Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Get Even

Get Even

Utvecklaren The Farm 51 har spikat premiärdatum på skräckäventyret Get Even. Gamereactor har tjuvstartat och berättar här våra intryck...

  • Text: Tero Kerttula, GR FI (Översättning: Jonas Mäki)

När Gamereactor nyligen skulle få testa ett par timmar av Get Even från utvecklaren The Farm 51, visste vi egentligen inte vad vi skulle förvänta oss. Vi har sett klipp och screenshots som vittnar om både skjutande och skräck, men efter att ha spelat i två timmar kan vi slå fast att det är så mycket mer än bara detta.

Detta är en annons:

Här berättas en komplex historia om privatdetektiven Cole Black som blir involverad i ett mystiskt kidnappningsfall. Själva brottet åker dock i baksätet när historien berättas då Black tvungen att förhålla sig till obehagliga minnen om tid spenderat på ett mentalsjukhus i det förflutna. Enligt Artur Fojcik och Lionel Lovisa från The Farm 51 är Get Even upplagt så att vi aldrig riktigt vet vad vi ska förvänta oss härnäst. Spelaren ska kunna känna flera olika känslor under äventyrets gång, samtidigt som historien ska kunna tolkas på olika sätt. Det som startade som ett skräckäventyr går plötsligt över till förstapersonsaction, och därefter vankas så kallad 'walking simulator' med pussellösning. Med så många element i ett och samma spel skulle man kanske kunna tro att det blir lite för mycket av det goda, men desto djupare in i spelet jag kom, desto mer fascinerad blev jag av de som demonstrerades.

Get EvenGet Even
Mörka mentalsjukhus, räkna med ruskigheter i Get Even.

Ett exempel på det är hur alla de val jag gör tidigt i spelet får betydelse senare under resans gång. Att hjälpa en inspärrad istället för att låta denne ruttna i sin cell kan till exempel ställa till saker som är svåra att förutse längre fram, och även om utvecklarna är hemlighetsfulla om storyn, så är det tydligt att du kommer kunna påverka den. Detta bidrar såklart till att spelvärlden känns levande.

Allt eftersom historien utspelas blir det tydligt att skräckelementen till trots, så kan detta bäst beskrivas som ett psykologiskt drama. Under den tid vi spenderade med spelet kom det alltid en ny twist just när den gamla började kännas just gammal och berättandet höll ett högt tempo. Som spelare får man inte särskilt många verktyg att använda sig av, men det är tillräckligt för att skapa variation.

Black har till exempel en smartphone som kan användas för att scanna och kartlägga omgivningarna eller användas som ficklampa. Vapenurvalet tycks vara begränsat till den mycket praktiska "hörnpistolen" (ja, faktiskt) som, liksom namnet antyder, skjuter runt hörn och kan kombineras med andra vapen. Spelet har som sagt pussel som ska lösas och även här kommer smartphonen väl till pass. Det inkluderar vid förevigandet av bevis och begagnade av dess inbyggda värmefilter som kan användas för att leta strömkablar. Fortsätter resten av spelet på samma är jag övertygad om att Get Even kommer kännas intressant rakt igenom.

Get EvenGet EvenGet EvenGet Even
Att lösa fallet är egentligen inte ditt huvuduppdrag.

Något det annars varit mycket snack om när det gäller Get Even är ljuddesignen. Spelet använder sig nämligen av så kallat 3D-ljud för att skapa stämning, där du alltid kan höra var saker kommer ifrån. Detta känns mellan varven direkt skrämmande, men det är ju också själva poängen. Spelet har överhuvudtaget ett fint audiovisuellt uttryck och grafiken levererar också med mer att beskåda än bara mentalsjukhus.

Trots att jag verkligen trivdes under mina två timmar med Get Even, vågar jag inte bli för hoppfull. Det finns helt enkelt så mycket innehåll och olika spelmässiga element att jag vill veta mer innan jag drar slutsatser. Den 26 maj är det premiär till PC, Playstation 4 och Xbox One, och till dess nöjer jag mig med att konstatera att det finns potential för storverk.

Get EvenGet EvenGet Even
Detta är en annons: