Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Dead Space 3

Dead Space 3

Den tredje delen i Viscerals sci-fi-skräck imponerade under årets Gamescom-mässa. Mathias berättar allt om de radikala förändringarna som Dead Space 3 för med sig till serien...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Isaac Clarkes rymdskepp har sett bättre dagar. All elektronik exploderar, väggpanelerna skakar loss, och de tjocka glasfönstren som skyddar honom från den kalla, mörka rymden utanför håller på att spricka. Helt plötsligt slutar den simulerade gravitationen att fungera, och vår hjälte tvingas springa genom skeppets korridorer innan allting faller sönder och samman. Det är Titanic, fast i rymden. Isaac har redan varit genom ett och annat i de tidigare delarna av Dead Space-sagan, men av min tid med Dead Space 3 att döma så verkar han sätta något slags världsrekord i dålig tur den här gången.

Efter att ha dragit på sig rymdtrikåerna och guidat Isaac genom skeppets rester finner jag mig ensam på en annan rymdfarkost. En som varit övergiven i flera århundraden. Den här platsen är mycket äldre än miljöerna vi vanligtvis förknippar med Dead Space, med förfallna väggar, rostig metall och dörrmekanismer som slutat fungera. Det är ingen tvivel om att hela stället är en enda stor dödsfälla, och jag börjar misstänka att jag hade varit säkrare ombord skeppet jag precis lämnat.

Dead Space 3
Miljöerna i Dead Space 3 kommer att vara väldigt varierade. Isaac kommer bland annat att ta sig igenom ett gammalt rymdskepp, sätta fot på en övergiven planet och utforska den kalla rymden.

Det dröjer inte länge innan skärmen fyllts med äckliga köttsäckar som hänger från taket, och spelseriens regenererande zombier från yttre rymden (även kallade necromorphs) gör entré. Som tur var är Isaac beväpnad med sin trogna plasma cutter, och även utvecklarna talat om ett mer actionfokuserat spel den här gången så bjuds är det den klassiska Dead Space-upplevelsen jag bjuds på. De trånga korridorerna, den fantastisk ljussättning och den fenomenala ljuddesignen fick mig att sitta som på nålar genom hela demot.

Detta är en annons:

Många verkar frukta att spelets nya co-op-läge har underminerat det läskiga, men tillhör du den skaran har du ingenting att oroa dig över. I Dead Space 3 finns nämligen ett imponerande system som justerar det spelmässiga beroende på om man är själv eller har en kompis med sig, och det fungerar riktigt bra i praktiken också. Är en ensamvarg kommer det alltså inte kännas som att det du gör designats med två spelare i åtanke.

Dead Space 3
Spelets fiender ser ännu läskigare ut än tidigare, vilket jag inte ens trodde var möjligt.

Precis som i de tidigare spelen är Isaacs dräkt utrustad med kinesis- och stasismoduler som kan användas för att besegra necromorphs och lösa lättare pussel. Däremot har Visceral Games renoverat sitt vapensystem i Dead Space 3. Glöm valuta och power nodes som tidigare gått till att utöka samt uppgradera Isaacs arsenal. I Dead Space 3 designar man sina egna skjutvapen från grunden.

Genom att samla material, så som sällsynta metaller, kan Issac skapa helt nya komponenter som kan användas vid sammanställningen av ett helt nytt tillhygge. Alla vapen kan ha två olika attacklägen, och dessa väljs från en stor lista. Detta betyder att du äntligen kan skapa den där hybriden mellan en eldkastare och ett raketgevär som du alltid drömt om! Eller vad sägs om en hagelbössa som kan skjuta iväg sågklingor? Det är också möjligt. Du kan till och med applicera kikarsikten och andra modifikationer, som ammunition som får fiender att sakta ner genom användandet av stasis, eller börja brinna.

Detta är en annons:
Dead Space 3
Jag skrek "Say hello to my little friend!" både en och två gånger under min tid med Dead Space 3. Att skapa helt nya vapen och testa dem på rymdzombier kändes riktigt grymt.

Innan jag besökte Gamescom låg mina förväntningar på en miniminivå, men Visceral lyckades övertyga mig under mässan. Dead Space 3 lovar väldigt gott, tack vare ett fräscht vapensystem, en smart co-op-lösning och den där fantastiska Dead Space-atmosfären. Dead Space 3 lär skrämma livet ur mig nästa år, och jag lär älska varje sekund av det...

Relaterade texter

Dead Space 3Score

Dead Space 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Visceral Games tar sig återigen an Dead Space-serien och lägger in co-op och vapenskapande till mixen. Bästa spelet i serien hittills?



Loading next content