Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
förhandstitt

Quake Champions - tankar kring den stängda betan

Är Quake Champions nästa stora arenalir? Vi testade id Softwares kommande multiplayerupplevelse under den stängda betan och har svaret på frågan.

  • Text: Mike Holmes GR EU (Översättning: Lisa Dahlgren)

Quake Champions är vad Dooms multiplayer-läge borde varit när det lanserades förra året. Utvecklarna id Software lade något för lite fokus på flerspelarläget tills dess att spelet släpptes förra året och gamers världen över hyllade storykampanjen istället för den efterlängtade multiplayerupplevelsen. Efter enbart några timmar med Quake Champions står det klart varför mottagandet av Dooms tävlingsläge var så ljummet vid release - Id Software vet hur man gör exceptionella actionpartyn, egentligen, och missade en enorm chans med Doom.

Av vad vi sett av Quake Champions verkar det som att fokus ligger helt rätt den här gången. Arenaactionspelet släpps som gratis-lir senare i år till PC och det känns och ser redan bra ut. Det bjuder på höga hastigheter samt våldsamma (konstanta) actionsekvenser och spelet verkar, som helhet, bli otroligt kul. Det är lätt att jämföra med Blizzards storsuccé Overwatch men med en brutalt blodig tvist, Overwatch för virtuellt brutala vuxna, helt enkelt. Individuella karaktärer - champions - tar kål på varandra i en massiv team-baserad Battle Royale i gotiska arenaomgivningar.

Detta är en annons:

Det senaste stängda beta-testhelgen lät de som medverkade testa ett nytt spelläge, Duel. I Duel väljer du och två lagkamrater tre champions att spela som, sedan möter ditt lag ett annat på tre personer. När en karaktär dör byts denne ut mot en annan och striden fortsätter. Vi blev, när vi spelade, dominerade av en professionell Quake-spelare (i skrivande stund är de flesta som spelar antingen speljournalister eller proffs-spelare, vilket betyder att många matcher slutar tidigt i en pöl av gemensamt journalistblod), men spelläget fungerar riktigt bra, känns, framförallt, lika bra och tvingar spelarna att ta hänsyn till sina lagkamrater och dessas spelbara karaktärer.

Utöver några matcher "Duel" spelade vi även en del "Deathmatch"-omgångar (dessa slutade, även de, med brutal död för vår del) och ett par rundor "Team Deathmatch" (vår klara favorit av de olika spellägena), och vi hade konstant, trots att vi ofta blev totalöverkörda av otroligt duktiga spelare, riktigt kul tack vare tajta kontroller, skarp vapenhantering och oslagbar action. De tre arenorna vi fick testa - "Burial Chamber", "Blood Covenant" och "Ruins of Sarnath"- ser alla helt fantastiska ut, och samtliga är riktigt snyggt detaljerade. Några av hardcore-spelarna, de som hellre ser bra gameplay än fin design (fin är helt klart fel ord, men du fattar poängen) kanske tycker att det lagts för mycket fokus på detaljerade, snygga omgivningar men det är svårt att förneka att Quake Champions ser helt fantastiskt ut.

Quake Champions
Quake ChampionsQuake ChampionsQuake Champions

Denna visuella kvalitét är väl märkbar även när det gäller spelets alla karaktärer, då samtliga ser, och känns unika. Detta till stor del på grund av alla olika stats och specialattacker för de olika spelbara karaktärerna som, i sin tur, bidrar till fler möjligheter i strid. I beta-versionen fanns åtta olika champions att testa och vi spelade som de flesta av dessa åtminstone en gång. Sorlag är en tank som är rejält bepansrad och spottar frätande syra på motståndarna; Visor kan se genom väggar för ett taktiskt övertag; Ranger är den skjutgalna soldaten; Clutch är inte lika supersnabb som de övriga men den massiva sköld roboten bär på är inte fy skam; Anarki är snabb som ögat, har en svävare och kan hela sig själv; Nyx tar rejält med stryk men kan hoppa mellan dimensioner och överraska motståndaren; Slash lämnar ett explosivt spår av förödelse efter sig som agerar som skadar de som jagar henne; Galena kan hela lagkamrater och skada fiender med sin specialattack; och vår favorit, Scalebearer, rusar in i strid med huvudet först.

De många olika möjliga kombinationerna gör att alla matcher ser olika ut. Det hade varit intressant att se hur dynamiken i lagbaserade matcher hade ändrats om spelet limiterade valet av karaktärer till en karaktär per match, men det är mer ett frågetecken än kritik. Som det ser ut nu väljer varje spelare en karaktär som i sin tur har tre olika basvapen att välja bland, efter det att dessa valts rusar spelarna till den punkt på kartan som huserar spelarens favoritvapen, en tävling i sig egentligen. Detta gör att matcherna bjuder på konstant action, speciellt omkring dessa platser och du behöver aldrig vänta länge på att ditt favoritvapen ska dyka upp.

Quake Champions är fortfarande i betastadiet, men de tidiga intrycken lovar gott, och vi gissar att vi, allt eftersom att fler spelbara karaktärer görs tillgängliga, kommer att njuta än mer av spelet. Spelets hastighet är blixtsnabb, actionsekvenserna är tajta (hitboxarna hade dock kunnat vara mer precisa) och spelets design är minst sagt helt otroligt intressant. Det verkar som att det kommer att dröja en tid tills dess att Quake Champions lämnar betastadiet, men efter att ha spelat över helgen kan vi glatt meddela att det verkar bli något alldeles speciellt.

Detta är en annons: