Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Civilization IV

Civilization IV

Med den fjärde delen i strategiserien hoppas Sid Meier en gång för alla att beröva oss vårt privatliv. Har den mannen inga skrupler?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Året var 1991 och jag stod på randen till min tonårsperiod med höga förväntningar på de upplevelser som hormonförändringar har att bjuda på. Man började titta like extra mycket på tjejerna i klassen och månadspengen gick mestadels till hårgelé och väldoftande parfymer. Jag hade så otroligt mycket att glädjas över och se fram emot. Men det var då som Djävulen själv vilseledde mig och fängslade min själ med strategispelsgenrens tyngsta kort. Jag, liksom många, var dömda att för evigt sitta framför datorskärmens blida sken medan livet hastigt passerade obemärkt förbi. Uppföljarna höll mig kättad vid datorn och jag hade suttit där än idag om det inte var för kärleken (sånt skit). Nu är jag dock beredd att återvända till mitt binära fängelse för efter att ha sett Civilization IV så känns det inte lönt att kämpa emot. Civilization vinner alltid.

HQ

Civilization IV. Spelet är sagt att bli den mest beroendeframkallande spelprodukten världen skådat, vilket också tydligt premieras i den underhållande trailer för spelet som finns att ladda ner. Men det är egentligen ingen nyhet när det gäller Civilization-serien precis. Det som däremot är en nyhet är spelets nya 3D-motor som bland annat visades upp i all sin prakt under årets E3-mässa. I och för sig så är motorn inte precis ny eftersom Firaxis återanvänder sin Gamebryo-motor som vi kunde njuta av i Sid Meier’s Pirates!, vilket också märks. Att man nu använder sig av full 3d öppnar upp för en del roliga detaljer, till exempel att kunna zooma in på sin stad och se den i full rörelse. Meningen med detta är att skapa en mer levande värld, men också mer tilltalande för dem som inte än upptäckt Civilization-seriens härligheter. Firaxis vågar väl inte kränga ett tvådimensionellt strategispel år 2005 med strategititlar som Age of Empires 3 och Rise of Legends närmandes. Men till den nya 3D-motorn tillkommer ett nytt användargränssnitt, som Firaxis ännu inte delgivit oss, och det tycker jag känns lite olustigt.

En nyhet som däremot känns helt rätt är att vikten av naturresurser ska öka, och så även möjligheterna med dem. Istället för de fåtal olika valmöjligheterna, till exempel "irrigation" och "mine", så kommer man i Civilization IV att ha ett tjugotal resurs- och framstegsberoende möjligheter att påverka kartans naturresurser. Det kan till exempel röra sig om att bygga en vindmöllor eller att göra om ett område till betesmark för sina kreatur. Naturresurserna kommer att vara fler än i tidigare Civilization-inkarnationer och de kommer också att vara lite jämnare fördelade än i Civilization III. I det sistnämnda spelet kunde ju brist på en råvara få även den största och mäktigaste civilisationen att helt gå i stå. Det är definitivt något jag inte vill uppleva igen, och om man ska tro Firaxis så kommer jag inte det heller.

Själva kontrollen av enheter kommer också göras enklare i Civilization IV där man nu kommer att kunna flytta en hel grupp enheter på en gång, samt även ge dem instruktioner för att attackera en viss plats. Firaxis har även återigen sett över hur spelet ska hantera attacker på grupper av enheter. I de två första Civilization-spelen så blev samtliga enheter som stod i samma ruta utplånade om den attackerade enheten förlorade. Det var naturligtvis inte rimligt men i Civilization III så blev det tokigt på andra hållet eftersom man då kunde samla en stor mängd enheter på samma plats för att mer eller mindre undvika nederlag. I Civilization IV så kommer vissa enheter, såsom kanoner och katapulter, att ha effekt på fler enheter åt gången om dessa står på samma ruta, vilket ju låter rimligt. När en kanon anfaller en grupp enheter så kommer upp till sex av dessa att ta skada vilket ska motverkar effekten av att samla många enheter i samma grupp.

