Svenska
Gamereactor
förhandstittar
SimCity

SimCity

Världens främsta borgmästarsimulator återvänder med pompa och ståt när Maxis spänner musklerna för att visa upp vad de kan åstadkomma för en helt ny generation fans. Vi rodde till London för att kika närmare...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det där var ett skämt. Det där med att ro alltså. Allt det andra stämmer faktiskt, tro det eller ej. För när jag for till London för att kika på vad EA har på gång inför framtiden var jag inställd på att kika på framförallt tre spel: Medal of Honor: Warfighter, Crysis 3 och Battlefield 3: Close Quarters. Men nej, det kanske allra häftigaste som presenterades skulle visa sig vara titulerat SimCity.

Under presentationen får jag se en någorlunda färdigbyggd ort där spelare är i full färd med att bygga vägar och plantera hus med muspekaren. Precis som förr i tiden, fast betydligt tjusigare. En representant förklarar att dessa handlingar ska kännas så okomplicerade som möjligt. Sekunden senare bestämmer han att ett hus ska sitta alldeles intill den nybyggda vägen på vilket ett färdigt lägenhetskomplex faller från himlen, drämmer ned i marken och lämnar ett litet rökmoln. Tillfredsställelsen är total.

SimCity
Du kommer att kunna bygga i stort sett vilken stad du vill i SimCity. Börjar du första dagen som borgmästare med att rita ut avancerade ritningar eller placerar du ut vägar och hus planlöst?

Den här gången kommer exakt varenda liten individ ha ett eget liv och egna ambitioner som du inte kan påverka annat än att ge honom/henne frisk luft att andas, bra jobbmöjligheter, schysst boende och effektiva transportmedel till och från livets alla bestyr. Invånarna i staden har alla ett ansvar att fylla och är långt ifrån immuna mot potentiella sjukdomar. Faktum är att de till och med kan dö.

Detta är en annons:

Du kan påverka ditt folks liv på ett övergripande plan, men knappast i samma utsträckning som i exempelvis The Sims. Vill du detaljanpassa exempelvis brandstationen har du plötsligt en simpel brandstationssimulator framför dig, och spelets alla beståndsdelar kommer att följa samma mönster. Detta lär tilltala strategen inom de flesta och hjälper dessutom till att skapa en levande, dynamisk värld.

Under presentationen får jag också se hur en svart skåpbil stannar utanför en stor byggnad. När en liten människa stiger ur och springer in i byggnaden hörs ljudet av en tändsticka som tänds. "Det här bådar inte gott," hinner jag tänka innan ungefär 50 människor springer brinnande ur infernot med armarna i luften. Det må låta brutalt men Maxis har skött det på ett sätt som gör att man inte kan låta bli att le (om än leendet av en semipsykopat).

Än är den PC-exklusiva titeln naturligtvis inte färdig men faktum är att den redan ser fantastiskt bra ut. Texturerna i sig är inte överdrivet imponerande men designen lämnar ändå ett estetiskt tilltalande helhetsintryck.

Du kan uppgradera dina byggnader med små tillägg för att göra de mer effektiva på sina respektive plan. Det här hjälper inte bara till för att skapa variation och livslängd utan ger dessutom din stad en unik lyster som osökt för mig in på nästa aspekt: multiplayer.

Detta är en annons:

Varje spelare har varsitt område att bygga på och stadsdelarna är sammankopplade så att människorna kan åka in och ut ur just ditt territorium. Vilken roll just din stadsdel ska spela är upp till dig men en smart idé är att samarbeta med medspelarna så att ni inte bygger precis samma saker. Låt säga att du exempelvis väljer temat utbildning för din stadsdel och lägger in drösvis med skolor och bibliotek samtidigt som din kamrat sysslar med jordbruk. Då kommer du att kunna importera hans mat samtidigt som dina studenter lär sig att jobba som bönder.

SimCity
Såväl naturens krafter som dina invånares egna vilja kommer att sätta käppar i hjulet för dig under de mest opassande tillfällena. Precis som i verkligheten alltså.

Som sagt, du kommer inte att kunna bygga på din kamrats stadsdel men representanten förklarar att du kommer kunna samarbeta med andra för att bygga större projekt såsom flygplatser. Exakt hur detta kommer att fungera ville man inte gå in på riktigt ännu. Exakt hur många som kommer att kunna spela samtidigt ville man inte heller prata om ännu men man siktar på runt 12-20 personer på samma grundläggande yta. Det kommer till och med vara möjligt att spela med totala främlingar likväl som på stängda privata servrar.

Jag kan knappast skryta om någon mångårig erfarenhet i simulatorgenren, men jag är redan såld på SimCity. Hype-termometern hade förmodligen gått i taket om jag hade fått prova spelet själv eller sett lite mer funktioner. Nu får SimCity nöja sig med att vara en titel vi definitivt kommer att hålla utkik efter i framtiden, men det är inte illa pinkat det heller.

Relaterade texter

Sim CityScore

Sim City

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Maxis har väntat tio år på en ordentlig uppföljare till Sim City 4 och nu är våra borgmästarböner hörda. Sim City är här och levererar rejält...

0
Will Wrights skapar sitt egna Metaverse

Will Wrights skapar sitt egna Metaverse

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

En av nyckelpersonerna bakom Simcity, Spore och The Sims håller på att skapa ett eget Metaverse. Will Wright är känd inom spelvärlden för sin kreativitet och de...

3
SimCity-trio slutar och startar ny studio

SimCity-trio slutar och startar ny studio

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Tre personer som jobbat med SimCity-serien har sagt upp sig från Maxis och startat en ny studio vid namn Jellygrade. Ocean Quigley (creative director) skriver följande om...



Loading next content