Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Borderlands 2

Borderlands 2

Vi reste för att hälsa på hemma hos Gearbox och ta en närmare titt på kommande Borderlands 2. Väl där fick vi sitta ned med spelet i fråga och berättar nu allt om våra upplevelser...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Borderlands var något av en pionjär inom actiongenren med solid spelmekanik, utmärkt co-op, drösvis med loot och ett fungerande perk-system. Att det var just Borderlands som med sina erfarenhetspoäng, försvunna vapen, mängder av statistik och karaktärspecifika färdigheter skulle lyckas var något som få väntade sig. Faktum är att utvecklingslaget på Gearbox själva hade sina tvivel.

Inte så konstigt kanske, med tanke på att de experimenterade så kraftigt med en så hemmastadd genre som förstapersonsskjutaren. Oavsett hur det gick till så lyckades man på något sätt förändra den familjära genren och få nyheterna att kännas naturliga och fräscha på samma gång. Exakt samma känsla får jag när jag kastar mig huvudstupa in i en spelsession med Borderlands 2.

Steve Gibson på Gearbox Software ger oss en kort introduktion av vad utvecklaren ska presentera idag: två spelbara banor, Wildlife Preserve och Caustic Caverns. Bägge två ska ge oss en idé om hur olika platser kan se ut i uppföljaren. Tyvärr, lägger Gibson till, kommer vi inte att visa upp alla karaktärer idag. Endast Gunzerker Salvador och Siren Maya kommer att vara spelbara. Valet att visa upp just dessa två är troligtvis ett väl uttänkt sådant, hinner jag tänka. De är ju trots allt representanter till de två tråkigaste klasserna från originalet.

Borderlands 2
Den unika grafiska stilen från originalet finns kvar även i uppföljaren. Den här gången med betydligt mer färger och variation i såväl miljöer som fiendeflora och vapenarsenal.
Detta är en annons:

Alla minnen och timmar spenderade med soldaten Roland gör mitt förstahandsval enkelt. Jag väljer Salvador och blir, för enkelhetens skull, skjutsad raka vägen upp till level 20. Väl där har jag 15 erfarenhetspoäng att dela ut i tre olika färdighetsträd. Jag känner igen mig direkt, men det blir tidigt uppenbart att mina val i färdighetsträdet kommer att spela större roll än tidigare. Tanken är att systemet ska kännas individuellt, förklarar Steve, och jag tolkar hans ord genom att sätta drösvis med poäng i critical damage.

Hade jag istället valt en annan gren på färdighetsträdet hade jag exempelvis kunnat fokusera på Salvadors unika egenskap kallad Gunzerker. Då hade jag kunnat placera ett vapen i vardera hand, oavsett storlek, och gått berserk under ett par sekunder. Istället tänker jag långsiktigt och hoppas att mina passiva critical damage-poäng ska göra mer nytta för just min spelstil.

Maya kan vare sig använda två vapen på samma gång eller göra sig osynlig. Istället använder hon sig av magiska färdigheter som låter henne låsa fast en fiende under några sekunder. Något som fungerar utmärkt och dödligt i kombination med Salvadors Gunzerker. Naturligtvis går det att detaljanpassa även Maya och exempelvis fokusera på att hela allierade snarare än att hjälpa till med själva mördandet.

Borderlands 2
Vart du siktar när du skjuter spelar betydligt större roll den här gången. Vill du sakta ned fienden är det lämpligt att placera en kula bly i vardera ben, exempelvis.
Detta är en annons:

Hade det inte varit för att det kryllar med illasinnat villebråd hade Wildlife Preserve kunnat vara ett fullt dugligt lantställe att spendera ålderns höst på. Stora, öppna fält med skiften i miljöerna skvallrar om en estetiskt varierande uppföljare, och jag är tacksam för det.
Med mitt automatgevär, min pistol och mitt hagelgevär är jag redo att försvara mig i alla tillfällen, tänker jag när jag beger mig ut över det vidsträckta landskapet.

Här och där ligger ett berg och ett gäng stenformationer, och en vacker bäck rinner nedför en särskilt ståtlig klippa. När jag tagit mig tillräckligt långt har miljöerna gradvis skiftats till kallare, industriella sådana med nedlaga fabriker och gamla lagerbyggnader. Kontrasterna är starka men samtidigt naturliga.

