Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Activisions löjligt populära actionserie är tillbaka där allting en gång började. Vi har på nytt upplevt andra världskrigets fasor i Call of Duty...

  • Text: Matthias Holmberg

De säger att krig aldrig förändras, och om Call of Duty-serien kan användas som något slags bevis för tesen, så stämmer den. Vi har matats med årliga versioner i över ett decennium nu, och även om omgivningarna, vapnen och ruskprickarna varierat så har det sedan lanseringen av Call of Duty 4: Modern Warfare i stort varit sig likt. Sledgehammer Games gör sig dock redo att ändra på detta i år i och med lanseringen av Call of Duty: WWII som i höst låter oss återvända till andra världskriget - seriens rötter.

Detta är en annons:

I Call of Duty: WWII introduceras vi för en rad tappra soldater i singleplayerkampanjen. En av dem är Sergeant Pierson, som lånar rösten av skådespelaren Josh Duhamel (Las Vegas, Transformers), och vi kommer även få kliva i skorna hos de kvinnor som slogs mot den tyska ockupationen i Frankrike. Största delen är det dock Private Daniels vi axlar rollen som, en oerfaren soldat från US 1st Infantry Division. Medan de allierade sakta tar tillbaka det ockuperade Europa och kliver in i Nazityskland, kommer Daniels behöva både mod och tur för att överleva det faktum att varje kula som avfyras mot honom kan bli den som avslutar livet.

Call of Duty: WWII
Gör dig redo att uppleva dagen D som du aldrig gjort det förr.

För det är just det. Storyn i Call of Duty: WWII är inte tänkt att vara cool och spektakulär. Krig är ett helvete. Sledgehammer vet det och vill förmedla hur det är för Daniels att vara mitt i smeten. Utvecklarens mål är att du ska få en uppfattning om hur det är att vara rädd och sårbar mot en totalt hänsynslös fiende, och som ett led i detta kommer äldre spelmekanik tas till nåder igen. Det inkluderar första hjälpen istället för att slänga sig i skydd, vänta någon sekund och därefter kunna rusa mot fiendens kulor igen. Enligt Sledgehammers ena grundare, Michael Condrey, har detta gjorts för att komma ifrån idén att du spelar som en supersoldat som klarar allt.

Under andra världskriget var det inte tal om att tåla tre skott i skalpen, huka en liten stund och sedan peppra fiender som om det var myggbett du fick. Här är du en del av en trupp och att jobba ihop är vad som kommer hålla er levande. Om du blöder i ett dike är det en medicinare du behöver, och tar ammunitionen slut får du hoppas att dina kompanjoner har något till övers. Sledgehammer låter dig även komma ifrån dina kamrater mellan varven, och direkt måste du spela på ett helt annat sätt för att klara dig. Utan sjukvårdare måste du vara mer försiktig, för att ta ett uppenbart exempel. Även om vi inte fick möjlighet att prova på detta själv, låter det onekligen som ett intressant koncept och höjer realism och variation.

Call of Duty: WWII
Krig är ett helvete, räkna inte med någon förskönad version av detta.

På vägen på Nazityskland vankas hållplatser som landstigningen vid Normandie och även Ardenneroffensiven. Vi har såklart upplevt dagen D i all tänkbar media tidigare, men det var trots allt ganska länge sedan vi gjorde det i en påkostad förstapersonsskjutare med dräpta soldater som färgar havet olidligt rött medan tyska kulsprutor sänder ond bråd död och bråte över hela stranden. De allierades eldgivning reflekteras snyggt i den blöta sanden medan rök stiger olycksbådande från sänkta skepp och liksom skymmer solen. Jag vågar påstå här och nu att Call of Duty: WWII kommer bli ett väldigt snyggt spel som absolut bidrar till att skildra det Sledgehammer vill visa, krig är ett helvete.

På multiplayersidan tycks kriget däremot vara lite mer familjärt. Visst, det blir inget dubbelhoppande, inga jetpacks och heller inget tacklande genom väggar eftersom det utspelas på 40-talet, men här är det automatiska helandet tillbaka igen, liksom inställningsbara loadouts och score streaks - precis som i de senaste spelen i serien. Det lägre tempot gör dock att samarbete och koordination spelare emellan blir viktigare, och det gäller att veta vad som skiljer de olika klasserna åt. Däremot kommer du inte skapa egna sådana denna gång, utan du väljer mellan ett antal "Divisions" och dessa arketyper kan sedan tränas upp samt att de såklart har unika vapen och färdigheter.

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII
Detta är en annons: