Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online: Morrowind

The Elder Scrolls Online expanderar till sommaren med ett nytt PvP-läge, en ny karaktärsklass och ett återbesök till klassiska Vvardenfell. Vi har förhandstestat den nya Morrowind-expansionen

  • Text: Kieran Harris GR EU (Översättning: Joakim Sjögren)

Det ingen idé att hymla; The Elder Scrolls Online hade inte den bästa tänkbara lanseringen. Spelets release kantades nämligen av en uppsjö av lika delar ljumna som medelmåttiga recensioner och många spelare höll sig därtill inte från att vädra sina åsikter om hur de kände gällande den bristande spelbarheten och kravet på abonnemang. Sedan dess har utvecklaren Zenimax Online Studios ihärdigt kämpat för att förbättra, uppdatera och finpolera upplevelsen i ett försök att motbevisa tvivlarna och återskapa spelseriens, annars så självklara, briljans. Prenumerationstvånget är som exempel numera ett minne blott och spelmekaniken har justerats för att närma sig seriens betydligt mer framgångsrika huvudspår. Den efterlängtade upprättelsen har därmed börjat framträda allt mer tydligt då spelarantalet stadigt har ökat efter varje ny uppdatering. I dagsläget kamperar miljontals spelare inuti ett ständigt uppkopplat Tamriel.

Detta är en annons:
The Elder Scrolls Online

Trots denna framgång väljer utvecklaren att inte ligga på latsidan utan kampen mot förbättring fortskrider istället då man nyligen annonsera att en ny expansion är på väg till onlinerollspelet i fråga. I sommar är det nämligen tänkt att vi ska vända tillbaka mot den tredje numrerade delen i The Elder Scrolls-följetongen och återvända till ön Vvardenfell beläget inom provinsen Morrowind. Den nämnda expansionen är sedan tänkt att innehålla spelets hittills största region, en ny spelbar karaktärsklass, en radda nya utmaningar samt ett småskaligt och intimt PvP-läge. Med sina 30 timmar av nytt material kommer tillägget även kunna klassas som äventyrets största innehålls-tillskott sedan originalsläppet anlände för snart tre år sedan.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Vi på Gamereactor fick nyligen chansen att syna detta nytillskott i sömmarna och ta oss en pratstund med spelets regissör Matt Firor och höra dennes tankar om spelets utveckling och seriens framtid. Våra intryck finner ni här nedan.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online: Morrowind ser först och främst ut att tillgodose både kraven från spelets veteraner och de som kan betraktas som rollspelande nykomlingar. Äventyret adderar nämligen subtila tillbakablickar mot seriens fornstora glansdagar samtidigt som det nya materialet inte kräver någon som helst erfarenhet. Det krävs faktiskt inte ens en specifik karaktärsnivå. För även om du aldrig har spelat en enda sekund av The Elder Scrolls: Online innan expansionens release i juni kommer du, direkt från start, kunna ta del av Morrowind då det står helt separat från det tidigare tillgängliga grundspelet.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Morrowind ser sedan visuellt bättre ut än någonsin. Nostalgivibbar från förr är varsamt välbevarade via en hänsynsfull respekt till ursprungsmaterialet och seriens fans lär troligtvis uppskatta omtanken Zenimax har visat originalet i många anseenden. Expansionens story utspelar sig därpå runt 700 år innan händelserna i The Elder Scrolls III: Morrowind och trotjänare som har koll på sin The Elders Scroll-historia kommer kunna se antydningar till vad som komma skall via välplacerade ledtrådar. Den stora tidsskillnaden mellan de båda spelen gör det samtidigt lättare för nya spelare att hoppa in i sammanhanget då man har kunnat väva en ny berättelse utan att ta allt för mycket hänsyn till tidigare - eller som i det här fallet, senare - händelser.

Den nya karaktärsklassen kallat "The Warden" är därtill en välkommen bekantskap och ett intåg som utökar antalet spelbara klasserna för första gången sedan releasen 2014. Väktaren i fråga beskrivs sedan som en supporttyp som kan nyttja helande och elementära magiattacker, och vid dennes sida hittar vi dessutom en kamplysten krigsbjörn som hungrar efter meningsskiljaktigheter som kan lösas med simpelt våld. Warden-klassen är förövrigt inte låst till den nya regionen utan spelare som vill utforska världen utanför Vvardenfells gränser kan göra det tillsammans med den blodtörstiga teddybjörnen som resekompanjon.

En ny "Trial-utmaning" kommer även följa med i expansionen då man via området Clockwork City ska kunna nå testet vid namn "Hall of Fabrication". I dessa tillverkningshallar kommer sedan upp till tolv spelare tvingas samarbeta för att överkomma diverse utmaningar i sitt sökande efter åtråvärda skatter och eftertraktade belöningar. Zenimax vill visserligen inte avslöja alldeles för mycket kring just denna del av DLC-paketet ännu, men då de senaste utmaningarna anlände för strax ett år sedan (via Thieves Guild-tillägget) är Hall of Fabrication en uppskattad nyhet och något vi ser framemot att utforska.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Det omtalade PvP-läget kommer sedan i from "Battlegrounds" som kan beskrivas som ett Quake-inspirerat flerspelarläge med fokus på fart och intima bataljer. Till skillnad från det storskaliga "Alliance Wars" är dessa slagfält i kontrast betydligt mindre och mer närgångna, och tillsammans med ett ombyggt kösystem öppnar utvecklaren upp för ett mer lättsamt och underhållande tidsfördriv. Vid lanseringen i sommar kommer sedan tre olika typer av det nya spelläget finnas tillgängligt; dödsmatcher, fånga flaggan-varianten och Dominion. Zenimax utlovar därtill att nya kartor och nya spelsätt ska tillkomma i framtiden, och av det vi såg (av tre olika kartor) blev vi framförallt imponerade av den unika designen i varje kreation samt användandet av vertikalitet i banbyggandet.

Regissören Matt Firor är sedan givetvis nöjd med vad utvecklaren hittills har åstadkommit och ser till framtiden med en försiktig känsla av optimism:

"We are doing great and we've actually have said things publicly that we want to do things like Morrowind annually. We have a roadmap that goes on for many years now that has lots of cool stuff in it - we're full speed ahead right now."

Och med Morrowind-expansionen på horisonten är det uppenbart att Herr Firor har skäl för sin framtidstro. Det är tydligt att man har tacklat den vacklande lanseringstiden på rätt sätt och med Morrowind-tillägget bygger man vidare på den inslagna vägen samtidigt som man adderar spännande nymodigheter och fräscha uppdateringar. Framtiden för The Elder Scrolls Online ser därför onekligen ljus ut och om Firors dröm om återkommande expansioner slår in (och är lika bra som Morrowind-varianten tycks vara) lär väntan efter den sjätte numrerade delen i The Elders Scroll-serien inte vara fullt så påfrestande, trots allt.

The Elder Scrolls Online: Morrowind släpps den 6 juni till Playstation 4, Xbox One, PC och Mac.

The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online
The Elder Scrolls Online
Detta är en annons: