Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Ghost Recon: Wildlands

Det är dryga månaden kvar tills Ubisofts spöken är tillbaka för nya omöjliga uppdrag. Vi har provspelat Wildlands...

Det är fortfarande en månad kvar till lanseringen av Ghost Recon: Wildlands, men Gamereactor har haft förmånen att få tjuvstarta lite med det roliga då Ubisoft bjöd oss över till Paris för att spana in spelet närmare.

Detta är en annons:

För de som hängt med länge, så har Ghost Recon-serien som bekant förändrats en hel del genom årens gång. Det har varit free to play, bärbart, online och mycket annat, och i Ghost Recon: Wildlands är det dags att förnya konceptet igen. Den här gången äger all action nämligen rum i en öppen spelvärld. Trots det konstanta förändrandet av serien finns det dock en sak som genomgående varit intakt, och det är den taktiska aspekten. Och just detta var jag på förhand nyfiken på, för att se hur den nyaste medlemmen i Ghost Recon-familjen hanterade temat och om spelets kärna finns bevarad bland alla nya funktioner som lagts till.

Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Det är en osedvanligt vidrig fiende du tampas mot i Ghost Recon: Wildlands.

Spelets början känns tämligen välbekant och okomplicerad. Ubisofts spöken skickades år 2004 ut för att störta en colombiansk knarkkartell, och den här gången får de nu ett liknande uppdrag. Den stora skillnaden är dock att detta inte är vilka langare som helst, utan en mycket motiverad och välplanerad sådan med ett tydligt mål. Bossen för gänget kallas El Sueño och han kom till Bolivia med en vision om att skapa ett helt land centrerat runt just knarkhandel. Ett land där polisen tittar åt andra hållet och regeringen är undergivna. De civila kommer givetvis i kläm i detta drogparadis, och det är därför Ghosts nu skickas in för att få stopp på detta så ordningen i Bolivia kan återställas.

Även om jag inte fick möjlighet att spela mer än några timmar i ett högljutt rum med andra entusiaster, går det inte att missa faktumet att Ubisoft försökt skapa väldigt autentiska omgivningar i Wildlands. När jag besöker små byar känns det verkligen som jag tänker mig att de ska se ut på den bolivianska landsbygden med fullt av liv och rörelse där folk har sina dagliga rutiner. På samma sätt märks det hur invånarna stelnar till av skräck när en medlem ur kartellen Santa Blanca dyker upp, och via mellansekvenser blir det snart uppenbart vilket gräsligt gäng detta faktiskt är. Inga problem med motivationen att ta störta dem med andra ord, och på flera sätt känns landet Bolivia som något av en huvudperson i spelet.

Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Världen är lika viktig som varierad i äventyret.

Ubisoft har tidigare deklarerat att Wildlands kommer ha den största spelvärlden de skapat hittills och bland annat kan vi se fram emot 26 bossar, 21 regioner och inte mindre än 11 olika ekosystem. Dessa är inte bara skådeplatser att skjuta i, utan är också något du måste lära dig att nyttja till din fördel. Står du i ett gyttjigt och halvt igenvuxet träsk måste du naturligtvis spela på ett helt annat sätt än när du befinner dig i en öppen öken med perfekt sikt. Åtminstone är det vad Ubisoft hävdar, för jag fick inte möjlighet att prova detta i praktiken. De två områden jag fick utforska var Itacua som är ett av de första områdena du besöker samt Montuyoc som du kommer till senare i spelet och som är en av de mer utmanade delarna. Dessa två regioner var dock ganska snarlika med damm, klippor och sand. Jag hade gärna besökt träsk, klättrat i berg eller besökt olika byar för att få utforska dessa och kunnat de hur de förändrar spelbarheten.

Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Ghost Recon: WildlandsGhost Recon: Wildlands
Detta är en annons: