Svenska
Gamereactor
förhandstittar
SimCity

Sim City

Världens bästa stadsbyggare kommer i ny version i februari. Våra danska kollegor har testspelat spelet under Gamescom och här är deras rapport...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

"Allt är simulerat". Maxis är kaxiga i sina uttalanden om Sim City, särskilt när man talar om mängden detaljer som spelmotorn faktiskt simulerar. Allt du ser på skärmen är en direkt konsekvens av simulatorn. Ingenting i spelet sker bara för att det ser trevligt ut. Allt har en orsak.

Det är såna uttalanden som är svåra att bekräfta som spelare. Man kan bara acceptera vad utvecklarna lovar. Men när jag sitter på Gamescom och testar Sim City, när jag slumpmässigt klickar på invånarna i min stad, får jag en känsla av att de inte skojar.

Om jag klickar på en bil, får jag se var den kommer ifrån och vart den ska. En bil körs av en fabriksarbetare på väg till jobbet. En annan av en man som var sugen på hamburgare (hej Petter!), men som nu är på väg hem eftersom han inte kunde hitta någon restaurang (note to self: bygg fler kommersiella zoner). Och folket på den lokala fotbollsplanen är, oväntat nog, där för att spela fotboll.

SimCity
Detta är en annons:

Jag slutar snart att peta runt i den dagliga verksamheten hos mina medborgare, eftersom jag bara har omkring 20 minuter speltid med denna demo. Det finns viktigare saker att göra. Halva min stad saknar vatten. Räddningstjänsten är inte tillräckligt utbyggd. Mina reningsverk kan knappt hänga med. Det finns ett behov av bostäder, butiker och fabriker. Små notifieringar tickar in, och pratbubblor över mitt stadshus och folkets huvuden berättar vad de är i behov av.

Mängden information som man kan ta in är helt enkelt svindlande, även i denna lilla demo där befolkningen knappt överstiger 2500 personer. Men sättet det serveras på är inget annat än elegant. All information i världen är bara några musklick bort, men jag har aldrig presenteras med mer data än precis vad jag behöver för stunden. Om jag klickar på knappen för reningsverk, kan jag bokstavligen titta på när skitkorvarna flödar genom avloppsrören, och se var systemet behöver underhåll. Samma princip gäller för el, brandkåren, vattenförsörjning, allt möjligt. Det är en glädje att använda.

Jag klickar och jag klickar. Placerar villor här, vägar där. Denna plats är för butiker, denna för industri. Skattepengarna rullar in, och mina medborgare är glada. Jag expanderar så fort jag kan.

SimCity
Detta är en annons:

Jag blir snart erbjuden ett uppdrag. Meterologerna förutspår en värmebölja, vilket ökar risken för bränder. Är jag redo för uppgiften att stävja detta? Det finns en belöning på 50 000 dollar om jag lyckas (och min nuvarande inkomst är runt tre papp i timmen, så det är ganska maffigt), men jag skippar erbjudandet. Allt jag vill göra är att bygga, bygga och bygga, då min tid med spelet är så begränsad.

Maxis berättar också för mig om några av de nya funktioner som de har avslöjat på Gamescom. Hur Sim City har en "Citylog", inspirerad av Autolog och Battlelog från Need for Speed respektive Battlefield, där du kan se vad dina vänner gör, och anta utmaningar. Man berättar hur spelet har en global ekonomi, baserad på tillgång och efterfrågan. Priset på olja är på uppgång, till exempel, och med lite framförhållning kan du tjäna stora pengar genom att specialisera din stad i produktionen av precis dessa varor och råvaror. Det finns globala utmaningar som spelare kan arbeta tillsammans för att lösa, som den växande arbetslösheten, och då blir förstås skapandet av nya arbetstillfällen oerhört viktigt.

SimCity

Just nu fokuserar jag dock på de små familjebostäder jag bygger. Jag överväger att bygga en motorväg från den befolkningstäta västra delen av min stad till industriområdena i öster, för att dämpa trafiken på stadens huvudgata. Bygga, bygga, bygga. Klick, klick, klick. Jag är helt uppslukad. "Detta är fortfarande en tidig alfa-kod", förklarar utvecklarna, och nämner konstiga buggar eller egenheter spelet kan innehålla för tillfället. Jag har dock inte märkt några såna, och spelar nöjt vidare.

Precis när jag funderar på att uppgradera mitt stadshus, vilket tillåter mig att bygga ett bättre avloppssystem (just nu hamnar allt avlopp bokstavligen i ett hål i marken), ljuder ett larm med blinkande röda lampor. En meteorregn är på väg rätt mot min stad! Jag kan bara titta på när en massa glödande rymdstenar smäller in i min skapelse. Staden brinner och medborgarna skriker i skräck. "Tack för att du har spelat Sim City", säger demoversionen, som tydligen gått på en timer. Ingen orsak. Men nu får du släppas snart, Sim City!

SimCitySimCitySimCitySimCity
SimCitySimCitySimCitySimCity

Relaterade texter

Sim CityScore

Sim City

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Maxis har väntat tio år på en ordentlig uppföljare till Sim City 4 och nu är våra borgmästarböner hörda. Sim City är här och levererar rejält...

0
Will Wrights skapar sitt egna Metaverse

Will Wrights skapar sitt egna Metaverse

NYHET. Skrivet av Patrik Severin

En av nyckelpersonerna bakom Simcity, Spore och The Sims håller på att skapa ett eget Metaverse. Will Wright är känd inom spelvärlden för sin kreativitet och de...

3
SimCity-trio slutar och startar ny studio

SimCity-trio slutar och startar ny studio

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Tre personer som jobbat med SimCity-serien har sagt upp sig från Maxis och startat en ny studio vid namn Jellygrade. Ocean Quigley (creative director) skriver följande om...



Loading next content