Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Halo Wars 2

Halo Wars 2

Om mindre än en månad släpps Halo Wars 2, Kim reste till London för att ta en sista titt på strategispelet som 343 Industries och Creative Assembly har knåpat på de senaste åren...


När jag kliver upp klockan 04:00 och slänger ett bistert öga ut genom sovrumsfönstret inser jag direkt att det kommer vara jäkligt kallt ute i 08-land. Termometern visar minus elva och min taxi anländer om 20 minuter. Stel och bister sätter jag paltor på kroppen, borstar tänderna, rullar ned mössan över öronen och öppnar dörren. Taxichauffören är en härlig prick, vi pratar om isbildningen på gatlamporna, arabisk pop och lejon. Tydligen älskar han lejon. Ett par timmar senare hoppar jag ur en taxi (inte samma, såklart) i ett industriområde någonstans i London. Halo Wars 2 står på menyn och i ett rum som fullkomligen badar i blått neonljus tar jag plats framför skärmen och känner mig som hemma, direkt.

Detta är en annons:

Det är inte så konstigt med tanke på att det faktiskt är tredje gången jag har fått doppa mina ovanligt håriga hobbitfötter i Halo Wars 2 vid det här laget. Den första betaversionen, ett besök i Seattle och nu i London. Det är många gånger för ett spel som inte släppts ännu, men ingen kunde vara gladare - Halo Wars 2 känns precis så bra som jag har drömt om. Förra gången jag spelade låg fokus på det nya och då okända multiplayerläget Blitz, och det blev mer av det den här gången också, men möjligheten att avhandla kampanjen fanns givetvis med.

Halo Wars 2
Halo Wars 2 är riktigt effektfult och striderna fullkomligt massiva.

Storyn tar vid 28 år efter det första spelet slutade. Hela besättningen på The Spirit of Fire varit djupt försjunkna i kryosömn och under den tiden har mycket av den Halo-historian vi känner till från huvudspelen hunnit avverkas. Master Cheif har sparkat Covenant-stjärt på Arken vilket nämns här och där medan jag spelar uppdraget som heter Ascension. Uppdraget i sig är inte allt för komplicerat, jag ska avancera fram på kartan och gradvis göra mig av med motståndet. Målet är att öppna en antik Forerunner-hiss som finns placerad i mitten. Detta görs genom att hålla kontrollpunkter och samla ihop poäng samtidigt som fienderna stormar mig i vågor från alla håll och kanter samtidigt.

Storyn kretsar kring skurken Atriox som är en ovanligt intelligent Brute. Han gör det ingen annan Brute har gjort innan; slår sig fri från Covenanterna och får snabbt följe av likasinnade elakingar genom att göra livet surt för alla andra. All deras teknik bygger på gamla Convenant-maskiner vilket får dem att kännas både driftiga och livsfarliga. Brutes har alltid varit lite i bakgrunden i tidigare spel men nu står det för det ultimata hotet, vilket känns nytt och spännande på samma gång.

Halo Wars 2
Kampanjen innehåller mycket kuriosa från tidigare Halo-spel och utspelas 28 år efter det första Halo Wars.

Mitt i min spelsession blir jag ombedd att följa med ut, min första tanke var att jag förmodligen brutit mot någon obskyr brittisk regel genom att äta för lite blackpudding till frukost och nu ska jag bli portad och nekad framtida resor till landet. Så var det lyckligtvis inte. Istället hamnar jag i vad ser ut som en cockpit för stridsföring. I mitten stod en stol och framför den en skärm med ett uppdrag laddat från spelet. Dörren bakom mig stängs igen, det blinkar lampor, pyser i ventiler och skakar lite oroväckande i väggarna men jag sätter mig (märkbart nervös) i stolen och greppar handkontrollen och börjar spela. Jag hinner inte ens säga "Spartans never die!" innan en av sidodörrarna öppnas och in stormar en herre, fullt munderad i UNSC-kläder och skriker åt mig att läget är kritiskt. Jag fattar absolut ingenting men på skärmarna framför mig dyker det upp ansikten på diverse stridsärrade soldater med olika enheter kopplade till dem. Warthogs, marinsoldater och Hornets - och den läskiga herren säger att den här striden nu hänger på sig och min förmåga att använda mina resurser på rätt sätt. Som den Halo Wars-veteran jag ändå påstår mig vara tänker jag att det här blir enkelt.

Ett scenario utspelar sig, generalen står och skriker på mig och talar om vilka enhetstyper fienden förmodligen kommer anfalla med och ber mig att välja vad jag vill kontra med. Innan jag ens hinner greppa min uppgift och börja tänka vrålar han igen: "Du måste fatta ett beslut nu, allt hänger på dig!" Jag väljer att skicka ut mitt Bravo team vilket går bra, vi går segrande ur striden. Men då, helt plötsligt, exploderar hela min cockpit. Inredningen flyger bokstavligen runt i rummet och rök samt gnistor kommer ur alla möjliga hål och skrymslen. Så här fortlöper det, vid ett tillfälle ber generalen mig att hjälpa till att flytta en energikälla genom att byta en icke fungerande vilket betyder att jag måste lämna min stol för att fysiskt förflytta ett lysande rör och sätta i det där det gamla satt.

Halo Wars 2
Köper du samlarutgåvan ingår även en uppdaterad version av det första Halo Wars.

Striderna fortlöper och jag förlorar tappra soldater och börja känna att detta inte går min väg. Men mina farhågor försvinner helt när det till slut står klart att jag har vunnit slaget, men nu måste vi utrymma och fienden kommer förmodligen ligga i bakhåll utanför. Jag blir tilldelad det ikoniska Halo-automatgeväret, bestyckad med ficklampa och allt och ger mig ut, generalen hack i häl. Jag är nu helt 100% säker på att jag kommer bli klubbad i huvudet av en Brute och detta kommer sedan hamna på Youtube men så blev det inte. Simuleringen är istället över och jag möts av applåder utanför av alla som har varit delaktiga. Bakom scenen sitter soldaterna jag har kommenderat i strid, de har kameror riktade rakt i nyllet och ler brett mot mig när vi gör en rundvandring med tillhörande handslag. En klart annorlunda men ändå autentisk upplevelse som visar hur det skulle vara att kommendera strider genom att tänka taktiskt och vara beredd att offra styrkor för att klara framtida slag. När jag har lugnat ner mig från en minst sagt spännande upplevelse är det dags att återgå till spelandet och nu är det äntligen dags för flerspelarläget Blitz.

Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Halo Wars 2
Detta är en annons: