Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

Hitman: Absolution visades upp på Gamescom, tillsammans med ett speciellt spelläge. Vi var där och fick en rejäl demonstration av Contract Mode...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

IO Interactive presenterar sin plan så här för oss: man vill göra lönnmördarlekplatsen ännu maffigare i Hitman: Absolution. Efter den korta men kärnfulla introduktionen visar studion upp spelets Contract-spelläge för oss på Gamescom, och vi får en rejäl titt.

Konceptet, och genomförandet, av detta spelläge härstammar helt och hållet från studier av hur communityt förlängt hållbarheten på tidigare versioner av spelet. Dessa lirare har nämligen utmanat varandra att, på ett så kreativt sätt som möjligt, döda specifika NPC-figurer som inte varit kopplade till huvudstoryn. IO Interactive tog den här idén, lade ett potentiellt mål på alla spelfigurers huvuden, och byggde ett nytt spelläge av det: Contract Mode.

Hitman: AbsolutionHitman: Absolution

De vanliga uppdragen kan spelas igen i Contract och här finns en global onlinelista skapad och skött av communityt. De fem bästa uppdragen får extra uppmärksamhet i spelets onlinelobby. I varje bana kan du markera upp till tre mål, döda dem en åt gången, och lämna banan. Hitman: Absolution spelar in allt som händer och laddar sedan upp det som en utmaning för alla andra spelare världen över. En timer sätter igång när du lönnmördat ditt första offer. Slår du den snabbaste tiden, och om du samlar mer poäng (genom att till exempel döda med extra stil) kommer du att klättra på onlinetopplistorna.

Detta är en annons:

IO har inte berättat i detalj om vi kommer att kunna direktutmana vänner och skicka över våra tider/poäng till dem, vilket förstås hade varit en trevlig möljighet. Hursomhelst kräver spellläget fantasirika avrättningar och nerver av stål, vilket lämnar andra spelare med en utmaning och en fråga: "hur fasen lyckades han med det där?"

I Köln visar IO upp oss samma bana man tidigare demonstrerat, där Agent 47 försöker fly ett bibliotek fullt av poliser, men denna gång behöver vi döda en poliskapten som likt en fästing gömt sig i mitten av polishögen. Då denna snut är väl upplyst och väl skyddad behöver vi angripa banan med helt annan teknik i åtanke.

Hitman: AbsolutionHitman: Absolution

Teamet tar oss genom en senare nivå och sätter igång ett så kallat Contract. Detta är ingen separat editor, inget God Mode - utan parametrarna ställs in efter din färdighetsnivå. Det betyder att varje Contract kan lösas om man är nog duktig, nästan lite som en Trials-bana.

Detta är en annons:

Studion har spelat in över 2 000 sidor manus till Hitman: Absolution, och det visar sig som tydligast i Contract Mode, då du tillbringar hutlöst mycket tid med att tjuvlyssna på folks samtal om sina liv. IO Interactive kommer för övrigt att bygga extra tillägg till spelets ramverk, så spelarna själva kan göra vad de själva vill med verktygen. Inga jobbiga kopplingar till sociala nätverk alltså, och inga malplacerade spellägen som kofotats in i spelet.

Vi kommer nog att få ser mer av detta nya spelläge framöver, och hoppas att det blir en bra detalj i ett ännu bättre spel.

Relaterade texter

Hitman: AbsolutionScore

Hitman: Absolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är väntan äntligen över och Agent 47 är tillbaka för nya spektakulära lönnmord. Vi har satt betyg...

Första bilden från nya Hitman-filmen

Första bilden från nya Hitman-filmen

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

För ett par månader sedan blev det käntatt den brittiska skådespelaren Rupert Friend skulle spela rollen som flintskallig dansk lönnmördare (Agent 47) i den kommande...



Loading next content