Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Chasm

Chasm

Aldrig får vi nog av plattformsrollspel i pixelformat och Bit Kid Games kommande Castlevania-inspirerade Chasm låter oss besöka underjorden

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Chasm

Den är både älskad och avskydd den där insamlingssidan, Kickstarter. Många underliga projekt läggs upp konstant och människor investerar enorma summor i lite alla möjliga insamlingskampanjer (kommer ni ihåg killen som behövde pengar till potatissallad och drog in runt 490 000 svenska kronor?). Sidan kan dock, utöver att hjälpa till med matfinansiering, även ge liv åt fantastiska indielir som, utan Kickstarters hjälp, aldrig hade fått se någons spelbibliotek och en av dessa kommande indiegodbitar stavas Chasm.

Chasm låter dig spela som Daltyn, en ung, pixelerad soldat i en lika pixelerad värld. Nämnda huvudkaraktär är på väg hem från att ha stridit i ett krig långt hemifrån. Vägen från slagfältet till hemstadens säkerhet tar honom dock till byn Karthas och här är det någonting som inte står rätt till. Husen står tomma, luften är kall och en obehaglig tystnad har lagt sig över platsen. Det lilla gruvsamhällets invånare har mystiskt försvunnit och Daltyn bestämmer sig för att ta reda på vart alla tagit vägen. Han tar sig mot gruvöppningen och väl där kommer svaret som ett slag i ansiktet - underjordiska, övernaturliga krafter har tagit över byn och i gruvorna härjar arga demoner och geggiga monster. Detta efter att byborna, av misstag, råkat på ett uråldrigt, mystiskt tempel långt under marken.

Skakad försöker Daltyn, förgäves, ta sig bort från byn - men hålls kvar av de överväldigande krafterna som har Karthas i ett järngrepp. Han är fast och för att kunna ta sig hem igen måste han utforska det svarta gruvschaktet och det förrädiskt livsfarliga templet däri.

Detta är en annons:
Chasm

Den lilla studion Bit Kid Games (då Discord Games) drog igång insamlingskampanjen i april 2013 och planen var, då, att de skulle släppa pixelhärligheten till spel till PC. En trailer drogs upp, en demoversion släpptes och hela kalaset intresserade spelsidan Humble Bundle. Kampanjen drog igång på allvar och varenda krona (och lite till) drogs in på mindre än en månad. Kampanjens succé berodde givetvis på vad utvecklarna visade och av vad vi fick se, då, verkade Chasm vara en Castlevania-flirt med tyngre rollspelselement.

Det var då, och nu, fyra år senare har de kommit längre in i utvecklingen och vi har fått reda på mer om detta härliga actionfyllda plattforms-rollspel. Utvecklarna har, med storsuccéerna Castlevania: Symphony of the Night, The Legend of Zelda, Metroid och Diablo som huvudinspirationskällor, skapat en sidoscrollande pixeldröm i 2D. Kartan utgörs av slumpmässigt genererade rum (som i sin tur är vackert handritade) och sammanlagt kommer sex olika kartor att finnas tillgängliga. De slumpmässiga sammansättningarna bidrar till att varje genomspelning känns annorlunda och ser annorlunda ut, vilket skapar ett oändligt omspelningsvärde likt det i storsuccén Terraria.

När vi ändå talar om Terraria finns en hel del andra likheter mellan de två spelen. Som i Terraria är det möjligt att hitta borttappade sidokaraktärer nere i djupet och rädda dessa. Nämnda karaktärer har alla ett syfte på ytan, några är försäljare, några är klädmakare och ju fler individer du räddar från den demoniproppade gruvan, desto fler möjliga uppgraderingar får du tillgång till. Räddar du en vilsen smed från en hord flygande, eldkastande monster kan du till exempel besöka denne smed senare för att få tillgång till hans vapenskapelser.

Detta är en annons:
Chasm

Gällande de olika försäljarna och dessas varor, så finns en hel del olika utrustningstyper. Då Chasm är ett rejält rollspel kan spelaren uppgradera färdigheter och byta utrustning som denne vill. Allt från huvudbonader, ringbrynjor och kraftfulla accessoarer till mana-baserade knivar, besvärjelseböcker och styrkekrävande svärd finns att noggrant välja och för att få ut det mesta av din egenbyggda karaktär krävs att du sätter dina uppgraderingspoäng i rätt färdigheter.

Dessa färdigheter lyder: Attack och defense (som baseras på vad du har på dig och vilka vapen du håller i), Intelligence, Strength, Constitution och Luck (som du själv uppgraderar när du går upp i level). Dessa bestämmer hur länge du kan stå upp i strid, hur hårt du kan slå, hur bra du är på besvärjelser och hur tur du har - Chasm är ett renodlat rollspel, helt enkelt.

Vissa av dessa färdigheter kan få en boost om spelaren lyckas hitta ett (eller flera) altare i underjorden. Dessa altare kan till exempel hjälpa Daltyn med lite extra färdighetspoäng eller ge honom en styrkeboost under en tid. Utöver att hitta dessa kan spelaren även råka på stora salar med lägereldar placerade i mitten. Att sätta sig vid en lägereld återställer spelarens liv och mana-mätare (likt de i From Softwares Dark Souls-serie) och ger denne en chans att pusta ut mellan striderna.

Chasm

Utöver att kunna köpa utrustning av räddade bybor tappar självklart även vissa fiender diverse prylar. Bosstriderna är tuffa och de är många, skattkistor finns utspridda lite överallt nere i gruvorna och för att nå några av dessa krävs att du hittar specifik utrustning. Som vilket metroidvania-lir som helst låter spelet dig alltså inte röra dig helt fritt från början, men ack vad tillfredsställande det är att nå en hemlig skatt efter att ha kämpat för att ta sig dit.

Utvecklarna Bit Kid Games är knappast tidiga på den heta pixeltrenden, den är ju överallt idag, men med härlig grafik, mörka, ruggiga miljöer och en definitiv och vad som på förhand verkar vara en välskriven handling är det svårt att inte längta till release.

Chasm

Relaterade texter

3
Chasm

Chasm

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Lisa Dahlgren

Aldrig får vi nog av plattformsrollspel i pixelformat och Bit Kid Games kommande Castlevania-inspirerade Chasm låter oss besöka underjorden



Loading next content