Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
A Way Out

A Way Out

Vi tog oss en närmare titt på Brothers: A Tale of Two Sons-skaparens senaste storydrivna co-op-alster...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Det var för två år sen på E3 som EA under sin konferens visade upp någonting som kallades Hazelight. Brothers: A Tale of Two Sons-skaparen Josef Fares dök upp på scen och meddelade att han grundat en ny studio för att utveckla ett nytt spel. Det visades endast en kort liten trailer där vi fick se två personer sittandes i ett godståg. Hazelight var namnet på den nya studion och spelet som visades upp var A Way Out, ett storydrivet spel som bygger på samarbete. "Den trailern skapade vi efter endast tre veckors arbete" avslöjade Josef Fares under årets E3. Det finns inte allt för mycket att lära om spelet från den första trailern, men enligt Fares själv, så finns det ändå något från spelet dolt.

Under konferensen i år fick vi stifta bekantskap med Vincent och Leo, ett ganska omaka par som har lyckats hamna i fängelse, och nu måste samarbeta för att rymma. Om du bara sett spelets utannonsering så kan man kanske tro att spelet bara handlar om att fly fångenskapen, men det är bara början på äventyret. A Way Out handlar inte bara om att rymma från fängelset, paret kommer råka ut för en hel del under på rymmen. Exakt varför paret håller samman när de väl är utanför fängelsets murar är fortfarande okänt, och Josef Fares vill helst inte avslöja något om den övergripande handlingen, då det skulle förstöra en del av spelet enligt honom. Något som är helt klart är att Vincent och Leo har väldigt olika bakgrunder och motiv, något som bäddar upp för en ganska intressant relation.

Detta är en annons:

Då äventyret bygger så mycket på samarbete och story, så går det inte bara att hoppa in och ut ur spelsessioner, men det går att spela både online eller offline i soffan, men hur du än spelar, så kommer spelet alltid vara på delad skärm då det är viktigt att uppleva spelet från bådas perspektiv. "Vill du ha den typen av spelupplevelse så får du ta och spela Destiny" tycker Fares. Det är inte hans vision för spelet, och på sitt sätt, så är det de begränsningar A Way Out har som får den att sticka ut ur mängden. Det är en fokuserad vision, inget som är tänkt att fånga så många spelare som möjligt och ha lägsta möjliga tröskel.

A Way OutA Way Out
Co-op som vi aldrig sett det förr. Enligt Josef Fares.

Ibland kommer vi även få se saker från ett tredje perspektiv (inte från en tredje spelare, men relevanta saker som hänt som varken Leo eller Vincent fått bevittna), och under en scen i ett sjukhus, som fortfarande var i väldigt tidigt stadium (Fares visade upp det på sin laptop), fick vi se hur spelarna turades om med att få spela ut sin flykt från poliserna i byggnaden på helskärm. Varje scen erbjuder något nytt och unikt spelmässigt, inget upprepas, det finns verkligen inget utfyllnadsmaterial här. Sjukhusscenen slutade ungefärsom ett sidoskrollande beat 'em up med Leo (som har 300 animationer), något som du bara kommer få se en gång i spelet. Något annat som är värt att notera är att när en spelare är fast i en mellansekvens, så kan den andra vandra runt och interagera med saker, och även dyka upp i mellansekvensens bakgrund under tiden.

A Way OutA Way OutA Way Out
A Way OutA Way Out
A Way OutA Way OutA Way OutA Way Out
Detta är en annons: