Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Vi har spelat nya Zelda till Nintendo Switch och levererar här en rapport om hur mycket bättre den nya versionen egentligen är...

  • Text: Sergio Figueroa, GR ES (Översättning: Jonas Mäki)

Link, vakna! Det är återigen dags för dig att vara storstjärnan och förtrolla en hel spelvärld proppsmockad med förväntansfulla spelare. Precis som mellan Gamecube och Wii har Nintendo valt att senarelägga ett Zelda-spels lansering från en mindre framgångsrik konsol, till en som förhoppningsvis går desto bättre och samtidigt passat på att förbättra flertalet aspekter som exempelvis det grafiska. Vi talar givetvis om The Legend of Zelda: Breath of the Wild som blir ett lite sorgligt farväl av Wii U, men samtidigt en urstark debut för Nintendo Switch. Den 3:e mars är det äntligen dags och vi har provspelat.

Detta är en annons:

Vi har kunnat läsa om det här spelet i åratal och faktum är att det inte ens är första gången som vi här på Gamereactor har fått möjligheten att provspela. Men detta i åtanke tänkte jag därför inte grotta ner mig för mycket i det mest grundläggande, men det känns ändå viktigt att slå fast att det har en så kallad öppen spelvärld, eller som Nintendo själva föredrar att kalla det: "open air adventure". Här kan Link utforska i princip fritt, vilket på flera sätt är en återgång till de allra tidigaste spelen i serien. Det kommer dock krävas att han har rätt styrka, utrustning och kunskap för att obehindrat ta sig fram överallt. Hans viktigaste redskap denna gång heter Sheikah Slate (en referens till de båda aktuella konsolernas portabla skärmar), som används för att interagera med omgivningarna samt för att nyttja en kraft baserad på telekinesi.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Hyrule lever och andras och känns märbart snyggare än till Wii U.

Vår spelsession börjar med att Link ligger naken i en grotta och sover. Han väcks av prinsessans röst. Klär sig raskt med de plagg han hittar i närliggande kistor (och introducerar därmed den viktiga funktionen att bära rätt plagg vid rätt tillfälle i spelet), plockar upp sitt tablet-liknande tillbehör och ger sig av för att utforska den enorma spelvärlden helt efter spelarens tycke och smak. Eftersom jag gjort det förut bestämde jag mig för att ignorera en gammal man som är en av de första personerna Link stöter på för att försöka hinna göra nya saker och strida mot fiender jag inte sett tidigare, samt framför allt - kolla hur Switch presterar i förhållande till Wii U.

Känslan av att närmst förblindas av solens strålar när jag kliver ut ur den mörka grottan är fortfarande något alldeles extra. När ögonen vänjer sig är det omöjligt att inte imponeras av hur omfattande och grönt detta nya Hyrule är. Och jodå, det ser faktiskt ännu bättre ut i 900p till Switch som även bjuder på en längre sikt. Båda versionerna låter dig utforska spelvärlden på dina premisser, men när allt blir så mycket skarpare här blir det lättare att urskilja detaljer i horisonten för att få en uppfattning om vad som väntar längre fram.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Du får fria händer att utforska spelvärlden denna gång, men med det sagt kanske en låglevlad och klen Link inte borde sticka sin alvnäsa precis överallt om livet är honom kärt.

Jag strosar fram över ängen där det kollapsade Temple of Time ligger och blir medveten om ytterligare en snabbt märkbar skillnad, texturarbetet är nämligen bättre här. Det kommer såklart uppskattas av många, men ändå är det en annan skillnad som för mig betyder allra mest, och det är färgerna. Somliga kommer kanske föredra den mer nedtonade Wii U-versionen, men jag gillar hur mycket klarare det känns nu.

Känslan av att världen lever bibehålls när du stänger av din TV för att fortsätta spela på Switch-skärmen, som då visar spelet i 720p istället för 900. På den 6,2 tum stora skärmen gör det att vissa små och mindre viktiga detaljer går förlorade, men det är inget som påverkar nämnvärt. Kameran ligger hela tiden ganska nära Link och gör det lätt även på den bärbara skärmen att panorera runt och spana in exakt det som önskas. Att du kan sätta ut vägmärken hjälper också till med navigerandet när skärpan och storleken på skärmen krymper. Det är för övrigt bekvämt att spela med Joycon-handkontrollerna, något jag vet att somliga oroat sig för, och det känns som klippt och skuret för Zelda. The Legend of Zelda: Breath of the Wild lämpar sig alltså väl för bärbart spelande.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Att spela The Legend of Zelda: Breath of the Wild på Switch-skärmen med Joycon-handkontroller är en ren fröjd.

Den sista saken jag vill ta upp som är till Switch-versionens fördel är snabbare laddningstider. Detta har även bekräftats av producenten Eiji Aonuma, och märks i synnerhet när man spelar från skiva till Wii U eftersom Switch använder sig av kassetter. Att slippa stirra på loading-skärmar är naturligtvis ett stort plus.

Jag vet att somliga av er som läser var lite besviken på grafiken i den annars så episka Zelda-trailern som kom förra veckan. Sanningen är dock att The Legend of Zelda: Breath of the Wild som bekant byggts för ett helt annat format i åtanke och att det ändå märks. Du tappar inget viktigt på att köpa Wii U-versionen istället om du hellre känner för det, och användare av båda format lär bli nöjda. Oavsett vilket format du väljer - så se till att faktiskt göra ett val. För av vad jag hunnit testa har detta potentialen att bli ett av årets bästa spel.

Detta är en annons: