Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Steel Battalion: Heavy Armor

Steel Battalion: Heavy Armor

Enorma pansarvagnar på ben? Check. Död i stora mängder? Check. Kinect-kamera? Check! Mathias har testspelat Capcoms nya Steel Battalion, och har i processen insett den lilla kamerans potential...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är trångt och svettigt i den lilla cockpiten. Fordonet skakar av alla smällar från utsidan och jag ser på besättningen hur rädda de är. Nu vet jag hur det känns att bli instängd i en plåtburk som blir slagen med stora klubbor och nedkastad för en brant kulle. Välkommen till krigets helvete, välkommen till Steel Battalion: Heavy Armor.

Det är nu 10 år sedan Capcom släppte sin pansarvagnssimulator Steel Battalion till Xbox. Spelet krävde en löjligt dyr kontrolluppsättning med två spakar, tre pedaler och cirka 40 knappar, men när serien gör storslagen comback i sommar styrs all action med Kinect-kameran och den vanliga handkontrollen till Xbox 360.

Det handlar alltså om något så ovanligt som en Kinect-hybrid, som kräver båda tillbehören. På många sätt är detta spelet vi väntat på, då det är raka motsatsen till alla Kinect-spel på marknaden som riktar sig mot en lite lättsammare målgrupp. Steel Battalion kräver nämligen inte bara Kinect, utan även mycket från dig som spelare. Det ser ut att bli ett bestraffande och oförlåtande spel, där du inte kan svinga dina armar okontrollerat och hoppas på det bästa. Minsta misstag kan resultera i döden.

Steel Battalion: Heavy Armor
Under Steel Battalion: Heavy Armor kommer du lära dig att bemästra allt det du ser framför dig.
Detta är en annons:

Steel Battalion: Heavy Armor utspelar sig i ett alternativt universum där andra världskriget sker i framtiden, och där jänkarna har tillgång till enorma pansarvagnar på ben. Du själv spelar som en pilot över en av dessa enorma krigsmaskiner, och all tid kommer att spenderas inuti cockpiten tillsammans med tre besättningsmän.

Det som bjuds är en grym och oerhört atmosfäriska förstapersonsupplevelse, där du med handkontrollen styr sin mech på ett traditionellt sätt. Samtidigt läser Kinect-kameran av dina handrörelser, vilket låter dig dra i spakar och trycka på alla möjliga knappar för att aktivera motorer, ventilationssystem, vapen och till och med självförstörelsen när situationen kräver det.

Kinect kan lätt trötta ut en, men här kommer du inte behöva hoppa och springa framför TV-skärmen. Istället kommer du sitta ner genom stora delar av spelet, och när du väl ställer dig upp är det bara för att få din karaktär att göra detsamma och titta ut genom takluckan. Görs detta när man är under attack blir man inte långlivad, men i spelets lugnare partier så kan det vara bra att ta lite luft och använda kikaren för att spana in stridsfältet. Ibland kan det också bli extra spännande, när fiender hoppar på pansarvagnen och attackerar dig i närstrid eller kastar in en handgranat. Då gäller det att agera så snabbt som möjligt, med handrörelser som känns logiska för situationen.

Steel Battalion: Heavy Armor
Med en enkel handrörelse tas du till denna skärm, där du kan kontrollera pansarvagnens maskingevär och kanoner som i många förstapersonsskjutare.
Detta är en annons:

Som tur var så känns inte detta Kinect-användande överflödigt. Det är helt klart någonting som kan komma att förgylla det slutgiltiga spelet. Med det sagt så finns det så mycket att göra inuti pansarvagnen att Kinect ibland har svårt med att läsa av dig rätt. Lyckas man behålla lugnet kommer man känna att man har fullständig kontroll över sitt fordon, men man kan lätt bli slarvig i stridens hetta. Då hjälper det inte att man måste kriga mot konsolens kamera samtidigt, så förhoppningsvis är detta något som förbättrats när det fulla spelet släpps.

Steel Battalion: Heavy Armor kommer dock inte bara förlita sig på denna gimmick, det finns gott om andra intressanta idéer här också. Pansarvagnens besättning bestäms helt och håller av dig, och du kan välja mellan en rad olika karaktärer med unika personligheter och färdigheter. Vissa kan komma med råd under spelets gång, andra laddar om dina vapen och vissa tar även hand om mindre skador. Som du kanske förstår är det oerhört viktigt att hålla dessa karaktärer i livet, för annars måste du själv utföra dessa uppgifter. Skulle en gruppmedlem dö kommer inte den karaktärer tillbaka igen, utan måste ersättas av någon ny under framtida uppdrag.

Steel Battalion: Heavy Armor
En stor del av Steel Battalion: Heavy Armor är att ta hand om sin besättning, och med Kinect kan man till och med interagera med dem på diverse sätt. Som att skaka hand efter en extra hård strid.

Utvecklarna visade oss ett senare uppdrag där man vandrar runt i öknen och måste hitta en oas innan besättningen törstar ihjäl. Det lilla vattenförrådet man har kan man antingen ta själv eller dela med sig utav, och skulle man agera osjälviskt i denna situation förbättras allas relationer till piloten. På det här sätter kan man tjäna besättningens tillit, vilket kommer att leda till att de gör ett bättre jobb ifrån sig.

Det är en riktigt intressant idé vars djup vi inte riktigt vet ännu, men vi behöver inte vänta särskilt länge på svaret heller. Steel Battalion: Heavy Armor släpps nu i sommar, och har du en Kinect bör du göra dig själv en tjänst och spana in det.

HQ

Relaterade texter

5
Steel Battalion: Heavy Armor

Steel Battalion: Heavy Armor

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Mathias Holmberg

Enorma pansarvagnar på ben? Check. Död i stora mängder? Check. Kinect-kamera? Check! Mathias har testspelat Capcoms nya Steel Battalion, och insett den lilla kameras potential...



Loading next content