Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Mass Effect: Andromeda

Det är snart dags att erövra rymdpirater, utforska galaxer och flörta sig igenom Biowares nästa rymdsåpa, vi besökte EA för att spela Mass Effect: Andromeda...

Över 600 år har passerat. Det massiva koloniskeppet med över 20 000 personer ombord har varit på tyst färd genom den kalla, tysta rymden, på väg bort från trygghet, på väg bort från jorden. Destinationen är Andromeda-galaxen och målet är att hitta ett nytt hem för mänskligheten. Det finns en plan, det finns ett tillvägagångssätt och det finns människor redo att offra allt för artens fortsatta överlevnad. Syskonen Ryder är två av dessa hjältemodiga individer och det är upp till dig att axla rollen som Sara eller Scott och ge dig av på vad som på förhand ser ut att bli ett komplext rymdäventyr utöver det vanliga.

Grundpremissen må vara bekant, exempelvis påminner det om Chrisopher Nolans film Interstellar (fast med betydligt fler utomjordingar, politik och nakenhet) där stomen utgörs av interstellära rymdresor, återuppbyggnad av mänskligheten och kolonisering av nya planeter. Det är å andra sidan dessa typer av berättelser som känns läskigt verklighetsförankrade och något som kanske blir vardagsmat för mina barnbarns-barn-barns-barn (puh!).

Detta är en annons:

Mass Effect: Andromeda startar med att en planet med ordentlig potential ska utforskas - Nya Jorden. Vår huvudperson, Sara Ryder (FemRyde?) eller Scott Ryder (MaleRyde?) blir väckt ur sin långa sömn och du får välja vem av tvillingarna du vill spela som och sedan skräddarsy dennas utseende på det sätt du själv vill. Det utlovas en riktigt, riktigt djup karaktärsskapning vilket kommer glädja alla som vanligtvis lägger ned timmar på att få till det perfekta utseendet. Alla val du gör kommer sedan att appliceras på ditt syskon samt även deras farsgubbe, Alec Ryder (PappRyde?) för att det ska se ut som ni verkligen är familj.

Jag väljer att spela som Sara och strax därefter händer det någonting med skeppet vi är på. Det ena leder till det andra och vi måste snabbt ta oss till den närliggande planeten. På vägen blir vi separerade, jag och mitt team, och jag hamnar på planeten tillsammans med en herre med rolig frisyr, han heter Liam och han verkar snäll.. Planeten vi befinner oss är vacker och samtidigt lite läskig. Det rika växtlivet känns främmande, blixtrar står som spön i backen och varje steg vi tar känns som en resa på väg in i det okända. Kort därpå möter vi en för oss främmande ras av utomjordningar. Dessa kallas "Kett" och även om de går på två ben och rör sig vad vi skulle beskriva som mänskligt har de ben istället för hud och ser rejält farliga ut. De visar sig att de inte är särskilt vänliga och vi har inga andra val än att besvara eld med eld.

Mass Effect: Andromeda
Räkna med tonvis av vackra världar att besöka i Andromeda-galaxen

Alla som har spelat Mass Effect 3 eller Dragon Age: Inquisition kommer känna igen sig i hur spelet känns ganska snabbt. Det råder ingen tvekan om att detta är ett Bioware-spel då det både ser ut och känns exakt som förväntat. Det är dock ingenting negativt med det, inte alls, här snackar vi alltså om kungarna av västerländska rollspel (ja, CD Projekt Red inräknade) och Mass Effect ser verkligen ut att vara tillbaka med råge. Det rör sig såklart om ett storyfokuserat actionrollspel där utforskning och relationer är två nyckelelement. Just relationer och karaktärsutveckling är någonting som Bioware brukar vara oerhört skickliga på och i Mass Effect: Andromeda verkar det ha tagits till sin spets med fler kompanjoner, verklighetstrogna interaktioner och ett djupare system som hanterar hur din Ryder är och uppfattas av andra.

Det gamla "Paragon/Renegade"-systemet som enkelt beskrivet styrde om du skulle vara ond eller god är helt skrotat i favör för en mer komplex variant. I spelets konversationer har du nu upp till fyra olika val som genom olika nyanser formar hur du vill att din karaktär ska uppfattas. Gränserna mellan rätt och fel suddas med andra ord ut och det är enklare att röra sig i gråzonerna, tonen i spelet känns mer lekfull och inte lika allvarligt dyster som i föregående trilogi, å andra sidan hotas jag inte just nu av supergamla maskinvarelser som vill utrota allt intelligent liv som finns, vilket såklart hjälper.

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda är ett snyggt spel, det råder det inga som helst tvivel om. PC-versionen vi spelade flöt på fint i 60 bildrutor per sekund

På uppdraget som vi startade får jag snabbt lära mig spelets grundläggande spelkontroll. Det är tredjepersonsaction med allt vad det betyder och visst är det väldigt likt de två föregående spelen i serien, men, det finns en ordentligt viktig skillnad, en sak som vänder allt jag visste om Mass Effect upp och ner. Jumpjet - en jetpack. Denna till synes lilla tillökning av spelets rörelseschema förändrar striderna helt och hållet. Rörligheten blir fullkomligt enorm när jag kan zappa omkring på slagfältet och med enkelhet ta mig upp på byggnader. Den nya dimensionen som öppnas gör att de strider jag tar del av känns dynamiska på ett sätt som få andra rollspel av denna typ normalt gör.

Fler förändringar hittar vi också i själva rollspelsgrunden. I Mass Effect: Andromeda kommer du inte att vara låst till den klass du väljer på samma sätt som tidigare. Du har nästan fri lejd att välja vilka sorts färdigheter din karaktär ska ha, vill du blanda biotiska krafter med tekniska går det alldeles utmärkt. De olika krafterna är uppdelade i tre olika grupper: "Combat" "Biotics" och "Tech". Fokuserar du på "Combat" kan du göra att du blir bättre på att hantera vissa vapen, tåla mer skada eller använda explosiva vapen som granater och minor. "Biotics" är Mass Effects svar på jedikrafter. Du kan använda tekniker för att greppa tag i fiender på avstånd för att sedan slunga dem in andra giender eller skapa kraftfällt som gör massiv skada över tid. "Tech"-egenskaperna tillåter din karaktär att bestycka sig själv med en is- eller eldkastare och möjligheterna att snabbt slå ut fiendens sköldar.

Du har även makten (och ansvaret) att anpassa egenskaperna hos dina kompanjoner för att göra så ni alla kompletterar varandra genom att detaljstyra vilka krafter och vapen de ska använda sig av. Genom att blanda dessa hej vilt kommer du kunna skräddarsy din karaktär och upplevelse precis som du vill den och verkligen leva ut drömmarna om den perfekta, mest stridsdugliga personen i galaxen. Det bästa av allting på samma gång, helt enkelt.

Mass Effect: Andromeda
En ny ras kallad "Kett" är en av (?) de nya fienderaserna i spelet.
Mass Effect: AndromedaMass Effect: Andromeda
Mass Effect: AndromedaMass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda
Detta är en annons: