Svenska
Gamereactor
förhandstittar
FIFA 13

FIFA 13

I FIFA 12 handlade det om "revolution, inte evolution". När EA förbereder uppföljaren är det precis tvärtom. Våra engelska kollegor har tittat närmare på EA:s kommande fotbollsfest FIFA 13

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det var en kursändring som möttes av entusiasm från både kritiker och konsumenter. På FIFA Showcase-eventet i London förra månaden var EA snabba att visa upp Metacritic-betyg för förra årets spel till både konsol och PC. Det är bra siffror, och EA har all rätt att skryta. Inte bara var kritiken på spelet väldigt positiv, men man har också slagit an en sträng för konsumenterna, och FIFA 12 kom att bli den bäst säljande sporttiteln genom tiderna.

Så vart tar man en serie som till synes inte har någon annanstans att gå? Att stå stilla är inte ett alternativ, menar man. Aaron McHardy, FIFA: s gameplay director, var på plats för att förklara några av de mer betydande förändringar vi kan förvänta oss inför FIFA 13:s avspark i oktober.

FIFA 13

McHardy och hans team har som mål att skapa "en sann kamp för innehav". De många förändringar som gjordes förra gången behövs inte här, så FIFA 13 kommer att bli en förfining av vad vi sett förr; mer evolution än revolution alltså. De hoppas att uppnå denna kamp genom att införa en serie av subtila, men potentiellt långtgående förändringar.

Detta är en annons:

En av de mer betydande justeringarna av den framgångsrika FIFA-formulan är ombyggnaden av First Touch-styrsystemet. Förr kunde spelare alltid ta emot svåra passningar utan problem, men nu ska flera faktorer beaktas för att avgöra hur det går. Att se halvdana spelare fixa obscent svåra passningar som om de vore Dennis Bergkamp är inte realistiskt, och EA är angelägna om att eliminera den nästan perfekta bollkontrollen.

Allt fler spel strävar efter ökad exakthet och precision, men McHardy och hans team omfamnar oförutsägbarheten hos sporten och försöker införa det till sitt spel. Det reviderade First Touch-systemet kommer att sätta större press på det försvarande laget, vilket tvingar spelarna att bedöma varje pass individuellt. Trycket från motståndarna, passarnas riktning och spelarnas skicklighet kommer alla att påverka hur väl spelarna tar emot bollen. Som ett resultat av detta kommer vi att få se fler lösa bollar för anfallarna att jaga. Det är tur då att EA utrustat försvararna med några nya färdigheter för att hantera detta hot.

FIFA 13

Spelarens styrka kommer att omdefinieras i FIFA 13, vilket i sin tur ska skapa mer realistiska kollisioner och rörelser. I tidigare versioner var en spelare styrka representerad som enkel "one-size-fits-all"-statistik. Denna siffra definierade den fysiska förmågan för spelaren i fråga, men det fanns också en bieffekt när detta kombinerades med Player Impact Engine: muskler i överkroppen var alltför starka, vilket resulterade i några orealistiska kollisioner.

Detta är en annons:

Sammanfattningsvis bör den förbättrade återgivningen av spelarens styrka ge spelarna fler verktyg för att hantera motståndet; starkare spelare kommer att kunna blockera offensiva attacker och försvarare kommer att analysera storleken och styrkan hos en forward, och sedan använda denna information tillsammans med sina fysiska färdigheter och bättre balans, för att fatta välgrundade beslut om hur man bäst kan tackla motståndaren.

Tanken är att förbättrade spelarkollisioner och förfinade fysiska egenskaper ska göra rörelser i tacklingarna mycket mer realistiska. EA hade problem med kollisionerna i FIFA 12, och spelare hade svårt att nysta upp sig själva efteråt. Förhoppningsvis kan dessa förbättringar, och några nya efter-kollisions-animationer, resultera i att saker som <a href="http://www.youtube.com/watch?v=WT-pNYPYE4g" target="_blank">det här</ a> inte händer särskilt ofta i FIFA 13.

FIFA 13

Taktiska frisparkar är en annan intressant ingrediens som har kastats in i FIFA 13- mixen. Nytt djup läggs kommer att läggas till scenerierna, vilket lär bli en snygg fond för vår favoritsport. Den här gången vill EA även att frisparkar ska kännas mer som en katt och råtta-lek. I stället för att bara försöka slå bollen upp och över försvarslinjen finns det nu möjlighet till komplicerat och strategiskt spel.

Det kanske mest intressanta som visades upp var den förbättrade intelligensen hos spelarna. Ny kod för positionering har skrivits för att hjälpa spelarna analysera ytorna mer intelligent när de planerar sin rutt över planen. När vi letar efter utrymme i anfallszon kommer vi att kunna se längre framåt än tidigare, och anfallare kommer inte att ångra sina strategier och springa i sick-sack-mönster som förut. Anfallare kommer även att kunna röra sig runt försvarare på ett annat sätt, och på så sätt ska EA skapa betydligt mer autentisk rörelse på planen.

FIFA 13

Dribblingen kommer också att få en del mindre justeringar. Att kunna röra sig i 360 grader förblir intakt, men i FIFA 13 kommer man att fokusera på en mer framåtvänd dribbling. Det betyder att spelare kommer att kunna placeras bättre, för att göra hotfulla attacker och för att ta sig an försvarare. Spelare i kontroll av bollen kommer också att vara bättre på skydda den och hålla en position på planen. Det blir också lättare att ändra riktning vid låga hastigheter och sedan rusa förbi försvarare med god fart.

Domare kommer att vara bättre rustade att fatta korrekta beslut, vilket förhoppningsvis fixar till en av de mest frustrerande biverkningarna av den så kallade Player Impact Engine. Några nya passningstyper ska införas och som vanligt kommer det finnas flera nya animationer (som 180-gradersskott och segerdanser). Flera andra godbitar utlovas också, men McHardy ville inte avslöja för mycket när vi frågade honom.

FIFA 13

Från vad vi sett hittills, är FIFA 13 mycket lovande. Till skillnad från sin föregångare kommer det alltså inte att omdefiniera serien, utan mest handla om förfining. Framgången för FIFA 12 har befogat EA:s val att revolutionera serien med Tactical Defending och Player Impact Engine, och med FIFA 13 lovar man att utöka och förbättra denna vision på olika spännande sätt. Kombinerat med möjligheten att leka med lokala lag och spela online på ännu fler sätt, kan detta bli det bästa fotbollspelet på marknaden.

HQ
FIFA 13FIFA 13FIFA 13FIFA 13

Relaterade texter

FIFA 13Score

FIFA 13

RECENSION. Skrivet av Christofer Olsson

Chrille har varit vaken oräkneliga nätter för att tunnla John Terry, bensaxa Zlatan och allt annat som hör fotbollen till i ett mer realistiskt FIFA. Men är realistiskt detsamma som bättre?

4
Svindlande 14,5 miljoner sålda FIFA 13

Svindlande 14,5 miljoner sålda FIFA 13

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

EA hade sin kvartalsredovisning igår och man hade några ganska imponerande försäljningssiffror att bjussa på. Absolut mäktigast var utan tvekan FIFA 13 som nu har nått en...



Loading next content