Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Strange Brigade

Strange Brigade

Action, mumier, zombies och hemliga indiantempel. Vi har provspelat Rebellions kommande röjfest Strange Brigade...

  • Text: Sam Bishop GR EU (Översättning: Lisa Dahlgren)

Rebellion utannonserade det samarbetsfokuserade actionliret Strange Brigade tidigare i somras och vi fick då reda på att spelarna skulle tas till 1930-talets brittiska kolonier för att panga mytiska varelser - men mer information än så fick vi inte. Efter att ha varit på den massiva spelmässan E3 och lirat nämnda lir har vi däremot nu saftig och väldigt fräsch information att dela med oss av.

Innan vi satte oss i färd på vårt äventyr var vi tvungna att välja mellan fyra olika äventyrare att spela som. En av Gamereactors utrsända valde Professor Archimedes de Quincy och själv tog jag Frank Fairburne. Den förstnämnda var en relativt balanserad karaktär som kunde alternera mellan en semiautomatisk pistol och en kulsprutepuffra medan Fairburne var mer av en skarpskytt (likt en viss Karl från Sniper Elite-serien som bär samma efternamn - suspekt!). Samtliga karaktärer har inte bara en unik visuell stil, utan spelas även på ett unikt sätt och det är lätt att uppskatta allas individualitet.

Strange Brigade
Massor av ilbattingar att nedkämpa. Jobba som ett lag!

När vi, efter att ha valt våra spelkaraktärer, äntligen fick lov att påbörja vårt äventyr som medlemmar av titelgruppen Strange Brigade, skickades vi raka vägen in i demots Aztek- alternativt Maya-inspirerade och ogästvänliga djungel. I demot stod vi till en början mot mindre (men ruggiga) fiender som zombies men fienderna blev gradvis större och svårare. Zombies blev mumier med återupplivningskrafter och de blev i sin tur till massiva bossar. När den sista fienden slutligen låg död på marken och striden var över öppnades tidigare otillgängliga områden och vi fick därmed utforska och slåss mot fler fiender på nya arenor.

Dessa arenor bjuder på intressanta möjligheter gällande spelbarheten, såväl som ett gäng risker - framförallt fällor. På alla arenor finns exempelvis skinande klot du som spelare kan skjuta för att aktivera diverse fällor, som vassa sågblad eller spjut som höjs ur marken, men dessa fällor är riskabla att använda både för dig och dina lagkamrater då det inte är enbart fiender som tar skada av fällorna.

Strange Brigade
Designen är mycket träffsäker.
Detta är en annons:

Ett scenario taget ur vår egna demoomgång kan tas som ett exempel: en lagkamrat promenerade ensam på slagfältet en bit från övriga spelare när spjut helt plötsligt dök upp från underjorden för att ta död på oss allihop (lag samt monster). När vi kikade över på nämnda lagkamrat kunde vi konstatera att det var denna individ som orsakat hela kalabaliken. Ett hett tips är alltså att ta det försiktigt när man interagerar med arenornas fällor. Används de dock på rätt sätt är de en rejäl hjälp i monsterslaktandet.

En annan aspekt som fångade vårt intresse var de olika karaktärernas krafter. Allt eftersom vi dödade eller slog fiender med våra vapen fylldes en mätare upp längst ner i hörnet på skärmen. När mätaren fyllts upp helt blev vi ombedda att trycka på A (vi använde Xbox One-handkontrollen kopplad till en PC) och detta resulterade i en specialattack. För Archimedes de Quincy var nämnda attack ett massivt eldklot som delade sig i flera målsökande eldmissiler medan Fairburne istället fick möjligheten att rusa mot fienderna för att knuffa undan dem. Vi förväntade oss inte att spelets övernaturliga tema skulle smitta av sig till de spelbara karaktärerna så dessa specialattacker överraskade rejält. Dock en positiv överraskning, speciellt i kluriga situationer med horder av fiender.

Strange Brigade
Strange Brigade
Strange Brigade
Detta är en annons: