Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Crysis 3

Crysis 3

Vi har varit hos Crytek och kollat in Crysis 3, senaste delen i Cryteks feta actionserie. Nu berättar vi allt om hur Ceph och Cell gör livet surt för Prophet i lika unika som svinsnygga miljöer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

De där larvigt snygga spelen, de där som är så mycket tjusigare än allt annat att det verkar som att alla resurser gick åt bara för att göra grafiken, brukar lite för ofta ha en sak gemensamt. Nämligen det enkla faktum att alla resurser verkligen gick åt till att göra grafiken och att spelmekaniken därför blev lidande. Men med stilbildande Crysis visade Crytek att det inte alls behöver finnas något sådant samband och under den fullständigt häpnadsväckande ytan fanns ett lika djupt som fritt actionspel och som lät oss tackla både storyn och alla utmaningar på det sätt vi själva ville.

Även om Crysis 2 var ett mästerligt spel så försvann mycket av det här i uppföljaren med linjära banor och PC-grafik utan stöd för de senaste DirectX-finesserna, vilket istället fick patchas in senare. När jag nyligen besökte Cryteks högkvarter i Frankfurt för att som en av de första i världen få se Crysis 3, var det här något man direkt erkände utan att frågan ens var ställd. Istället satsar man nu på att med del tre återigen göra Crysis till serien som flyttar gränserna för såväl spelmekanik som för det grafik med företagets största satsning någonsin.

Crysis 3
De som tycker att det känns trist med samma stad som i föregångaren bör tänka om. Det här är New York som vi aldrig sett det förr.

Jan Lechner som är development designer för Crysis 3 förklarar att man var trötta på djungel när man satte igång med Crysis 2 och ville istället satsa på något man kallade "urban djungle". Men trots alla ikoniska omgivningar i New York upplevde man att det blev begränsat och satsar därför nu på något man kallar "urban rainforest". Lechner förklarar att det inte finns någon lika ikonisk plats som Det Stora Äpplet och om man river hela stället så är det ju faktiskt helt nya omgivningar man bjuds på även om det geografiska läget är detsamma. Det är fotfarande New York... men ändå inte.

Detta är en annons:

Efter att Ceph blev försvagade i Crysis 2 har man nämligen byggt en Liberty Dome runt hela Manhattan för att kapsla in utomjordingarna och försöka lura av dem deras teknologi. Bara det att utomjordingarna påverkar omgivningen inne i Liberty Dome genom att kraftigt accelerera växtligheten. Under de två år som gått sedan föregångaren, ser det ut att ha gått 200 år inne i byggnaden. Glöm alltså New York som vi känner staden, det vi ser i Crysis 3 är ett mögligt träsk till regnskog med enstaka ruiner här och var.

Crysis 3
Förutom pilbågen har Prohet både fler vapen från den amerikanska militären samt dessutom tillgång till alla Ceph-puffror i seriens hittills största arsenal.

Crytek utlovar dessutom att de extrema utomjordiska förhållandena inne i denna jättebyggnad kommer att erbjuda fler miljöer i en sorts ultimat sandlåda, men det är något man inte vill prata om riktigt ännu även om områden med öknar, vatten, skog och bergsformationer med kanjoner utlovas. Lechner talar kryptiskt om de sju underverken som är vart och ett av dessa olika miljöer, utan att närmare vilja specificera vad som gör dem till underverk.

Under den demonstration av Crysis 3 jag får se har Prophet fått en ny leksak till sitt förfogande, nämligen en hightech-pilbåge. I föregångaren var man den jagade, nu är man istället den som jagar och Prophet går tyst upp för vad som en gång antagligen varit en underjordisk rulltrappa, kopplar på sin osynlighet och drar pilbågen.

Detta är en annons:

En enorm utomjordning syns spatserar lugnt en bit längre fram, men sänks snabbt och diskret med en välriktad pil. Prophet går fram till kroppen och blickar ut över den en gång så ståtliga staden, men gatorna är inte längre några gator utan tät djungel och vid Chinatown är det frodigt sumpmark som gäller med stinkande vatten upp till armhålorna som gäller.

