Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Dead Cells

Dead Cells

Vi har dött, och dött igenom i Early Access-versionen av Motion Twins lovande actionplattformare Dead Cells...

  • Text: A. R. Teschner, GR EU (Översättning: Jonas Mäki)

Dead Cells kan bäst beskrivas som ett ilsnabbt actionplattformsspel som slumpmässigt genererar banor på givna teman. Utvecklarna har lyckats tämligen väl med detta, och det känns hela tiden som väl genomtänkta utmaningar, vilket tillsammans med välanimerade, detaljerade fiender att dräpa samt massor av vapen och förmågor att begagna sig av skapar en underhållande helhet. Det är lätt att bli nästan överväldigad av hur vackert spelet är när man ser dess gotiska bakgrunder och karaktärer, men när du spelat ett tag försvinner denna känsla. Jag ska strax förklara varför.

Dead Cells
Dead Cells är nästan överväldigande vackert.

Till och med startbanan är framslumpad, om än med mer begränsningar. Det går ganska snabbt att spela sig igenom den är tänkt att fungera som ett bra tillfälle att få grepp om spelkontrollen och utforska arsenalen. Här får man också tillfälle att kolla in två Rune-förmågor som låter dig hoppa över banor och upptäcka hemliga föremål. Att dräpa en fiende ger dig vanligtvis lite guld vilket sedan såklart kan användas till att köpa saker, men även till att öppna vissa dörrar eller celler. Cellerna ger dig vapen eller stärker dem du redan har.

Detta är en annons:

Spelkontrollen är smidig, men lider lite av att det faktiskt är en tidig beta-version vi spelat. Det finns en del fippliga inslag där det helt enkelt inte blivit som jag tänkt och att rulla fungerar inte så bra för att undvika som jag hade hoppats. Avstånden till en viss hitbox kan också vara svårt att avgöra. Annars ger spelet ofta en känsla av att jag där när jag förtjänar det. Antingen har jag tagit för stora risker eller varit för slapp och börjat anstränga mig i en strid först när livet tryter. En annan intressant resurs är avståndsattacker. Om du har ett sådant vapen med begränsad ammunition, så kan du inte få tillbaka några skott under striderna, så det gäller att använda varje kula väl.

Dead Cells
Se till att nyttja de förmågor och möjligheter som står till ditt förfogande.

Närstrid är annars mest pålitligt och har intressanta funktioner som mer skada vid lite liv eller om du går på bakifrån, alternativt om du attackerar flera mål samtidigt. Den tredje typen som finns tillgänglig är sköldar, vilka är de svåraste att bemästra. De ger dig såklart skydd i en viss riktning men även ytterligare en effekt om du framgångsrikt kontrar en attack mot dig. Sedan finns föremål som ger mer skada på begränsad tid, granater, sniglar som äter fiender, skadade golv och till och med stativmonterade kanoner.

Mycket av detta är såklart saker du stöter på i andra spel, men det som är unikt är hur du måste nyttja dig av flera funktioner samtidigt och även utöka det. Du måste ofta välja det vapen som har bäst värden trots att det inte är ett tillhygge du alls gillar egentligen. Och medan vilt huggande absolut kan rensa ett rum från fiender, är det ofta en bättre strategi att smyga förbi motståndare eller att slå ut dem på håll redan genom att nyttja alla möjligheter du har att tillgå. Du kan till och med besegra minibossar genom att manipulera omgivningarna till din fördel. Att skynda sig fram belönas dock mellan varven med att vissa dörrar är öppna om du är under en viss tidsgräns, medan ett noggrant utforskande gör att du kan hitta kistor och särskilt bra föremål som hjälper dig längs vägen.

Dead Cells
Den som inte har något tålamod kommer inte att uppskatta Dead Cells.

Om du skulle dö innan du hunnit lösa in föremål du hittat, så försvinner de, och du tappar även en del av ditt guld. Däremot får du behålla de runor som gör att du kan hoppa mellan banorna, vilka ändå tycks tappa lite mening ju längre in i spelet jag kommer. Föremål jag låst upp finns fortfarande tillgängliga även efter ett dödsfall, tack och lov. Överlag är detta ett svårt spel med snabbt stegrande svårighetsgrad, och tålamod är något som krävs. Inte minst då banorna ibland kan kännas långrandiga trots att de slumpas fram och i teorin borde vara fräscha.

Mitt spontana intryck av Dead Cells är ändå mycket positivt och även sedan det första överväldigande intrycket lagt sig känns det underbart att få spela vidare. Det kanske inte är för alla, men gillar du att utforska och inte avskräcks av oförlåtande dödsfall samt att behöva spela om långa sträckor så är detta något du inte får missa.

Detta är en annons: