Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Skull & Bones

Skull & Bones

Hissa dödskalleflaggan, sätt på ögonlappen och dra på träbenet. Snart är det dags att leka sjörövare i Ubisofts regi...


Pirater verkar vara hett i spelvärlden just nu, men till skillnad från i Rares Sea of Thieves ska man i Skull & Bones från Ubisoft varken leta skatter eller utforska några öar. Det här handlar istället helt om strider till havs. Det är ett originellt koncept och det märks redan nu att utvecklarna har storslagna planer. Skull & Bones marknadsförs som ett piratspel i en värld (Indiska oceanen) som är öppen och delad med andra sjörövarsugna gamers. Därför kommer du stöta på andra spelare, men även datorkontrollerade sådana. Du kommer du skapa både din egen kapten och skuta och sedan segla själv eller som en del av en grupp på sex personer, varför inte till vatten där det är oklart vem som egentligen bestämmer och där få lagar och regler råder. Enligt Ubisoft kommer det dessutom att finnas en story inbakad som utspelas i samma multiplayeruniversum, men om detta är de ännu hemlighetsfulla.

Detta är en annons:

Det finns för övrigt mycket som Ubisoft inte vill avslöja ännu eftersom lanseringen är långt bort, men under E3 fick vi åtminstone chansen att prova på grunderna i Skull & Bones. Om du har spelat Assassin's Creed IV: Black Flag har du ett hum om vad som väntar, och det är kanske inte så konstigt eftersom utvecklarna av detta spel - Ubisoft Singapore - gjorde sjöstriderna till lönnmördaräventyret. Du spelar i tredjepersonsperspektiv och kan göra saker som att hissa segel när det är tillämpligt eller kasta ankar när du vill ta det mer lugnt samt skrika order till din navigatör.

Skull & BonesSkull & Bones

Dussintals besättningsmedlemmar rusar runt ombord och svabbar golv, laddar kanoner och gastar åt varandra och det var en mäktig syn när jag provspelade. Arbetet med detaljerna är otroligt bra, och det finns även klassiska utkiksposter i masterna där du kan hålla koll på fiender och se till att du får övertaget när det kommer till att positionera sig rätt inför strid.

Alla spelare i Skull & Bones kommer ha separata hälsomätare för styrbord och babord sida, och när någon av dem når botten kommer hela din galeon sjunka. Eftersom alla fartyg har kanoner på bredsidorna, kommer alla spelare drabbas av det pressande i att behöva positionera sitt fartyg för eldgivning medan fienden skjuter ditt eget till strössel. Och som för att göra allt värre gäller det att din exponerade sida inte tar för mycket stryk eftersom ditt skepp då kan bordas. Detta presenterades i demot medelst en mellansekvens fylld av ond bråd död och plundring, där vår kapten beordrade vårt manskap över till fiendens skepp.

Skull & Bones

I det färdiga spelet kommer du som spelare själv att få välja vapen och roll i ditt team, men jag fick nöja mig med någon av tre förutbestämda klasser när jag spelade. Dessa var den smidiga skutan Sloop-of-War som fungerade som skarpskytt med välriktade mortars som gick långt, mediumstora Brigantine som kunde ramma fiender med fronten och till sist Frigate med starkare skrov och massor av kanoner.

Jag fick tyvärr inte se den öppna spelvärlden, men vad jag däremot fick tillfälle att testa var ett spelläge fem mot fem som heter Loot Hunt. Där är det två konkurrerande sjörövarband som seglar runt en skärgårdsliknande idyll och jagar ett annat skepp samtidigt som de plockar på sig så mycket loot det bara går.

Skull & BonesSkull & BonesSkull & BonesSkull & Bones

Det fanns flera datorkontrollerade handelsskepp som råkade befinna sig på fel plats under striderna, och mot slutet dök ett enormt välbeväpnat antipiratskepp upp med sikte på att förgöra båda stridande parter. Här försvinner även möjligheten att respawn och det gället att ta med sig insamlat guld och fly med livhanken i behåll. Den som dör under denna del blir utan godsaker och vinnaren baseras på mängden loot som man lyckats roffa åt sig.

Striderna kändes redan nu väldigt bra, och allt har precis den rätta tyngden. Och det är ju tur med tanke på att det här är kajaker på flera hundra ton styck. Ubisoft har därmed lyckats fånga mitt intresse med Skull & Bones, men ännu återstår så mycket jobb med det att jag inte vågar hoppas på för mycket. Jag vet exempelvis inget om den utlovade kampanjen eller vad de ska göra med den öppna spelvärlden. Det finns massor av potential, helt klart, men om det innehåller nog för att ett helt spel om strider till sjöss ska kännas spännande vet jag inte riktigt ännu. Andra halvan av 2018 får vi svaret på om detta blir en nyskapande multiplayerklassiker eller ej.

Detta är en annons: