Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Elex

Elex

Vi har testat Piranha Bytes lovande actionrollspel och det fanns en hel del att utforska...

  • Text: Sam Bishop GR EU (Översättning: Lisa Dahlgren)

När man först hör Elex premiss är det nära på givet att känna en viss förvirring, då det kombinerar både fantasy och scifi i ett spel med öppen spelvärld, något som är relativt ovanligt när det gäller rollspelsgenren. Utvecklare brukar normalt sett hålla sig till enbart en av dessa och bygga en värld kring den basen, men Elex går mot strömmen för att kunna bjuda på en handling som kretsar kring natur/magi samt teknologi och kampen mellan dessa element.

Detta är en annons:
ElexElexElex
Det bjuds på en sällsam kombination av fantasy och science fiction.

Spelaren kastas ut i ett massivt krig mellan olika fraktioner då riket delats upp av en substans kallad Elex som framkallar galenskap och tömmer människor på dessas känslor. När protagonisten Jax vaknar upp efter att ha fallit offer för en lönnmördare (som lyckligtvis misslyckades med sitt uppdrag) töms han på Elex och upplever mänskliga känslor för första gången, vilket låter honom leva sitt eget liv utan att manipuleras av utomstående krafter.

Möjligheten att välja sin egen väg är en stor aspekt i spelet redan från början, då karaktärer du interagerar med klargör hur dina handlingar påverkar deras åsikter gällande dig. Spelet trycker upp detta i ansiktet på dig via stora pop-ups med orden "This character didn't like that" när du säger något de inte håller med om, men med det sagt är systemet mer invecklat än man kan tro. Det är inte så simpelt som "den karaktären gillar det här", systemet innehåller flerta olika grader av medhåll eller avsaknaden av detta, och du kan även skapa förvirring med chockerande val eller få karaktärer att ändra sin syn på saker.

ElexElex
Dina val är oerhört viktiga och kommer få konsekvenser direkt och senare.

Utöver detta influeras spelvärldens åsikter gentemot spelaren beroende på vilken fraktion denne väljer att gå med i, och även om spelaren inte tvingas till att välja sida direkt är det ändå ett val som måste göras. Även detta trycks upp i spelarens ansikte redan efter att denne träffar spelets första karaktär, men det är ändå ett bra sätt att förklara att det är ett val och konsekvensbaserat rollspel. Med tanke på hur ideologiskt olika de olika fraktionerna är (detta gäller framför allt frågor som natur, magi och teknologi) är valet inte ett helt enkelt sådant, speciellt med tanke på att spelvärldens alla karaktärer behandlar spelaren på olika sätt beroende på vilken fraktion denne går med i.

ElexElexElex
Elex kommer bli ett enormt stort spel.

Spelet introducerade stridsmekaniken kort tid in i spelupplevelsen vilket, enligt Elex-producenten Michael Paeck, var inspirerat av From Softwares succéserie Dark Souls. Tittade man på användargränssnittet såväl som tredjepersonsvyn och spelets oförlåtande stil (möter du en fiende som är några levlar över dig har du inget annat val än att gå därifrån, bli bättre och sedan försöka igen - eller dö) är denna inspiration tydlig, men utförandet är ändå annorlunda.

ElexElex
ElexElexElex
ElexElexElex
ElexElexElex
Detta är en annons: