Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Borderlands 2

Borderlands 2

Gearbox uppföljare till kultiga sandlåde-actionspelet Borderlands ser oerhört lovande ut. Vi har fått en rejält stund med spelet och överraskats av dess nya, sköna funktioner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Total access till de fyra karaktärsklasserna. Ett test av nya spelläget Robot Slaughter. För ett spel som släpps om två månader finns det förvånansvärt mycket nytt att ta del av i denna hands-on-stund med Borderlands 2.

Det är också anledningen till Borderlands 2 har låtit vänta på sig, och efter samtal med speldesignern Jonathan Hemingway, är det uppenbart att Gearbox planer för uppföljaren är mycket djärvare än till och med de största fansen av det första spelet hade vågat hoppas på.

I Hemingways fall har fokus främst riktats mot de olika karaktärsklasserna. Och förändringarna är dramatiska. Detta märktes tydligt i Robot Slaughter - Borderlands 2 variant av Horde-läget.

I det ursprungliga Borderlands var Mad Moxxi ansvarig för fighting-arenan men Robot Slaughter styrs av den fantastiskt döpta Insinuation Bot, vars dialogbitar är proppade av sexuella anspelningar. Oavsett hur hopplöst läget ser ut att vara, kan du alltid se fram emot en skev pep-talk av den ständigt glada roboten.

Detta är en annons:
Borderlands 2

Banan vi får prova i Robot Rampage består av ett öppet spawn-område som fienden kan attackera från tre sidor. Man är inte säker någonstans på banan, och teamwork är det enda sättet att besegra horderna. Som i de flesta andra spel som erbjuder liknande spellägen, består Robot Rampage av vågor av attacker från fiender som gradvis växer i antal, storlek och komplexitet.

Då och då kan du ta en paus och besöka Insinuation Bot för belöningar och påfyllning av ammunition. Eftersom utrustningen ersätts mellan rundorna, kan du med lite tur börja nästa strid med mer kraftfulla vapen. Men utrustningen är bara en liten del av ekvationen som avgör om du och resten av laget överlever. Lagsammansättning spelar en viktig roll.

Mitt val faller snabbt på Zero, som främst är avsedd för att orsaka enorma skador på en fiende åt gången. Till och med Gearbox kallar honom en mördare, och med sin Deception-förmåga kan han skapa en lockbetes-illusion av sig själv, bli osynlig under några sekunder och hugga sitt svärd i baksidan av fiender när de minst anar det. Deception-förmågan är särskilt smart i det att den delar ut mer skada ju längre du förblir osynlig - vilket kan ge dig fina dödscombos.

Detta är en annons:
Borderlands 2

Maya verkar vara ett mycket säkrare val om du vill ta dig an hjälparrollen i laget, för även om hon kan orsaka enorma skador, kan hon också hjälpa både att läka och återuppliva laget, om du uppgraderat ordentligt med ability-poäng vill säga.

Med sin Phase Lock kan Maya frysa och lyfta en fiende från marken, så att alla kan fokusera sina skador på samma mål. Med färdighetspoäng är det möjligt att modifiera Phase Lock-förmågan med en "Sweet Release"-förmåga, vilket skänker energi från dina besegrade fiender, till de mest skadade medlemmarna i din trupp. Hemingway berättar också om möjligheten att återuppliva på avstånd, men det får vi ej se i praktiken.

Borderlands 2

Salvador, som är den närmaste efterföljaren till en ersättare av Brick, har en primär Gunzerker-förmåga som låter honom använda två vapen - oavsett om det är kulsprutor eller raketgevär. Han minskar också den skada han får, medans hans hälsa och ammunition fylls på. Det sistnämnda är särskilt effektivt när du blandar det med förmågan Keep Firing, vilket ökar hans skotthastighet ju längre du håller inne avtryckaren.

Borderlands 2

Min personliga favorit var, inte överraskande, Axton. Jag har tillbringat mer än 100 timmar i sällskap med soldaten Roland i det första spelet, och Axtons karaktär är helt enkelt en uppgradering av alla dessa förmågor och möjligheter som gjorde hans klassbrorsa rolig att spela. Återigen är det hans autokanon eller turret som är hans främsta förmåga, men detta är en oerhört uppgraderad variant, som bara blir mer frenetisk med extra skill points.

Med Longbow-förmågan är det möjligt att bestämma exakt var autokanonen kan placeras, med enormt effektiva attacker som resultat, och i kombination med Nuke (förmågan att avfyra ett par små atombomber på samma plats som där autokanonen är placerad) blir det extra intressant.

Axton är en mycket mer aggressiv karaktärklass än Roland; effektiv användning av autokanon och nya förmågor kan snabbt spränga sönder hela skärmen och dess fiender. Samtidigt är mångfalden hos hans tre färdighetsträd mycket större än Rolands och äventyrliga spelare verkar ha möjlighet att mer exakt skapa en kombattant som matchar sina temperament - något som för övrigt gäller för alla fyra karaktärsklasser.

Borderlands 2

Det sista karaktärsklassen som visas upp får vi inte ens en chans att prova, helt enkelt eftersom hon är fortfarande kvar i utvecklingsarbetet. Mechromancer, som klassen heter, kommer släppas som DLC efter spelets release men representerar - i dess tidiga form - en av de originella klasser vi ännu inte sett i denna typ av spel. Hemingway berättade för mig att de bara är klar med en av hennes färdighetsträd, som inkluderar en förmåga märkt "Best Friends Forever". Lite slugt tillägger han att för med sig något som (internt) kallas "Girlfriend Mode" till spelet, ett uttryck som i efterhand fått ta emot en del kritik på grund av sina sexistiska undertoner.

Borderlands 2

Tanken är hursomhelst att Mechromancer ska spelas av alla dem som inte tidigare bekantat sig med serien eller genren. Detta framgår också av förmågan Close Enough som låter en del av hennes skott träffa även om du inte har siktat så exakt. Hon ska också kunna tillkalla en Death Trap, en flygande kusin till Claptrap, som kan massakrera fienderna med sina klor.

Särskilt intressant med Mechromancer är att Hemingway och resten av laget inte bara planerar henne som en nybörjarkaraktär. För närvarande leker de med tanken på att fylla hennes sista två färdighetsträd med förmågor som bara de mest erfarna Borderlands-spelarna kommer att kunna lista ut hur man använder. Mechromancer kan alltså bli en karaktär som kan vara både den enklaste och den svåraste att spela, beroende på hur man utvecklar henne.

Efter några timmar i sällskap med Borderlands 2 känner jag mig nästan tagen på sängen. Å ena sidan verkar det som om allt hänger ihop precis som man förväntat sig efter att ha spelat det första äventyret, men vi är ständigt förvånad över hur mycket Gearbox har expanderat och förnyat nästan varje aspekt av äventyret.

Med detta i åtanke kan vi bara vänta och räkna dagarna tills vi alla äntligen får resa till Pandora. 42 ... 41 ... 40 ...

Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2Borderlands 2

Relaterade texter

7
Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game HuntScore

Borderlands 2: Sir Hammerlocks Big Game Hunt

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Jonas Mäki har varit på storviltsjakt och tillsammans med Sir Hammerlock har de utrotat djur, dödat urbefolkning och våldfört sig på hela den nya kontinenten Aegrus...

0
GRTV återbesöker Borderlands 2

GRTV återbesöker Borderlands 2

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Du vet hur det fungerar vid det här laget. Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder...



Loading next content