Det är en helt vanlig dag i Hades underjordiska dödsrike. Plötsligt börjar de mörka grottorna skaka och ett främmande hot attackerar. Det är Patapon-armén som kommer på besök! Av någon ännu okänd anledning har krig drabbat Playstation-världen, och medan Hades tar hand om sina ovälkomna gäster så möts hjältar som Kratos, Sly Cooper och Parappa the Rapper i en kamp på liv och död. I höst kommer Sony att utmana Nintendos långlivade Super Smash Bros.-serie, och det gör de med hjälp av den nygrundade spelstudion Superbot Entertainment. Studion skräddarsyddes för just detta spel i åtanke, och de flesta på teamet har flera års erfarenhet av att skapa fightingspel.
Precis som i Super Smash Bros. handlar det här om hektiska slagsmål för fyra spelare både online och offline. Genom att rikta den vänstra analogspaken åt ett håll samtidigt som man trycker på någon av de tre attackknapparna utför man diverse moves för att vålla sina motståndare skada, och utöver det kan man blockera, hoppa och greppa sig till en vinst. Det är så klart inte lika djupt som i till exempel Street Fighter eller Tekken, men ett kapabelt stridssystem helt klart.
Superbot satsar på en mer lättsam spelupplevelse som tillfredsställer alla sorters spelare, där mängden moves en karaktär kan utföra är relativt få men väldigt unika och lätta att lära sig (men desto svårare att bemästra). Fans lär absolut känna igen sina favoritkaraktärer i dessa attacker. Kratos använder till exempel sina svärd och kedjor för att slunga iväg sina motståndare precis som han alltid gjort, och med hjälp av Helios blick kan han förblinda någon för stunden.
De sex hjältarna som visades upp kompletterar även varandra väl och spelas på helt olika sätt. Admiral Radec från Killzone-serien använder sig av diverse skjutvapen för att hålla fienderna på ett längre avstånd medan Parappa är den raka motsatsen och använder sig av snabba närstridsattacker. Samtidigt gör Twisted Metals Sweet Tooth stor skada med både hagelbössa och machete medan Sly Cooper är mer defensiv och kan göra sig osynlig.
Inbäddat i detta stridssystem är de ytterst viktiga superattackerna. Spelarna har inga livmätare och en vanlig attack kan aldrig döda, men när man får in en smäll fylls den så kallade supermätaren som låser upp tre nivåer av ödeläggande offensiver. Den första nivåns superattack tar ut en spelare på en gång om den skulle träffa och därför är det väldigt viktigt att veta exakt hur och när man ska aktivera den. Skulle man dock hålla på superattacken och vänta tills nivå 2 kan man utföra en attack som varar längre och som har möjligheten att döda fler spelare på en gång.
Den tredje och sista nivån av supers är väldigt speciell och gör spelaren i fråga till en galen mördarmaskin under en kort stund. Alla karaktärer har unika superkrafter som är smarta referenser till spelserierna de kommer ifrån. Prinsessan från Fat Princess hoppar på en enorm kyckling som förintar allt i sin väg, och Parappa håller en stor konsert i sin ultimata attack vars klimax får en tredjedel av banan att förvandlas till stoft.
Det är inget tvivel om att Superbot vet hur man hedrar dessa klassiska titlar samtidigt som man får det att platsa i spelet. Även banorna och alla föremål är hämtade från Playstations rika spelarkiv. Utöver ett Patapon-ockuperat Hades bjöd den spelbara versionen på en futuristisk storstad från Ratchet & Clank som halvvägs genom matchen attackerades av en hungrig hydra från det allra första God of War. Sandover Village från Jak & Daxter får besök av golfare från Everybody's Golf som får det att hagla livsfarliga golfbollar över hela banan.
Mest intressant var den Little Big Planet-inspirerade arenan som växer gradvis, som om någon i realtid bygger en bana i det hyllade plattformsspelet. Efter en stund sker dock någonting väldigt oväntat, då Buzz gör entré. Plötsligt har matchen förvandlats till en game show där det gäller att besvara en fråga genom att stå på den plats av banan som motsvarar rätt svar. Står man på fel ställe straffas man, och skulle fler spelare stå på samma område så gäller det att knuffa undan varandra för att vara kvar själv.
Alla dessa händelser är slumpmässiga, vilket betyder att Hades i vissa matcher kommer att vinna över Patapon-armén och sedan fokusera på spelarna genom att attackera dem från bakgrunden. Ytterligare djup kommer från alla Playstation-inspirerade föremål som dyker upp slumpmässigt under matcherna. Genom att använda raketgevär, igelkottsgranater och energisköldar kan man påskynda supermätaren och även kontra andra spelares superattacker.
Den spelmässiga grunden i Playstation All Stars känns på förhand väldigt stabil, och med tanke på att det finns en skyhög potential för många fantastiska karaktärer och miljöer är vi väldigt sugna på att se mer från spelet. Det återstår dock att se om Sonys första slagsmålsorgie kan matcha kvalitén och återspelningsvärdet i Nintendos egna spelserie.