Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario i ett taktiskt äventyr tillsammans med spelvärldens motsvarigheter till Minions, kan det vara något? Vi spelade Mario + Rabbids Kingdom Battle på E3-mässan...

  • Text: Sam Bishop, GR EU (Översättning: Fredrik Säfström)

Vi har vetat länge att Mario + Rabbids Kingdom Battle är på väg trots att det utannonserades så sent som förra veckan. Här kombinerar Ubisoft sina kända kaniner med Nintendos populära rörmokare i ett nytt koncept. Under E3-mässan fick vi ett litet smakprov på denna crossover och även ett gäng detaljer via den följande presskonferensen. Efter Ubisofts framträdande fick Gamereactor också prova spelet och under demonstrationen blev vi uppmanade att rädda Luigi från de onda kaninerna som hade tagit sig in i Svampriket via en mystisk portal. Vi vill snabbt klargöra att alla kaniner inte är onda eftersom vårt team bestod av Mario, Rabbid Peach och Rabbid Luigi. Vi gav oss sedan ut för att finna våra vänner, och efter ett gäng varierande banor samt strider så väntade slutligen en boss.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Ett udda gäng att äventyra med.

Du kontrollerar Beep-O, en skivliknande pryl med kaninöron som svävar strax ovanför marken, och det är han som leder gruppen framåt. Miljöerna kommer vara mycket bekanta för alla Super Mario-entusiaster. Det finns mynt att samla, inklusive blåa och röda mynt som är lite mer svåråtkomliga, samt gröna rör att utforska och rejält med färg impregnerar omgivningarna. Utforskning kommer såklart att belönas, och du måste vrida och vända kameran åt alla möjliga håll om du vill hitta alla dolda skatter på banorna.

Detta är en annons:

Stridssystemet imponerade mest, trots att vi hade förväntat oss mer restriktivt gameplay än det vi fick uppleva. Mario + Rabbids Kingdom Battle bjuder på ett turordningsbaserat stridssystem på ett rutmarkerat slagfält, men alternativen är många och du kan forcera framåt i en snabb takt. Området du kan röra dig i är brett och när du börjar kombinera detta med hopp som du kan utföra med dina allierade, utökas dina möjligheter ytterligare. Allt du behöver göra är att föra markeringen till en av dina kamrater och sedan kan de slunga iväg dig ännu längre, och på så sätt kan du snabbt forcera framåt på banan. Om du istället kastar iväg din karaktär på en fiende så kan du landa på dem för att utdela skada.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Låt dig inte luras av den rara designen, detta är ett djupt strategispel.

Alla karaktärer under demonstrationen var utrustade med pistoler (vi är inte säkra på om så är är fallet hela tiden) och avståndet där du kunde skjuta var också generöst, men inte överdrivet. För att ge ett exempel behöver du mer eller mindre se din fiende på skärmen för att kunna beskjuta dem, så det är inte möjligt att skjuta fienderna från långa avstånd samtidigt som du försvarar dig. Skyddsmekaniken spelar också en stor roll och påminner mycket om det i Xcom-serien. Det finns två modeller av skydd och det är hel- och halvhöjdsväggar, där det ena skyddar 50 procent bättre än det andra, men båda är förstörbara så det är inget du ska förlita dig på en längre stund. När vi såg att man kunde titta ut från sidorna av skyddet för att skjuta, liksom över toppen på de mindre väggarna, blev vi glatt överraskade över hur djupt systemet verkligen är, trots den humoristiska ytan.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Detta är en annons: