Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Den 24:e april släpps den tredje installationen i Sniper: Ghost Warrior-sviten, och vi har spenderat lite tid med den pågående betan i hopp om att den ska vara bättre än föregångarna.


I en värld där krypskyttespel börjar bli lika vanligt förekommande som fotsvamp, gäller det att inte bara att leverera en solid produkt som står sig mot mängden. Nej, helst ska du föra något nytt. Efter några timmar tillsammans med betaversionen av Sniper: Ghost Warrior 3 kan vi konstatera att ut CI Games har; (1), Inkluderat grunderna för hur en förstapersonsskjutare fungerar och (2) Inkluderat med allt man bör undvika vid utvecklingen.

Sniper Ghost Warrior 3
En stege brukar man kunna klättra på, åtminstone enligt grundläggande fysiska lagar.

Betan välkomnar oss med vårt första uppdrag, som består i att infiltrera ett bostadskomplex beläget någonstans i vad som känns som Sovjet. Efter att ha lämnat vårt tillhåll där vi fått en rätt så enkel instruktion om hur vi väljer vapen, tillverkar ytterligare förnödenheter och väljer uppdrag via en Pentagondoftande laptop, bär det av till uppdragsplatsen i fråga. Två hus mitt emot varandra sammankopplade av en gårdsplan nedlusad med soldater, och allt inramat av skog (som påminner om Spintires sett till utsmyckning). Jag drar upp mitt gevär och sätter siktet för ögat. Det finns en krypskytt ovanpå ett av taken - om han inte försvinner finns det en överhängande risk att jag blir påkommen fortare än jag hinner säga "nackskott".

Detta är en annons:
Sniper Ghost Warrior 3
Bäst att du vänjer dig vid den här scenen, för du kommer stöta på många.

Sagt och gjort. Jag försöker bedöma avståndet och positionerar därför krysset antingen ovanför honom. Jag skjuter och ser en vit pingisboll med fem millimeter i diameter flyga iväg. Den träffar betongen strax framför nissen, som självklart kan säkra min position utan att ens ha öppnat ögonen. Sekunden senare har jag, även fast jag så fort kulan inte träffade sitt mål duckat undan, samtliga soldater på inkommande. Tur att jag tog med en automatkarbin, nu ska vi förvandla motståndet till gulaschsoppa. Lyckan blir emellertid kortvarig, då mina fiender tycks besitta övernaturlig precision. Några sekunder senare är jag död.

Lagom irriterad laddar jag om och försöker igen, med siktet inställt på smygande den här gången. Eftersom "Be a sniper" inte fungerade. Kanske "be a ghost" fungerar bättre? Metodiskt rör jag mig framåt. Håller hela tiden utkik efter fiendepatruller och annat som kan röja min position. Jag lyckas ta mig fram till första huset där en fiende bestämt sig för att ta en rökpaus, med ryggen mot mig. Stort misstag. Jag får möjlighet att förhöra personen eller göra processen kort innan denne ens märkt av min närvaro - som ett spöke. Jag väljer förstnämnda, varpå min karaktär tar ett fast tag om vakten och väser något i stil med:
"Talk, or I'll break you."

Sniper Ghost Warrior 3
Att gömma sig och fienderna glömmer dig på en gång funkar inte. Trevligt med lite realism.

Vakten berättar utan vidare var min måltavla befinner sig innan jag med en slag i nacken, gör processen kort. På vägen upp får jag syn på en annan krypskytt som sitter strategiskt placerad i trappuppgången i huset mitt emot. Jag lägger mig tillrätta och tar fram geväret. Siktar in mig och upplever då siktet aktiveras en dipp i skärmuppdateringen som skulle få en diabildsprojektor att blekna i jämförelse (när jag under betans andra dag fortsatte var skärmuppdateringen allt annat än stabil, frekventa hål där 30-40 bilder var standard). Sen upprepar sig samma visa som när jag skulle plocka skytten på taket. Miss, skrik och en säker död efter inmarsch av samtliga motståndare.

