Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Sonic & All-Stars Racing Transformed

Sonic & All-Stars Racing Transformed

För dryga månaden sedan kom Sumo Digital på besök till Stockholm. Med sig hade de uppföljaren till ett av senare års bästa partyspel. Daniel har testat och är förhoppningsfull...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Solen gassade den där härliga, 25-gradiga vårdagen i slutet på maj. "När jag var i Sverige senast var det typ minus 16 grader ute", sa en överraskad och trevlig Steve Lycett, Sumo Digitals Executive Producer, till mig när vi plockade på oss mat under lunchpausen. Jag och redaktör Jonas Elfving hade blivit inbjudna till Gokart Stockholm mitt i Hammarby Sjöstads industriella asfaltsdjungel och väl där inne, bland bildäck buntade på höjden, schackrutiga flaggor, lasagne, utvecklare och branschfolk, fanns framför allt åtta stationer med spelbar alfakod för Sonic & All-Stars Racing Transformed riggade.

Visst skulle det finnas tid för lite riktig gokart också (där jag varvade en trumpen redaktör som skyllde på en dysfunktionell hjälm), men trots vackert väder och bensinlukt var det de azurblåa haven, de löjligt breda sladdarna och de omdanande nyheterna från uppföljaren till 2010 års Sonic & Sega All-Stars Racing som lämnade störst avtryck på mig, när dagen väl var till ända.

Som namnet förtäljer så grundar sig de största nyheterna i Sonic & All-Stars Racing Transformed i förvandling. Dels förvandlas fordonet du färdas i beroende på underlag, dels förändras banorna från varv till varv. Något som ger ständigt nya förutsättningar och en ytterligare dimension i speldjupet. Nu måste man inte bara bemästra den härligt "arkadiga" Outrun-fysiken från föregångaren som tillhör racingbilarna, utan även luftrummet med flygplan och vattnet med båt.

Sonic & All-Stars Racing Transformed
Drifting är fortfarande en av hörnpelarna i upplevelsen. Bemästrar man dessa bredsladdar är mycket vunnet.
Detta är en annons:

Varje bana består av minst två olika underlag. Jag får till exempel testa en Super Monkey Ball-bana där fordonen alternerar mellan bil och båt, medan Panzer Dragoon-nivån kräver att alla fordonstyper används. Förvandlingen sker sedan automatiskt när man hamnar på ett nytt underlag. Trots att man kan "drifta" i både luft och vatten för att bygga upp extrafart på samma sätt som på land, känns det klart annorlunda gentemot bilkörningen. Båtkörningen ger mig sköna Wave Race-vibbar, medan det i kombination med flygningen får mig att osökt tänka på klassiska Diddy Kong Racing. Bara en sådan sak bådar ju gott.

Brittiska Sumo Digital, som redan från början var stora Sega-fans själva, har omsorgsfullt designat nivåerna efter diverse miljöer från kända Sega-varumärken. Man fick en del kritik för att man inkluderat för få spelserier i det första spelet. Kritik Sumo säger sig ha lyssnat till, med brasklappen att det är svårt att få med allas favoriter. För stunden får jag bara testa de tidigare nämnda två.

Monkey Ball-banan är, serien trogen, en enda, lång nedförsbacke, med rullande apbollar, tvära stup och stenstatyer i vägen för ens framfart. I slutet på varje varv får jag se prov på den nya, läckra fysikmotorn man har implementerat. Apbollar faller ned, plumsar genom vattenytan och skapar enorma, böljande svallvågor som man kan ta fart och hoppa ifrån med båten, göra en 360 graders rotation i luften och åter landa på vattnet med en liten boost som belöning.

Sonic & All-Stars Racing Transformed
Denna prunkande Super Monkey Ball-kreation bjuder på ständig nedförsbacke och regelbundna avgrundsvrål.
Detta är en annons:

Sektionen strax därefter bjuder på en farlig strömvirvel i en stämningsfullt upplyst grotta. Jag har svårt att släppa att just vattenfysiken är urläcker rent tekniskt. För det är den verkligen. Men framför allt är Sonic & All-Stars Racing Transformed en designmässigt ljuvlig smällkaramell, med kontrastrika färger och tonvis av Sega-kuriosa.

