Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Warhawk

Warhawk

Någon som minns Warhawk till Playstation? Efter nästan tio år i skuggan och bortglömt av alla flyger spelet åter in i våra medvetanden som lanseringstitel till Playstation 3

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Trots att jag aldrig fått ett plan att lyfta från marken i flygsimulatorspelens hiskeligt komplicerade värld så har jag aldrig tackat nej till lite skön, hektisk flygaraction a´la Star Fox eller Ace Combat. Därför känns också Warhawk som ett av de mer intressanta PS3-spelen av de hittills utannonserade, och efter att jag äntligen fått chansen att testa spelet så är jag inte besviken...

Det finns främst två saker som utmärker Warhawk och det är den nya rörelsekänsliga handkontrollen och så det sömlösa skiftandet mellan dog-fights högt uppe i luften och strider till fots. Vi kan börja med kontrollen först. Med hjälp av den nya rörelsekänsliga handkontrollen som PS3 nyttjar sig av kan man nämligen utföra hisnande manövrar som skulle få självaste Top Gun-killarna att blekna. Uppe i luften kan man göra massvis av olika trick och Warhawk är precis så långt bortifrån flygsimulatorernas skyddade värld som man kan komma. Dödsföraktande loopar, skarpa svängar och sladdriga snurrfinter förekommer hela tiden samtidigt som man susar fram uppe i skyn i en helt öppen värld.

Den rörelsekänsliga kontrollen - som av många anses vara en pinsam efterrapning av Wii - är underhållande och det är ingen tvekan om att de nya kontrollmöjligheterna höjer inlevelsen ytterligare ett snäpp. För de som ändå vägrar att spela på det nya sättet finns såklart den traditionella styrningen kvar också.

Warhawks universum är teknikmässigt jämförbart med 1950-talet, med en del påtagliga science fiction-inslag. Flygplanet är utrustat med ett primärt maskingevär och ett par sekundära vapen, varav bara tre gick att använda när vi testspelade. De olika sekundära vapnen skiljde sig väldigt åt; ett av dem tillät oss till exempel att avfyra massor av missiler samtidigt mot en hel svärm av fiender, samtidigt som en annan bestod av en oerhört explosiv blixtattack som snabbt kunde ta ut mindre mål. Fienderna kommer i alltifrån mindre jaktflygplan till stora slagskepp, så det råder ingen tvekan om att de olika vapenkombinationerna kommer behövas!

Detta är en annons:

Eftersom Warhawk utspelar sig i en stor och sammanhängande värld kommer man kunna spela väldigt fritt. Warhawk-teamet själva berättar att de jobbar hårt för att man ska få upplevelsen av att man bara är en pusselbit av ett större krig. När man befinner sig högt upp i luften kan man se striderna pågå mellan soldater på land samtidigt som intensiva luftdueller sker strax nedanför molnen.

Man har alltid ett specifikt uppdrag att utföra för att avancera huvudhandlingen - men att bara åka runt och utforska eller göra vad man själv känner för går också bra. Intressant är också att utvecklarna bakom Warhawk velat göra ett ljusare och mer färgglatt spel än hur krigsspelen brukar porträtteras. Istället för kalla och smutsgrått realistiska miljöer känns Warhawks grafiska framtoning en aning mer lekfull vilket står i skarp kontrast till allt skjutande. Det är när flygplan exploderar i stora rökmoln och de färgstarka miljöerna möts som Warhawk visar sig från sin allra bästa sida.

Som om inte allt flygplansskjutande vore nog kan man också landa och strida till fots för lite omväxling. Även om fokus helt klart ligger på luftrummet så är det inga svårigheter att när som helst hoppa ur flygplanet och delta i de markbaserade striderna. Till sin hjälp kan man bland annat styra jeepar och pansarvagnar ifall man tröttnar på att vandra runt. Enligt utvecklarna är stora fältslag med massor av soldater och pansarvagnar planerade, men det är tyvärr inget vi själva har provat på. Rent allmänt kändes spelet inte heller lika slipat på marknivå - även om det såklart finns gott om tid att rätta till småmissar som en trilskande kamera och göra en allmän finputsning innan spelet släpps.

Grafiken är visserligen snygg men bitvis lite ojämn. Vattnet och molnen såg till exempel helt fantastiska ut samtidigt som marken och vissa byggnader inte alls var lika imponerande. Samtidigt är det häpnadsväckande vilka enorma områden man kan färdas över utan några synliga begränsningar eller att bilduppdateringen nämnvärt.

Detta är en annons:

Vi vet ännu inte hur lång enspelarkampanjen i Warhawk kommer bli, men hur som helst verkar det finnas massa kvar att göra även efter att enspelarspelet är avklarat. Utvecklarna bakom Warhawk har nämligen utlovat massor av olika spelsätt online, och faktum är att hela 32 spelare skall kunna samsas på samma område för frenetiska luftstrider och dess markburna motsvarigheter. De lovar också nedladdningsbart material allt eftersom, som vi gissar kommer innebära ännu flera fordon och flygplan och kanske till och med nya kartor. För de som hellre spelar mot varandra hemma finns även möjligheten till delad skärm.

Traditioner är väldigt viktigt i spelbranschen och vissa saker kan man alltid räkna med. Till varje ny Sony-maskin följer alltid ett nytt Ridge Racer för att visa upp vad maskinen klarar av grafikmässigt. Ungefär 10 år efter att Warhawk var ett releasespel till Playstation kommer nu också en nyversion som lanseringstitel till PS3. Vi på Gamereactor kommer naturligtvis följa spelet fram till släppdatumet för att sedan berätta om det är värt era surt förvärvade slantar eller ej, så håll utkik efter mer Warhawk de kommande månaderna.

WarhawkWarhawkWarhawkWarhawk
WarhawkWarhawkWarhawkWarhawk
WarhawkWarhawkWarhawkWarhawk

Relaterade texter

WarhawkScore

Warhawk

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Mikael Sundberg har krigat som en besatt i Sonys nya ambitiösa onlineröjare och är mycket imponerad...



Loading next content