Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Vårt utsända team fick en privatvisning av kampanjen i kommade Call of Duty: WWII, och baserat på vad de såg lovar återkomsten mycket gott...

  • Text: Sam Bishop (GR UK) (Översättning: Andreas Blom)

Årets upplaga av Call of Duty slog ned som en bomb (om man, med tanke på sammanhanget, får använda det uttrycket) då det visades upp tidigare i år. Allt tissel och tassel om seriens återkomst till dess rötter visade vara sanna och i och med det kommer även kampanjen ta mer plats än i tidigare delar. Vi fick, under ledning av Glen Schofield och Michael Condrey, en kort demonstration av en del av kampanjen. Innan herrarna visade själva spelet gick de igenom vilka inspirationskällor som funnits vid utvecklingen av just kampanjen.

Call of Duty: WWII
Av det vi hittills sett ser skjutandet realistiskt och härligt tungt.

De berättade att man fokuserat på den första infanteridivisionen (First Infantry Division) och där lagt extra vikt på den internationella blandningen (det vill säga, då soldater från olika länder gick ihop under kriget). Själva berättandet ska i sin tur skifta mellan olika soldaters perspektiv och därmed skildra flera livsöden (ungefär som under introt i Battlefield 1). I nuläget är det dock oklart exakt hur många olika soldater som kommer vara spelbara, men oavsett så är det skönt att se att flera olika historier tas upp och behandlas med den respekten de förtjänar. Självklart har man lagt manken till och gjort ordentlig research för att ge en sådan rättvis och realistisk bild som möjligt.

Detta är en annons:

Avsnittet vi fick se utspelade sig i en liten by där spelaren var tvungen att ta sig upp till ett kyrktorn. Det användes som utkikspunkt och strategisk placering för angrepp av inkommande fiendetrupper. Geväret avlossade några skott men det dröjde inte länge innan tyngre fiendeeld hade decimerat kyrkan till en hög av oigenkännligt bråte. Det visades inte mycket till berättande under just den här sekvensen men likväl speglades utvecklarnas vision om att inte spara på den nakna, råa hemskhet kriget innebar - när kyrkan kollapsade fick vi se hur en soldat som kom till undsättning fick både sin axel, och sitt huvud, bortsprängt.

Call of Duty: WWII
Ett större fokus på skildring av olika soldaters livshistorier känns efter Battlefield 1 som en väldigt lockande frukt.

Vad gäller ryggraden i varje förstapersonsskjutare, just skjutandet, såg det med skarpa knallar efterföljandes skotten, både tungt och tillfredsställande ut. Nu är det väldigt svårt att avgöra om det innebär en likvärdig känsla när man själv spelar det, och då vi själva inte fick sitta bakom spakarna kan vi bara döma av det vi såg. Intrycket förstärktes dock då spelaren bemannade en stationerad kulspruta och skickade iväg salva efter salva. Han vilade ena handen på pipan och den skakade våldsamt vid eldgivning. Låt oss hoppas att det, när det släpps, känns lika gediget som det nu ser ut.

Att jämföra den grafiska stilen med de senaste upplagorna är inte att göra det rättvisa (bortsett från karaktärsmodellerna). Istället för ljusare futuristiska färger får vi här en något gråare och subtilare palett. Kyrkan exempelvis, såg ut ungefär som vi väntat oss och när fienderna bokstavligt talat satte hela stället i lågor, så reflekterades eldens lågor i de blodstänkta väggarna av det som en gång var kyrkans förmodade samlingsplats, på ett trovärdigt och ett snudd på ilande vis.

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII
Detta är en annons: