Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Vi testspelar Quake Champions

Vi närvarade på den Europeiska premiären av Quake Champions i Berlin...

  • Text: Stefan Briesenick, GR EU (Översättning: Lisa Dahlgren)

Quake är känt för sitt ohyggligt snabba tempo. Och för briljant bandesign, perfekt vapenbalans och brungrå pang/pang-korridorer, rakethopp och quad-däng. Quake III Arena kombinerade dessa element på ett unikt sätt för att skapa en oslagbar, enastående spelupplevelse och idag är det spelet kultförklarat och till och med heligt. Många anser att det är hädelse att ändra på någonting alls i den uppskattade formeln, och därför har Id Software inte gjort det, heller. Quake Champions är till viss del Quake III Arena i ny tappning men byggs på samma klassiska byggstenar och värderingar.

Fjolårets Doom-reboot var underbart bra. Med det sagt behöll de fokus på en explosiv enspelarupplevelse istället för att fokusera stenhårt på multiplayer. Men många moment känns som vanligt igen, och har delats mellan de två titlarna. Föll inte Dooms brutala flerspelarläge dig i smaken lär du inte uppskatta Quake Champions heller. Var du dock en av de som ville ha ut mer av den fantastiska, explosiva multiplayerdelen finns här än mer att hämta.

Quake ChampionsQuake ChampionsQuake Champions

Quake Champions kommer att släppas som en så kallad "free to play"-titel av Bethesda, vilket naturligtvis kommer att innebära mängder av medföljande mikrotransaktioner. Det finns även en hel del uppgraderingsmöjligheter. Färdighetspoäng, loot-boxar och diverse utmaningar bjuder spelaren på varierande innehåll, men inga av dessa upplåsningsbara prylar påverkar spelets gång. Är du orolig för ett "pay to win"-scenario kan du med andra ord vifta bort nämnda oro.

Spelets "champions", är de viktigaste nyheterna i det här spelet. Varje karaktär innehar sin egen distinkta stil, sina egna färdigheter och specialiteter. Denna aspekt delar redan nu seriens community i två läger, då striderna i Quake Champions inte alltid är jämna av just denna anledning. Varje champion har för- och nackdelar, detta inkluderar individuella färdigheter som ger spelarna viktiga övertag mot motståndarna. Heroic-färdigheter är rejält kraftfulla även de, men efter att ha testat att spela kom vi lyckligtvis fram till att dessa inte verkar för kraftfulla. Likt i Blizzards Overwatch kan spelaren byta champion när denne återuppstår.

Detta är en annons:

När vi fick testa Quake Champions fanns nio olika champions tillgängliga. Samtliga av dessa spelbara karaktärer hade olika stora livmätare, färdigheter och även rörelsehastighet. Paladin-krigaren Galena valdes ofta, då hon kunde återställa både sin egen och lagkamraternas livmätare genom att sätta ut ett "totem" som läkte alla inom ett visst avstånd under omkring 30 sekunder. Ödlan Sorlag valdes även han ofta, då han kunde tåla rejält med stryk samtidigt som han kunde göra giftig skada på motståndarna. Som tidigare nämnt så har alla champions sina egna styrkor och svagheter, men det är svårt att säga hur balanserat spelet är efter bara tre timmars spelande.

Quake ChampionsQuake Champions

När vi rörde oss omkring på de två spelbara arenorna märkte vi tydligt att spelarens rörelsemöjlighet i Quake Champions fokuserats rejält på, vilket paras bra med spelets vertikala spelstil. I tempel-arenan dök till exempel fiender upp från alla håll och kanter, vilket tvingade oss att reagera snabbare än ögat. Efter att ha lärt oss banorna rörde vi oss blixtsnabbt genom smala gångar, längs höga spiror och öppna omgivningar. Runt omkring på dessa banor finns vapen, ammunition och pansar att plocka upp. Utöver ammunitionslådor finns även speciella lådor att leta upp som drar ner väntetiden på din heroic-färdighet.

Trots att vi tyckte mycket om spelets tempo och flöde märkte vi tidigt att det tar rejält med tid att ta eliminera fiender. Det är definitivt inte heller likt Call of Duty, där du kolar vippen sekunder efter att du blivit skjuten. Detta är dock lätt att uppskatta, då det tvingar samtliga spelare att fokusera på vart de faktiskt siktar.

För att sammanfatta Quake Champions liknar spelet de gamla arena-klassikerna Unreal Tournament och Quake III som många fortfarande älskar, men med ett ännu högre tempo. "Free to play"-aspekten känns dock lite väl påtvingad och är gissningsvis inte allas kopp te. Spelet belönar dock fortfarande de som spelar och siktar bäst med bäst precision, så letar du efter ett multiplayerlir som spelas i supersnabbt tempo och kräver mycket av spelarna kan Quake Champions mycket väl vara för dig. Låter det lockande kan du skriva upp dig på den stängda betan här.

Detta är en annons: