Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

Jonas Mäki har tjuvstartat med Hitman: Absolution och är efter en spelad timme redo att dela med sig av de första intrycken. Är danska lönnmord fortfarande lika underhållande...?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Karln i telefon vill aldrig lägga på luren, han babblar, babblar och babblar. Jag, i rollen som den inte särskilt hårfagre Agent 47, står på en smal avsats utanför hans fönster och bara väntar. Minsta lutning framåt och en enkelbiljett till Sankte Pers rike väntar i form av ett 100-talet meter högt stup mot ett oförlåtande rev.

Till slut tröttnar jag, har inte pappskallen vett att lägga på luren så en hårt arbetande lönnmördare kan smyga sig förbi så får han skylla sig själv. Med ett enkelt knapptryck tar jag tag i hans oklanderligt strukna skjorta och skickar honom flygandes mot en ond bråd död. Saken löst, utan ett avlossat skott, och jag kan lugnt smyga vidare mot det lyxhus där min verkliga måltavla huserar. Om jag nu bara kunde få tag på en vaktuniform så skulle det här gå galant...

Hitman: Absolution
Att svida om ofta är nyckeln för att smälta in i alla situationer.

Att spela Hitman: Absolution är en lätt surrealistisk känsla. Sist vi såg Agent 47 var för över sex år sedan, maj 2006. För att man ska inse hur länge sedan det var så var det just ingen svensk som visste vem Barack Obama var, Daniel Craig hade ännu inte debuterat som James Bond, Playstation 3 var två månader gammal och Steve Irwin brottades med alligatorer som om han aldrig hade gjort annat.

Detta är en annons:

Det låter som ett sekel sedan, och i spelvärlden motsvarar sex år evigheternas evighet. Därför har det hunnit hända oerhört mycket sedan Hitman: Blood Money släpptes. IO Interactive har satsat på Kane & Lynch-spelen istället, Call of Duty har skrivit om regelverket för actionspel och grafiken har tagit helt enorma kliv.

Hitman: Absolution
Överallt finns föremål som man kan kasta för att avleda uppmärksamhet. Ja, eller mörda med.

Det här märks från första stund i Hitman: Absolution. Grafiken känns väldigt genomarbetad och man rör sig mer som i Gears of War än tidigare delar. Något som också gäller utformningen. Istället för en relativt stor och öppen värld är man här decimerad till linjära banor som det dock står en till synes fritt att tackla som man önskar.

Utmaningen är bra och under min spelade timme hinner jag stryka med några gånger, varpå jag märker hur täta checkpoints det faktiskt är på de ganska små och väl avgränsade banorna. Min gissning, som jag grundar på något så vetenskapligt som magkänsla, är att många riktiga Hitman-fans kommer tycka att det här är en trist utveckling. Själv applåderar jag den och tror att det är precis rätt väg att gå för att få fler att upptäcka lönnmördandets underbara värld.

Detta är en annons:

Det vi får är ett grymt snyggt presenterat upplägg med en mycket tätare berättad historia. Agent 47 har sina halvt övernaturliga instinkter som snabbt gör att man kan ta rätt på var personer befinner sig. Sedan gäller det att lista ut hur de rör sig, hur jag själv kan ta mig runt dem utan att bli upptäckt och hitta bra gömställen. Om man nu inte saknar tålamod som jag gör, då tar man hellre fram ljuddämparen, strypsnaran eller närmsta tillhygge för att göra proceduren kort med folk.

Hitman: Absolution
Att lyssna och vara vaksam är nyckeln för den som vill smyga sig igenom Hitman: Absolution istället för att skjuta sig igenom det.

Tyvärr är det ju så att blodiga lik här och var kan uppfattas som misstänksamt på exempelvis en tennisbana, i ett växthus eller en stor villa. Därför är det av yttersta vikt att man lägger kropparna på ett fiffigare ställe. Och vill man inte spendera Hitman: Absolution med att släpa på dödkött (bokstavligt talat) så gäller det att smyga. De flesta kan man nämligen ta sig förbi utan att göra någon misstänksam.

Enklast är att svida om till andra kläder, antingen om man hittar en uniform eller om man tar dem från ett offer. Under min spelade timme hinner jag både gå omkring med Agent 47:s pressveckade kostym, köra countrystilen med cowboyhatt, slitna jeans och linne samt svida om till dörrvakt. Håller man sig bara på tillbörligt avstånd från kollegorna så undkommer man att bli igenkänd.

Hitman: Absolution
Tack vare nya grafikmotorn Glacier 2 kan IO Interactive bjuda på väldigt mycket liv, rörelse och en hög detaljrikedom.

Mitt mål första timmen tänker jag av hänsyn inte spoliera, men att ta sig runt i den lika enorma som tjusiga villan man besöker under sista delen av uppdrag nummer ett, är en ren fröjd. Det är detaljerat, trovärdigt och har en omsorg om detaljerna jag inte sett sedan Rockstar släppte Max Payne 3 i maj. Jag tror verkligen på att folk bor här och medan jag gömmer mig i tvättkorgar i badrummet, tar ut vakter medelst enorm köttkniv i det stenbelagda köket och brassar på för fullt med mina ljuddämpade pistoler kan jag inte annat än hänföras över det grafiska, både tekniskt och sett till design.

Just designen är ju något IO Interactive visat sig vara väldigt bra på, och medan jag tyckte att de båda Kane & Lynch-spelen var stora besvikelser så höll även de toppklass rent designmässigt. Och att spela Hitman: Absolution till PC och se hur pass stabilt och väl optimerat det är redan innan spelet ens är helt färdigt, är coolt.

För att summera så lovar Hitman: Absolution väldigt gott. Det är som sagt inte särskilt likt originalen, men jag tror att de uppoffringar som gjorts ändå mynnat ut i något bättre. Det känns modernt, det känns genomtänkt och framför allt så känns det coolt.

HQ

Hitman: Absolution-recensionen kommer söndagen den 18 november.

Hitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: Absolution

Relaterade texter

Hitman: AbsolutionScore

Hitman: Absolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Efter sex långa år är väntan äntligen över och Agent 47 är tillbaka för nya spektakulära lönnmord. Vi har satt betyg...

Första bilden från nya Hitman-filmen

Första bilden från nya Hitman-filmen

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

För ett par månader sedan blev det käntatt den brittiska skådespelaren Rupert Friend skulle spela rollen som flintskallig dansk lönnmördare (Agent 47) i den kommande...



Loading next content