Senare får jag chansen att utforska Caustic Caverns och Gearbox nyfunna respekt för vikten av miljöskiften visar sig återigen när mörka grottsystem med lysande gul vätska på väggarna samsas med större områden där ljussättningen plötsligt springer över till den lila sidan av färgpaletten. Viljan att göra Pandora till en värld full av variation och mystik har helt klart lyckats, men den stannar inte vid miljöerna då även fienderna har påverkats av den hårda kritiken mot föregångaren.

Borderlands 2
Coola killar tar inte på sig mer än T-shirt och jeans hur kallt det än är ute.

Robotar samsas (mer eller mindre) med organiska varelser där förstnämnda ofta försöker utnyttja din karaktärs svagheter för egen vinning. Vissa kan exempelvis blockera dina skott eller fälla dig medan andra använder sina svagare vapen för att sänka din sköld bara för att sekunden senare bränna på med det tunga artilleriet tills du ligger utspridd likt en blodpudding på en genomsnittlig dagislunch.

Den artificiella intelligensen hos hyperionsoldaterna, vars jobb det är att kontrollera tidigare nämnda robotar, är klart vassare än hos kannibalerna från föregångaren. Detsamma kan inte sägas om villebrådet som spritts ut över Pandora's vidsträckta landskap. Här ligger svårigheten snarare i att de växt markant i antal och storlek. Särskilt farliga är de flygande, osynliga eller hoppande fienderna som tycks ha ätit sin gröt varje morgon sen föregångaren och dessutom kommer utrustade med speciella färdigheter såsom gift eller eld.

Lyckligtvis är Gearbox hyggliga typer som inte lämnar dig som spelare utan en rejäl arsenal nya vapen att försvara dig med. Majoriteten av dessa skiljer sig inte markant från föregångaren förutom vad beträffar design. Vissa vapen har tejpats ihop med silvertejp medan andra ser ut som vetenskapliga prototyper. Det mest intressanta vapnet jag hann pröva under min spelsession var en elektronisk maskin vars minimalistiska design var som hämtad ur en ny Apple-produkt.

Borderlands 2
Den unika mixen mellan action och rollspel kommer inte att tilltala alla, men här finns mycket att hämta för den som gillar att spendera tid med att maximera sin karaktärs färdigheter och bättra på sina odds inför nästa strid.

Inledningsvis får jag ingen förklaring till varför hela Pandora tycks ha valt mig som global hackkyckling, men det ändras snabbt när jag stöter på en filur vid namn Handsome Jack. Hans närvaro i den här demon sträcker sig inte mycket längre än till provokativa glåpord och kommentarer, men det är tydligt att han tagit all ära för att ha upptäckt "The Vault" i Borderlands. Med dess rikedomar har han utnämnt sig själv till diktator över Pandora och sett till att jaga bort karaktärerna från den första titeln i serien.

Trots att jag fått utforska två stora banor känns min speltid med Borderlands 2 alldeles för kort. Jag hade gärna spenderat mer tid här, och då inte minst för att få se och spela de resterande två karaktärerna. I synnerhet då dessa redan är utannonserade, men soldatersättaren Axton och lönnmördaren Zero får vänta till ett annat tillfälle.

Oavsett så ser det definitivt ut som att Gearbox har dragit det långa strået ännu en gång. Den Texasbaserade utvecklaren har nyttjat sina två och ett halvt år av utveckling väl och Gearbox har definitivt lärt sig av sina misstag och tagit tillvara på sina styrkor. Slutresultatet ser ut att bli ett actionäventyr med ännu mer onlinerollspelsinfluenser som kräver mer samarbete och erbjuder högre svårighetsgrad än föregångaren någonsin vågade drömma om. Personligen kan jag knappt vänta på att få besöka Pandora igen...

HQ
Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2
Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2

Relaterade texter

7
Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game HuntScore

Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game Hunt

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har varit på storviltsjakt och tillsammans med Sir Hammerlock har de utrotat djur, dödat urbefolkning och våldfört sig på hela den nya kontinenten Aegrus...

0
GRTV återbesöker Borderlands 2

GRTV återbesöker Borderlands 2

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Du vet hur det fungerar vid det här laget. Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder...



Loading next content