Men kanske den mest viktiga förändringen när det gäller enheterna i Civilization IV är att stenåldersfolk med flintyxor inte längre kan besegra en stridsvagn så enkelt. Det finns nog inget mer förnedrande än att se sin ståtliga nya stridsvagn falla offer för apliknande neandertalare beväpnade med pinnar och överdriven tur. Firaxis har nu kasserat det gamla attack- och försvarssystemet och infört ett nytt som är baserat på varje enhets styrka. Neandertalarna kan fortfarande vinna över stridsvagnen men det kräver oerhörd tur samtidigt som stridsvagnen ska ha oerhörd otur. Tittar man på formeln så bör detta inte inträffa särdeles ofta, även om det säkert kommer att ske.

Detta är en annons:

Men den absolut största glädjen överföll mig när jag fick höra att expansionismen inte längre kommer att vara nyckeln till framgång. För mig som hellre vill bygga upp bra städer med starka försvar har det alltid varit en plåga att varje gång inse att för att lyckas i världen så gäller det att få sin civilisation att växa så snabbt som möjligt. Faktum är att i Civilization IV så kommer expansionism att innebära problem för dem som följer den strategin. Firaxis har lagt in ett kontrollsystem som kollar om en spelare utökar sitt rike mer än vad det borde vilket leder till ökat tryck på denna spelare. Firaxis satsar helt enkelt på att göra det lönsamt att ha färre men bättre städer vilket verkligen är änglamusik för mina öron.

En av de större spelmässiga nyheter är kanske ändå införandet av religiositet och alla dess för- och nackdelar. Man kan förstå att det inte riktigt varit något som Firaxis velat ta i, kanske än mindre såsom det ser ut idag, men man har ändå tagit steget. Religion kommer att vara en möjlighet att utöka sitt välde och sprida sin kultur, ett nytt sätt att vinna helt enkelt. Det kommer att påminna om det gamla statsskickssystemet som fanns i de två första spelen med specifika bonus för varje religion. Men när det gäller själva statsskicken som sådana så kommer Civilization IV att vara mer flexibelt med många olika val som verkar kunna skapa ganska unika sätt att styra.

Men hur bra Civilization-serien än har varit så har den alltid haft en akilleshäl; flerspelarläget. Inför Civilization IV tog dock Firaxis en annorlunda ansats än de tidigare gjort. Istället för att bygga på flerspelarläget efter man gjort enspelarditot så gjorde man istället tvärt om. Man lät flerspelarläget definiera spelets regler för att komma underfund med hur AI:n i enspelarläget borde bete sig. Firaxis har även kommit på ett sätt att hålla en flerspelarsession igång även om någon behöver logga av. När någon loggar av från spelsessionen så sparas denna på en server. Istället för att sitta och vänta med spelet uppe kan man därför själv logga av och senda logga på då och då för att kolla om det blivit ens tur, om så är fallet så kan man göra sina drag och sedan spara spelet igen. Skulle man dock ha tur så att båda är påloggade samtidigt kan man naturligtvis köra för fullt. Detta gör ju också att man kan spela flera flerspelarsessioner samtidigt för att släcka sin erövrartörst. Det har även tillkommit en hel del andra saker i flerspelarläget som också indikerar hur mycket slit man egentligen lägger ner på Firaxis för att skapa ett gediget spel, på alla punkter.

Men förutom de nyheter jag berättat om ovan så har det gjorts förändringar i AI:n, handeln, framstegsträdet, civilisationsgränser och mycket mer. Jag skulle vilja påstå att Civilization IV känns mycket mer genomarbetat än det föregående spelet och det är definitivt den mest omvälvande uppföljaren i serien hittills. Just nu känns det i alla fall oerhört spännande. Tänk att få återuppleva Civilization. Det är nästan en dröm för bra för att vara sann. Hur som helst så kommer året 2005 nog att bli ett av de bästa strategiåren på mycket, mycket länge. Förutom de redan släppta godbitarna så har vi Age of Empires 3 och framför allt Civilization IV att se fram emot. Två utmärkta anledningar att stänga TV:n, slänga konsolerna och säga upp bekantskapen med alla sina närstående. I november smäller det i alla fall för Civilization IV. Se till att vara redo!

Detta är en annons:
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV

Relaterade texter

Civilization IVScore

Civilization IV

RECENSION. Skrivet av Bengt Lemne

Sid Meiers älskade spelserie är tillbaka och Benke har inte lämnat datorn annat än när hungern blev alltför svår...



Loading next content