Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Remember Me

Remember Me

Möt Nilin, en ung kvinna som kan stjäla och manipulera folks minnen. Modifiera ett sådant och personens liv ser annorlunda ut, och som "minnesjägare" använde hon sin speciella förmåga för att förändra världen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jäpp, där har du upptakten till Dontnods kommande Remember Me. Tyvärr har Nilins eget minne nu raderats fullständigt och vårt uppdrag är förstås att ta reda på vad som hänt. På så sätt får vi också in karaktärsutvecklingen i ett spel som handlar om vad man kommer ihåg, när huvudpersonen själv har glömt vem hon egentligen är och måste bygga samman sitt liv och sin identitet.

Remember Me
Nilin gör sig redo med sin superförmåga. Dags att strula lite med folks hjärnor!

Berättelsen förefaller linjärt uppbyggt i Uncharted-stil för att ge utvecklarna kontroll över vilka känslor det är tänkt att spelet ska framkalla. Dock är vi tillåtna att utforska olika undangömda skrymslen i de tillgängliga områdena, men att det finns en historia att följa är ställt utom alla tvivel. Blandingen mellan action och berättande verkar väl avvägd och när det gäller just känslor har utvecklarna verkligen satsat på att få spelet stämningsfullt. I första trailern möts vi av en dyster framtidsbild där neonet blinkar genom regnet och vår hjältinna går från att smyga i mörka gränder till att smidigt hoppa och klättra mellan husen.

Remember MeRemember Me
Neo-Paris by night.
Detta är en annons:

Något smått oroväckande är att dialogen vi får höra är ostig och dessutom levereras med krystade accenter, vilket förtar stämningen en del. Förhoppningsvis är det inget som kommer att märkas i den färdiga produkten eller störa i spelet som helhet. Musiken passar däremot perfekt in i atmosfären och ger i bästa fall gåshud. Det är elektroniskt, det är sorgligt och det hackar på ett smått otäckt sätt, vilket påminner oss om att vi inte har något minne. Däremot går det ju bra att stjäla andras för att lyckas klara deluppdragen, exempelvis att lokalisera en viss person genom att ta minnet om var han befinner sig från någon annan.

För att ändra ett minne går du in i en persons medvetande. Det blir som din egna lilla teaterscen, du kan spola framåt, bakåt, titta ur olika vinklar, och slutligen agera genom att ändra olika små detaljer. Allt du gör slutar inte framgångsrikt, det kan hända att du måste göra flera ändringar för att få minnet som du vill ha det. Vill det sig riktigt illa kan du råka döda personen vars minne du befinner dig i, vilket gör det rätt svårt att komma tillbaka till den verkliga världen då hans medvetande ju upphört att existera. Låter det invecklat? Här finns stora möjligheter för riktigt roliga pussel, blandat förstås med regelrätta strider i snabb, akrobatisk anda i den dystopiska framtiden.

Remember Me
Ju längre in i spelet man kommer desto mer komplexa blir pusslen, med flera möjligheter att påverka minnet.
Remember Me
Devil May Cry? Bayonetta? Blade? Nej, nu ska vi komma ihåg Remember Me!
Detta är en annons:

Allt är dock inte elände och mörker i det Paris som Remember Me utspelas i. Utvecklarna ville skapa en trovärdig framtid och vi får uppleva alla slags kontraster både i väder och vilken tid på dygnet vi är i, allt för att det ska kännas som att vi faktiskt befinner oss i en riktig stad där riktiga människor lever sina riktiga, egna liv... Förutom att de alla har ett "Sensen"-implantat (förkortning av Sensation Engine) i nacken som möjliggör för företaget Memoryeyes att införskaffa och sälja folks minnen. Några som är emot den idén är en grupp aktivister som kallas Errorister. Vår resa ska ta oss både genom stadens slum- och lyxkvarter och visa ett Paris så som det skulle kunna se ut år 2084.

Remember Me
Vi kommer att få möta multipla motståndare.

Redan på förra årets Gamescom fick vi se artwork från en tidig, Sony-exklusiv version av Remember Me som då kallades Adrift. Utvecklarna berättar att Sony ville fokusera på ett annat slags spel och att de därför bröt samarbetet och fortsatte att utveckla spelet så som de tänkt, med hjälp av investerare. Dontnod menar att skapa ett spel som tar upp vad teknologin gör med våra identiteter och våra liv och även hur den formar våra relationer. Spelet tar vår vardag ett steg länge, där vi inte ens behöver logga in på några sociala medier för att dela allt om oss själva, det finns ändå tillgängligt för de som har makten. Skälet till att det blev en kvinnlig huvudkaraktär är enligt utvecklarna att de inte ville ha ett spel där stora muskler gör skillnaden, utan Nilin ska personifiera intimitet och känslor. Det verkar heller inte skada att ha en välformad rumpa att zooma in på lite då och då.

Remember Me
En oförglömlig utsikt.

Nu håller vi tummarna för att Dontnod lever upp till förväntningarna de skapar, och längtar efter att få känna ordentligt på spelet. Förhoppningsvis blir det minnesvärt.

Remember MeRemember MeRemember MeRemember Me
Remember MeRemember MeRemember MeRemember Me
Remember MeRemember MeRemember MeRemember Me

Relaterade texter

Remember MeScore

Remember Me

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Elfving har klättrat på rangliga stuprör, manipulerat minnen, mumsat futuristiska baguetter och fightats i långa combo-kedjor. Läs hans recension av Remember Me

Remember Me-utvecklaren ansöker om konkurs

Remember Me-utvecklaren ansöker om konkurs

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det var alldeles för få som upptäckte franska utvecklaren Dontnods underhållande actionäventyr Remember Me förra året, och nu låter Gamasutra meddela att de ansökt om...

Remember Me

Remember Me

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Jonas Elfving

Dontnod och Capcom blandar minnesförlust med combo-baserad fighting i ett framtida Paris. Minnesvärt eller ej? Elfving har kört igenom spelets första timmar

9
Senaste Remember Me-trailern

Senaste Remember Me-trailern

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det här med minnen spelar en central roll i Capcoms och Dontnods kommande actionrökare Remember Me. Vi har fått en ny trailer som visar prov på lite av hur just minnet...



Loading next content