Panzer Dragoon-nivån var i sin tur den mest föränderliga av de två. Där man i första varvet klarar sig helt på fyra däck, blockerar ett kraschat flygskepp rutten det andra varvet, vilket gör att spelarna får ta båtvägen. Ett gigantiskt tentakelmonster river under samma varv ned en träbro, vilket åter igen skapar en svalkande jättevåg. Monstret demolerar under tredje varvet ned ytterligare en bro som vi av en händelse råkar köra på, vilket resulterar i att fordonen vecklar ut sina vingar och tar rygg på en väldig, blå drake över en sagolik flodbädd.

Nivåerna består också av flera vägskäl som ställer spelaren inför ett val. Ska jag ta den säkra, men lite längre vägen, eller ska jag satsa på rutten som innebär lite mer risk, men som är snabbare om jag lyckas? Monkey Ball-banan erbjuder till exempel en farligt smal kurva utan räcken flera hundra meter ovan mark, som lätt kan sluta med ett avgrundsvrål om man inte är försiktig.

Sonic & All-Stars Racing Transformed
Förutom the usual suspects Sonic och Dr. Eggman, kommer även karaktärer som Beat (Jet Set Radio), Gilius Thunderhead (Golden Axe) och Vyse (Skies of Arcadia) att finnas med. Bland många andra.

Till mångas glädje kommer vapen av typen "blå skal" (målsökande fuskvapen som är en ständig källa till frustration i Mario Kart-spelen) inte att finnas med i Sonic & All-Stars Racing Transformed. Sumo trycker hårt på att loppen ska vara rättvisa. Det finns alltid sätt att med skicklighet undvika en attack. Spelaren kan till exempel skydda sig med en baseballhandske som inte bara tar emot inkommande attacker, utan även kastar dem tillbaka mot angriparen.

Jonas får också till slut sin revansch, och spöar mig rätt duktigt i de tre-fyra multiplayerloppen som vi körde. Jag skulle ljuga om jag sa att vi inte hade kul. Det enda stora frågetecknet är dessvärre ett problem som redan fanns i föregångaren: bilduppdateringen. Den är under all kritik i alfakoden, och inte lär det grymsnygga vattnet göra det hela lättare att optimera. För att vältra sig i dåliga ordlekar så kan man undra om Sumo inte flyger för nära solen eller möjligtvis tar sig vatten över huvudet med de grafiska uppdateringarna. Då kan det vara kört.

Men jag är inte speciellt orolig. Steve Lycett har utlovat 30 bilder i sekunden när spelet är färdigt, och faktum är att koden de hade med sig på E3 redan såg mycket stabilare ut än för en månad sedan.

Sonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing Transformed
Sonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing Transformed
Sonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing TransformedSonic & All-Stars Racing Transformed

Relaterade texter

Sonic & All-Stars Racing Transformed (Wii U)Score

Sonic & All-Stars Racing Transformed (Wii U)

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas har spättat runt i en ultrakulört gokart i Wii U-versionen av Sonic & All-Stars Racing Transformed. Hur mycket tillför egentligen Wii U Gamepad till Segas partyracing...

Ett nytt Sonic Racing på gång?

Ett nytt Sonic Racing på gång?

NYHET. Skrivet av Fredrik Säfström

Det ser minst sagt ut som att vi är på väg att få ett nytt racing-spel med Sonic och hans vänner. Sega har nämligen lagt upp en teaser-video på Sonics officiella...

1
Rykte: Ny kart-racer med Sonic i huvudrollen

Rykte: Ny kart-racer med Sonic i huvudrollen

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Sumo Digital har själva under en stängd presentation avslöjat att de jobbar på ett "unannounced karting game". Vad det är för titel vet vi däremot inte och det florerar...



Loading next content