Mitt sista försök går ut på att smyga in bland fotfolket och när jag stöter på en, effektivt tysta denne med min ljuddämpade pistol. Det går..., fram till andra vakten som i sitt fall lockar till sig samtliga på banan. Jag antar att ni kan gissa hur det slutade?

Sniper Ghost Warrior 3
Du kan inte klättra på stegar men räcken går minsann.

Jag känner alltså att både skärmuppdatering, AI och svårighetsgraden behöver en rejäl omgång innan detta projekt skickas till kvalitetssäkringen (och då har jag inte ens nämnt vissa inslag av korkad speldesign). Vad jag trodde var en engångsföreteelse med siktet visar sig inträffa varje gång du ska sikta (vilket i ett spel som detta är rätt ofta), samt när du springer runt eller byter vapen. Spelet kan till och med hänga sig och frysa under en sekund eller två, vilket sabbar flytet och planeringen något avsevärt. AI:n har som jag berättade överkänslig hörsel och nog för att några fiender kan upptäcka vart skottet kommer ifrån av ett rent sammanträffande, men i det här fallet är det löjligt. Resultatet blir att du nästan måste isolera en soldat på en sida av banan och där använda ljuddämparen, medan resten står på andra sidan. Först då kan du vara säker på att ingen hör. Så lite justering skulle jag vilja se innan det färdiga spelet släpps.

Sniper Ghost Warrior 3
Betan bjuder på fordon av olika slag. Din jeep, en skraltig bubbla och armerade APC:s. Just den här går inte att köra.

Samma sak gäller svårighetsgraden. Du kanske tror att jag skruvat upp den på max för en liten utmaning, med tanke på resultatet? Då kan jag berätta för dig att vi spelade på normal. Det känns som en obalanserad svårighetsgrad och jag orkar inte ens tänka på vad den svåra kommer innebära för den ensamme skytten. Eller måhända jag inte vill. En sista detalj som jag störde mig på var laddningstiden som i vårt fall var oroväckande lång. Vi är införstådda med att avancerade texturer, modeller och andra ting tar tid att ladda in och visa upp, men med tanke på hur spelet ser ut och vilken hårdvara vi hade under testenhetens huv, förväntade vi oss snabbare tid.

Sniper Ghost Warrior 3
Ett klassiskt exempel på rörelseoskärpa och situation i spelet då denna uppstår.

Fördelarna, eller det som vi inte oroar oss för, är såhär på förhand ljudet, grafiken och effekten då vi kliver upp bakom en intet ont anande fiende. För ljudet ekar fint mellan de godkänt uppmålade träden och den alldeles lagom detaljerade väggarna prydda av konst av mer..., peppande modell. Ljud av omladdning, stressade fotsteg och icke att förglömma, dialog, låter bra och såvida de inte gör någonting dumt så finns ingen anledning till bekymmer. Inte heller de hyfsat våldsamma avrättningarna (om man nu kan kalla ett snabbt stick i halsen för avrättning) när man kommit tillräckligt nära en fiende. Fan av närstrid kommer inte bli besvikna.

Sniper Ghost Warrior 3
Jag sköt för en mikrosekund sedan. Och filuren vet redan exakt vart jag är. Tillsammans med resten av banan.

Så. Det är i nuläget inte fullt två och en halv månad kvar innan spelet släpps i färdigt skick. Om teamet spenderar den tiden väl så misstänker vi att det här åtminstone kan bli ett okej spel. Men det är om tidens tillbringas väl (läs "effektivt"). Att det blir tredje gången gillt för Sniper: Ghost Warrior 3 kan man alltid hoppas på, för sett till seriens tidigare delar så ska det krävas en rejäl fullträff för att det här ska bli bra och framför allt, bättre, än tidigare delar.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Detta är en annons: