Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

The Surge

Teamet bakom Lords of the Fallen är tillbaka, med rymdstryk och lasersmisk

  • Text: Anders C. Fischer, GR DK (Översättning: Petter Hegevall)

Deck 13 kom lite från ingenstans, slog ned som en bomb i och med det mycket underskattande (rysligt underhållande) Lords of the Fallen och i och med detta gjorde de sig snabbt ett namn som en mycket kapabel spelstudio vars framtida projekt vi på Gamereactor hade alla planer i världen på att bevaka. The Surge är, precis som Lords of the Fallen, ett actionspel med rollspelsmoment som har lånat en hel del inspiration från From Softwares ultrapopulära Dark Souls-följetong.

The Surge
Warren snubblar över något som han såklart inte borde ha sett. Och nu handlar allt om attr bara överleva.
Detta är en annons:

Det är på flera olika sätt att se på när en liten, liten indiestudio som Deck 13 en gång var ger sig på genrens giganter med ofantligt mycket mindre budget och ofantligt mycket mindre resurser. Att slå från underläge är såklart riskabelt som tusan. Slår man för löst når man aldrig upp, slår man för hårt kan man såklart riskera att missa målet helt och hållet och snabbt falla i glömska. Deck 13 lyckades dock, mot alla odds, rysligt väl med Lords of the Fallen (som många av oss till och med föredrog framför Dark Souls II) och förväntningarna inför The Surge har därmed varit höga. Gamereactor besökte studions lokaler under förra veckan för att få klämma lite på titeln och här kommer våra snabba, inledande intryck.

The Surge
Designen känns lite som en mix mellan Infinite Warfare och Titanfall.

Jag skulle vilja berätta lite om storyn i The Surge. Skapa spänning och intresse genom att slita med dig in i en kamp mellan gott och ont, i en dystopisk, högteknologisk framtid. Men jag kan inte, för under vårt besök var hemlighetsmakeriet kring storyn i äventyret lika stort som järnröret som huvudkaraktären Warren grabbar tag i under beta-versionens inledande minut. The Surge kickar igång direkt, utan vare sig tutorial-petting eller introsekvens. Warren sliter sig lös ur en slags robotfälla, plockar upp ett järnrör modell större och börjar kötta igång. Det är snyggt, detaljerat och designmässigt någon slags mix mellan Titanfall och Fracture.

Vi vet sedan tidigare en del om själva grundsynopsis, dock. Ett internationellt, mega-ondskefullt superföretag vid namn Creo befolkar en dystopisk framtid med zombie-aktiga robotskurkar och efter att ha arbetat för företaget en längre tid snubblar Warren över information som kan störta hela skiten. En skrämmande framtid står för dörren och för huvudkaraktären (han med järnröret) handlar hans vardag nu om ren och skär överlevnad.

The Surge
The Surge är mycket våldsamt, även om många av robotfienderna naturligtvis inte innehåller något blod.

Det påminner en del om Avalanche Studios licenstitel Mad Max, till en början. Blandat med Lords of the Fallen, såklart. Warren promenerar omkring i en semi-öppen spelvärld och överallt finns det lömska fiendeäckel som vill äta upp hans inälvor, eller nåt. Det gäller att använda sig flitigt av den dieseldrivna motorsågskatana som Warren bär på, och såg-slakta zombie:fierade robotfiender till höger och vänster. Precis som i Lords of the Fallen finns så kallade lägereldar (ett koncept som Deck 13 norpade raskt av från Dark Souls-spelen) som i The Surge kallas för "Operations". Här går Warren säker och kan göra saker som att läka sina sår samt uppgradera sina vapen.

The Surge
Vi vet än så länge väldigt lite om själva storyn men kommer såklart att berätta mer ju närmare premiären vi kommer.

Rent spelmekaniskt är det en sak som står ut rörande The Surge och det är det faktum att Warren kan (och bör) sikta in sig på specifika delar av fiendernas kroppar och dela ut olika mycket skada beroende på fiendetyp, vapen och typ av "armor". Allt fungerar väldigt väl och likt i Fallout 4 blir det en utmaning att lära sig de olika fiendetyperna och deras svaga punkter. De två bossfighter vi fick klämma på lovar också gott med Nintendo-doftande struktur kring fiendeblobbornas mest utsatta delar och ett härligt fokus på rörelse och anfall.

The Surge
Här var det gott om blod, dock. Blod och blod, blod, blod och mer blod. Massa blod.

Bland annat kan Warren, i realtid, välja huruvida han avser att svinga sitt vapen horisontalt eller vertikalt vilket ger spelsystemet ett välkommet djup som många spel av den här typen saknar. Det sker endast ett mycket knapphändigt förklarande av hur denna mekanik fungerar i den beta-version som vi på Gamereactor fått testa vilket gjorde hela grejen ganska svårbegriplig, men vi antar såklart att Deck 13 kommer att skapa en vettig tutorial för just denna delen av The Surge innan det släpps.

The Surge
16:e maj är det dags för The Surge som släpps till PC, PS4 och Xbox One.

Fiendevariationen är god. Mycket god. Faktum att detta var en av de mest imponerande aspekterna av den beta-version som jag fick klämma lite på. Det känns som om jag stötte på oändliga mängder fiendemodeller även om vissa såklart bara var varianter på redan dödade skurkar, något som jag efterfrågat i den här typen av actiontitlar i snart ett årtionde. Rent grafiskt är The Surge fint, också. Som snus. Det finns inte särskilt mycket originalitet i vare sig design eller teknik men det ser snyggt ut (vi har lirat det till PC).

Såhär på förhand ställer vi oss mycket positiva till det nya spelet från studion bakom Lords of the Fallen och personligen ser jag mycket fram emot att återse Warren och hans väl tilltagna järnpåk.

The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
The Surge
Detta är en annons: