Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
förhandstittar
Extinction

Extinction

Vi kikar närmare på det nya actionspektaklet från konverteringskungarna Iron Galaxy Studios...


Det finns få saker som är mer förtrollande än att i rollen som liten myra slunga sig mot gigantiska übermonster och i slutändan klå dem, likt en furiös krigsgud eller världens modigaste krigartok. Vi älskade det i Shadow of the Colossus och dyrkar merparten av bosstriderna i God of War vilket får oss att älska tanken på att pyssla med mer av just detta i kommande Iron Galaxy Studios-produktionen Extinction. Extinction är ett actionrollspel där du kommer att ta dig an 60 meter höga ruskprickar på löpande band och av det vi fick se av titeln under E3 2017, lovar hela upplägget väldigt gott.

Extinction

Att kalla Extinction för ett sidospår för utvecklarna Iron Galaxy, vore såklart en rätt redig underdrift. Studion är mest kända för att ha utvecklat Killer Instinct (säsong två och tre) samt Divekick, vilket gör dem till fightingexperter och knappast några actionrollspels-orakel. Men det är kanske också det som denna genre behöver mer av, nytänk och vildsinta idéer som egentligen härstammar från en helt annan speltyp? Hur det än är märks det tydligt att Iron Galaxy har mycket höga ambitioner för Extinction och att de verkligen är sugna på att dela med sig av projektet som de arbetat hårt på det senaste året.

Spelet är byggt på ett par viktiga grundpelare. Handlingen kretsar kring en Måndag hela veckan-aktigt scenario där spelaren hela tiden ställs mot samma våldsamma hotbild där en bunt vilt vrålande jättemonster anfaller byn man avsett att försvara. En annan mycket viktig aspekt av spelet är den mängd förstörelse som finns inkluderad och som ärligt talat känns superspännande såhär på förhand. Den tredje grundstenen i Extinction stavas tempo. Spelarens karaktär är rysligt, rysligt kvick och med hjälp av diverse tillbehör och vapen (som exempelvis en magisk piska) går det relativt enkelt att slunga sig mellan olika byggnader likt en mix mellan Tarzan och Spidey. Kombinationen av dessa element samt den estetik som spelet dränkts i, gör att Iron Galaxys senaste känns unikt, och intressant såhär på förhand.

Detta är en annons:

Producenten Derek Neal sade såhär till Gamereactor under vår demo-session:
"One of the big things is the traversal. The way that you move around the environment and the way that you can chain all of those things together."

Extinction

Spelaren axlar rollen som Avil, en av de sista "Sentine-krigarna" som återstår och en del av en lastgammal order som arbetade ihärdigt för att på bästa tänkbara sätt försvara mänskligheten från gudar, troll och demoner sedan flera hundra år tillbaka. De gigantiska fienderna som anfaller staden som Avil avser att försvara stavas Ravenii och i vågor anfaller de, från samtliga fyra väderstreck - och det blir såklart upp till dig att försöka förpassa dem alla till dödsriket.

Derek Neal berättar lite mer om upplägget:
"Avil has a lot of options for moving around. He can run horizontally, vertically along walls. He can pull himself around the environment with his whip. He can air dash through the sky. He can go floating on things. He can bounce off of awnings, tree branches and things like that. Run off of ramps and launch himself into the sky. And all these things can be recombined. Any one of those things is kind of intuitive and fairly easy to do if you just pick it up. But the hard part is recombining them all together into one big fluid motion."

När jag för första gången ser spelet i rörelse känns det som att det finns ett sjukt gap mellan hur skicklig en nybörjare är kontra någon som fått träna lite på att slunga runt Avil i ett par timmar. Det finns ett stort djup här, med andra ord. Nyanser och lager, och en mekanik som kräver träning, tid och tålamod utan att för den skull avskräcka. Det krävs att jag jobbar hårt för att fylla en specialmätare som aktiverar Avils mest dödligt superakrobatiska attacker.

Att Avil är spelets huvudkaraktär råder det såklart inga tvivel om men att kalla de 60 meter höga monstren för något annat än stjärnorna i Extinction, vore direkt lögnaktigt. För det är jättarna som stjäl hela showen här. De skiljer si galla på mängder av punkter, de bär olika typer av vapen, har olika kroppstyp och attackerar på olika sätt. I demoversionen vi fick testspela under E3 mätte vi bland annat två jättar i stort sett samtidigt varav den ena var utrustad med en rustning gjord av trä medan den andre var klädd i guldskydd och en bar en guldförgylld sköld. Att attackera dessa och klättra omkring på deras respektive torsos i jakt på kroppspulsåder, hjärta och ryggrad, var en väldigt speciell spelupplevelse som krävde att vi använde oss av olika typer av taktiker. Att springa på trärustningens olika partier var enkelt medan guldgubbens välpolerade skyddspaneler gjorde det svårt att använda sig av samma effektiva strategi.

Extinction

Allt handlar om att kapa av monstrens huvuden och det finns tydligen mängder av olika sätt att göra detta på. Avil har dock ofta en rad olika mindre uppdrag som måste klaras av antingen innan varje anfall eller medan jättarna klampar in i staden och det kan handla om allt från att sätta civila i säkerhet till att skydda specifika byggnader (till varje pris), något som bygger en härligt stressig spelkänsla.

Extinctionsåg unikt och framförallt underhållande ut under E3 2017. Visst fanns det bekymmer i den tidiga version Gamereactor fick chansen att testa men överlag lämnade vi Iron Galaxy Studios lilla bås nöjda, glada och framförallt imponerade.

Detta är en annons: