Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Metro: Last Light

Metro: Last Light

Den korta demon vi fick kika på under E3-presentation förra året skvallrade om genuin potential. Last Light verkar veta att det behöver leverera något verkligt unikt för att slå sig in på actionmarknaden...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Trailern alldeles här nedan sätter undertonen perfekt. En lika melankolisk som ryskt ljusgrå förort förvandlas snabbt till totalt kaos och bilder som visar en mamma och hennes barn varvas med skrikande folkhorder och en analkande missilattack. Endast de med vassast armbågar hinner till säkerhet och mamman lämnar över sitt barn till en vakt varpå dörrarna mellan liv och död stängs igen.

Det västerländska perspektivet är som bortblåst tillsammans med det lyckliga Hollywood-slutet. Den här historien berättas ur perspektivet från det ryska kulturarvet, enbart, och det är en välkommen frisk fläkt som känns viktig idag. 4A Games är inte oroliga över klyftan som separerar såväl Västeuropeisk som Amerikansk kultur från den ryska. Istället är man övertygade om att man har något helt unikt att berätta.

HQ

Föregångaren, den oslipade diamanten Metro 2033, hade allas blickar på sig när det lanserades 2010. Även om blickarna släppte och började titta på något helt annat fortare än 4A Games kanske hade önskat står det klart att spelet byggdes på solida premisser, rika på idéer och innovation. Studion själv hävdar att det i slutändan blev något av ett hastbygge - av olika anledningar.

Detta är en annons:

Involverande narrativ och finurlig, spelteknisk innovation kantades av otillräcklig polering och testning, och det här misstaget kommer man inte att göra igen. Inför Metro: Last Light kommer man istället att ta vara på potentialen från Metro 2033 och bygga en långt mycket mer solid spelupplevelse som ska "lämna signifikanta avtryck på spelbranschen". Man jämför sig redan med giganten Bioshock, och vi gillar ju när det siktas mot stjärnorna.

Metro: Last Light

Metro 2033 baserades på romanen med samma titel. Skriven av Dmitry Glukhovsky berättade den historien om kampen för överlevnad i ett post-apokalyptiskt Ryssland. Last Light bryter sig lös från detta och berättar en helt egen story som inte baserats på uppföljaren Metro 2034, även den skriven av Glukhovsky (som fortfarande har nära kontakt med utvecklingslaget).

Den korta sektionen vi får se från spelet ser otroligt välpolerad ut, precis som utlovat. Vår protagonist, Artyom, och hans kamrat kämpar sig genom mörker, bråte och skräp för att några ögonblick senare hitta en väg ut. Det har gått 20 år sedan attacken. Dagsljuset är bländande och talande för hur länge de två kamraterna måste ha varit nere i mörkret.

Detta är en annons:

Överlevnad under himlen är inte möjligt utan gasmask, och ett rustikt armbandsur visar precis hur lång tid Artyom har på sig innan masken ger vika för den dödliga gasen som hänger kvar i luften. 4A Games vill undvika parametrar som skiljer spelaren från spelet och har istället skapat en rumsren design där information kommer från huvudkaraktärens olika prylar.

Metro: Last Light

Under den korta promenaden genom det förstörda landskapet stöter Artyom på ett flertal olika varelser varav den visuellt mest imponerande är en bevingad demon som flyger ned och attackerar mot slutet av presentationen. Min första tanke är att ifrågasätta huruvida 20 år av radioaktivitet är tillräckligt lång tid för att utveckla den här typen av mutation men jag tränger bort vetenskapsmannen inom mig. Inte rätt tid. Inte rätt plats.

Resan över jordytan har förstås ett mål. De två äventyrarna är på väg mot en underjordisk by vars entré markeras av ett kraschlandat flygplan. Vi får se flygplanet från relativ säkerhet innan vi inleder vår klättring ned i vraket. Regnet öser mot masken och Artyom använder sin hand som vindskydd.

Plötsligt hörs ljudet av ett dussintal, kanske hundratals, muterade varelser som skyndar förbi alldeles intill de två kamraterna som stannar upp. Det gäller att välja sina strider, och just den här hade varit ett dåligt val. När faran blåst förbi fortsätter klättringen ned i flygplansvraket. Skelett från oturliga passagerare och gigantiska insekter skymtar i ögonvrån när Artyoms kompanjon plötsligt börjar hosta och får svårt att andas. Gasmasken har slut på juice och han hinner precis byta filter i tid för att ta ett nytt andetag.

Metro: Last Light

När de två överlevarna når cockpiten spelas en flashback upp.

Flygplanet svävar genom molnen. Väl ute i den klara himlen ser piloterna en svärm av missiler. De har platser på första raden för världens undergång och inser att det här kommer bli en kortfilm. Tryckvågen från missilerna når planet varpå fönstrena börjar spricka sönder och metallfågeln segnar ned mot marken.

Väl tillbaka i framtiden samlar Artyom och hans kompanjon på sig lite utrustning från omgivningen. Ett nyinförskaffat hagelgevär kommer väl till hands när ännu en bevingad mutant gör entré, och efter att precis ha kommit undan med livhanken i behåll klättrar paret ned i underjorden via en gammal rulltrappa.

Eftersom att rulltrappor inte är särskilt spännande i sig innebär det här partiet förstås ännu en intensiv strid där våra äventyrare kastar molotov cocktails(!) och skjuter för allt vad kjoltygen håller mot illasinnade, råttliknande mutanter. Till sist når rulltrappan en metalldörr varpå vakter springer ut med eldkastare och jagar bort det sista av otyget, och så slutar presentationen.

Metro: Last Light

Även om jag inte fick spela själv såg det hela tiden spännande ut och särskilt ett parti fick mig att hoppa ur stolen. Metro: Last Light portätterar en mörk, livsfarlig värld full av aggresiva och övermäktiga fiender. Om 4A Games klarar att hålla uppe nivån av intensitet som visades upp här utan att luta sig för mycket mot skriptade moment är det fullt möjligt att det här blir en upplevelse utöver det vanliga.

Om man lyckas nå upp till Bioshock-nivå eller inte är en helt annan femma, men vi ska förstås inte beskylla någon för att ha för höga ambitioner. Efter att ha sett den här presentationen kommer åtminstone inte jag att satsa emot att Metro: Last Light åtminstone kommer att landa högt när det väl släpps tidigt nästa år.

Metro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last Light
Metro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last Light
Metro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last LightMetro: Last Light

Relaterade texter

Metro: Last LightScore

Metro: Last Light

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Vi har återigen begett oss ned under ytan för nya episka äventyr i Moskvas havererade tunnelbanesystem. Jonas Mäki har satt ett betyg på ett av vårens hetaste actionspel...

Metro Redux nu utannonserat

Metro Redux nu utannonserat

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det var så sent som imorse Gamereactor kunde rapportera att 4A Games var på väg att släppa ett Metro-paket till PC, Playstation 4 och Xbox One med båda spelen, allt DLC...

Fler Metro-spel på väg i framtiden

Fler Metro-spel på väg i framtiden

NYHET. Skrivet av Oliver Thulin

När THQ gick i konkurs köpte Deep Silver upp rättigheterna till Metro-serien. Metro: Last Light släpptes tidigare i år och fick ett bra bemötande från kritikerkåren....

Kalasförsäljning för Metro: Last Light

Kalasförsäljning för Metro: Last Light

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Deep Silver låter glatt meddela att Metro: Last Light har skåpat ut försäljningen av föregångaren, och det med besked. Till PC såldes mer än tre gånger så många spel...

Season Pass till Metro: Last Light

Season Pass till Metro: Last Light

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Deep Silver låter meddela att de hakar på konceptet med Season Pass för Metro: Last Light. Season Pass kommer kosta runt 130 kronor och ger tillgång till en rad DLC-paket...



Loading next content