Crysis 3
Det kommer att bjudas på ett välfyllt multiplayerläge i Crysis 3, däremot kommer man inte att satsa på co-op.

Här och var ser man rester av vad som en gång varit höga hus, små caféer är förvandlade till oigenkännlighet medan vraken av fordon sticker upp här och var ur det höga gräset. Har man tur kan man ibland skymta enstaka lyktstolpar med dinglande gröna skyltar som talar om var på Manhattan man befinner sig, vilket är nödvändigt då naturen förvandlat alla skyskrapor och berömda platser till ren kompost.

Den häpnadsväckande grafiken får mig att kämpa för att hålla kroppsvätskorna i styr över vad som utspelas på skärmen när Prophet vadar framåt. Växtlighet i spel har helt enkelt aldrig gjorts bättre än i denna säregna blandning av öppna ytor, vildvuxen natur och storstad. En Ceph-farkost susar förbi och river upp bråte från marken som för att visa vilken bra förstörelse man åstadkommit, varpå Prophet likt Rambo smyger sig framåt för några tjusiga stealth-mord på intet ont anande utomjordiskt avskum.

Pilbågen är onekligen ett välkommet tillskott till den ganska röjiga serien och gör det lättare än någonsin att faktiskt smyga sig igenom spelet. Crytek lovar även att det ska finnas flera sorters pilar, även om man bara vill visa vanliga spetsiga och explosiva sådana i dagsläget. Men ett nytt vapen räcker såklart inte i en uppföljare.

Crysis 3
Crysis 3 kommer släppas först på obestämt datum under 2013, vilket gör att man kan misstänka att det även lär komma till nästa generations konsoler.

Den här gången kan man därför även plocka upp utomjordingarnas vapen och det ökar såklart på den potentiella arsenalen ordentligt. Bland annat demonstreras ett plasmagevär som för tankarna till motsvarigheterna i Halo-spelen samt en Ceph-granatkastare av modell bamsestor. Mest imponerade dock vanliga människovapnet Typhoon. En ny puffra med en eldhastighet på 500 skott i sekunden som milt sagt får jobbet gjort och med ett väsande läte utplånar allt liv man riktar dödsbringaren mot vilket kommer väl till pass då Crytek utlovar fler fiendevariationer än tidigare i Crysis 3.

Crytek demonstrerar Crysis 3 på en topptrimmad PC och spelar det med Xbox 360-handkontroll. Man behöver inte vara något snille för att inse att det tekniskt kommer vara omöjligt att få det ens nästan lika tjusigt till konsolerna. Jan Lechner säger dock att man kommer försöka dra nytta av respektive formats styrkor för att försöka göra Crysis 3 så snyggt det bara går till konsol. Det finns gott om utrymme att göra tekniskt mer avancerade spel än redan ursnygga Crysis 2 menar han och hävdar att Crysis 3 kommer vara titeln alla Playstation 3- och Xbox 360-spel kommer att bedömas mot efter lanseringen nästa år.

Vi vet redan hur grymma spelmakare Crytek är och trean ser ut att bjuda på en blandning av det bästa från de båda underhållande föregångarna kompletterat med en massa nyheter och den kanske häftigaste miljön vi någonsin sett i en förstapersonsskjutare. Det finns alltså all anledning att starta hype-motorn inför vad som redan nu är nästa års hetaste spel.

Crysis 3
Psyco kommer också att finnas med på hörn, men Crytek är hemlighetsfulla om hans roll i äventyret.
HQ

Relaterade texter

Crysis 3Score

Crysis 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Crytek brassar på med spelvärldens överlägset fetaste grafik i ett blytungt actionäventyr till bredden fyllt med episka moment. Redaktör Mäki har recenserat Crysis 3...



Loading next content