Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Far Cry 5

Far Cry 5

Under E3 gjorde vi ett besök till Hope County för att se vad den senaste delen i Far Cry-serien har att bjuda på...

  • Text: Bengt Lemne, GR EU (Översättning: Kristian Kask)

Med Far Cry-serien gillar Ubisoft att drastiskt byta miljö och handling mellan spelen, vi har fått besöka en paradisö i Stilla Havet, en diktatur i Himalaya och färdats tillbaka till stenåldern, och nu får vi se Montanas lite lantligare delar i Hope County. Den röda tråden genom serien är helt enkelt att det mesta förändras mellan de olika delarna. Handlingen i Far Cry 5 är dock mycket mer kontroversiell och intressant än vad vi kunde ana när vi först hörde att spelet skulle utspela sig i den lugna och tysta bergsdelstaten Montana.

"Allt som är Far Cry finns där", fick vi höra från spelets huvudförfattare Drew Holmes. "Där finns berg, utforskande, det är lite farligt, folket där är väldigt självständiga, högersinnade och gillar inte att folk lägger sig i vad de vill göra eller tro. Det är vad Far Cry är för oss."

Men det är inte bara Montana. Vi har även kulten och dess ledare Joseph Seed. Och det är här Far Cry 5 börjar ta några kontroversiella steg, då kulten The Project at Eden's Gate verkar vara baserad på kristendom, iallafall om vi går på det vi sett i trailers och bilder. Kulten är klart och tydligt påhittad, Eden's Gate är en domedagskult där ledaren väljer de religiösa texter och sanningar som ska gälla, men vissa har redan sett det som ett angrepp på kristendomen. Jag tycker dock att det är en färsk ny vinkel, och det hela har mig mer intresserad av spelets handling än för tidigare Far Cry-spel.

Detta är en annons:

Holmes förklarade lite mer om valet av antagonister och skådeplats med att säga: "Det blev ett tänkande på 'Vad är en skurk, och vilken typ skulle passa in här?' Det var då vi började forska lite om kulter och miliser, och det var så vi kom på och byggde upp 'The Project at Eden's Gate', en kult som förbereder sig för den enligt dem snart kommande domedagen."

Far Cry 5
Ubisoft bjuder på en ny typ ab omgivning i Far Cry 5.

I demot jag spelade under E3 fskulle det rensas bort kultmedlemmar från en småstad, och när jag sedan befriat staden gavs möjlighet att prata med lokalbefolkningen. Jag stack sen iväg på ett uppdrag där Nick Ryes flygfält skulle rensas upp, fiska lite och flyga runt i flygplan. Men innan jag går vidare måste jag såklart ta upp en av de viktigaste funktionerna: du får välja följeslagare i början av uppdragen. Dessa följeslagare är delar av lokalbefolkningen som du stöter på under dina äventyr i Hope County, och du kan välja att ta med dem som stöd.

Vi har hunden Boomer som kan hjälpa dig genom att markera fiender och dra ner dem på marken, samt Nick, den lokala piloten, som kan släppa bomber på fienderna. Vi kan även välja prickskytten Grace, som kan ge dig understöd från lite längre avstånd. De är de tre följeslagarna som var tillgängliga i demot jag spelade. Jag prövade på både Boomer och Nick, och deras hjälp var verkligen förstärkande. Du är inte längre den ensamvarg som serien bjöd på i sin begynnelse, och utöver dessa följeslagare så kan du även spela igenom hela storyn online med en kompis.

Far Cry 5
Du kan spela igenom spelet tillsammans med en vän.

"När Far Cry är som bäst kallar vi det för anekdotsfabriken", avslöjar Holmes. "Jag kanske går iväg och utforskar lite, tar kanske och jagar lite, och då dyker skurkarna upp och jag hamnar i en eldstrid med dem, men då dyker även de vilda djuren upp. Från det där lilla valet att utforska lite, så utvecklades en hel liten berättelse"

Far Cry 5
Far Cry 5
Detta är en annons: