Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown

Vi tog plats i en virtuell cockpit och flög högt över molnen för att tackla andra stridsplan och vår egen åksjuka...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Kim Orremark)

Vi var i London nyligen och besökte Bandai Namcos högkvarter och ett av spelen vi testade var Ace Combat 7: Skies Unknown, eller snarare VR-versionen av det. Vi satte oss, pulade ner sjabraket som är Playstation VR-hjälmen över pannbenet och började med att titta på medan vi gled omkring på en gigantisk båt, fylld med andra flygplan. Strax därpå är det dags att börja flyga och uppdraget vi har framför oss är ungefär vad vi kan förvänta oss av spelgenren. Det finns fiender, skjut ner dem. På rotmos.

Detta är en annons:

Om du har spelat tidigare Ace Combat-spel vet du på ett ungefär vad du har att vänta dig, spelkontrollen är tämligen enkel att greppa, så pass enkel faktiskt att det räcker med att du har flugit ett plan i Grand Theft Auto V för att första grunderna här. Drar du vänstra analogspaken nedåt flyger planet uppåt, R2 används för acceleration och L2 för att sakta ned, resten av knapparna används till diverse olika vapen. L1 och R1 används för att sakta ändra horisontell riktning på planet men du kan givetvis svänga snabbare om du använder analogspakarna.

Ace Combat 7: Skies UnknownAce Combat 7: Skies Unknown
Inuti cockpiten kan du vänta dig härligt detaljerade instrument, fina vyer och lite åksjuka.

De olika vapnen som finns att tillgå är lätta att använda, i alla fall teoretiskt. Det blir oerhört viktigt att se till att skottvinkeln stämmer för att skotten ska träffa ordentligt, speciellt då du använder kulsprutorna, men även om missilerna har ett låsningssystem som hjälper till måste du se till att varje avfyrning kommer resultera i träff då du har begränsat ammunition.

Själva VR-delen av spelet känns faktiskt bra. Det är enklare att hålla reda på fiender genom att vrida på skallen istället för att svänga hela planet vilket såklart gör att hela upplevelsen känns mer autentisk. Genom att tillämpa den tekniken kan du alltså styra planet i vilken riktning du vill samtidigt som du har full koll på allt som händer runt omkring dig. En annan positiv aspekt är att cockpiten i sig är fullkomligt ultraläcker att titta på. Knappar, reglage, lampor och radar finns att beskåda vilket gör att inlevelsen känns mycket bra. Omgivningarna vi flyger över är också läckra och detsamma gäller molnen vi flyger igenom. På frågan om det verkligen känns som att sitta i en ett stridsplan måste vi svara; ja, det gör det faktiskt.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7 är läckert och inlevelsen som du får via VR är fantastisk.

Den negativa aspekten med VR, som du såklart redan vet, är åksjukan och illamåendet. Efter ungefär tio minuter känner vi oss lite dåsiga och det verkar även gälla för alla som brukar klara VR-spel ganska bra då flertalet personer som testade spelet berättade att åksjukan satt i enda in på kvällen, flertalet timmar efter speltillfället. Det finns inget riktigt sätt att komma förbi det heller då Ace Combat 7: Skies Unknown är ett snabbt spel med mycket snäva svängar och höga hastigheter, ladda alltså gärna upp med redig hink som du kan ha i närheten när du spelar.

Kort och gott, om det inte vore för illamåendet skulle vi säga att Ace Combat 7: Skies Unknown är en utmärkt VR-upplevelse med välgjorda komponenter. Inlevelsen är bland det bästa vi har varit med om men intensiteten och åksjukan kan visa sig bli ett problem för de allra flesta.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown
Ace Combat 7: Skies Unknown
Detta är en annons: