Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tony Hawk's Project 8

Tony Hawk's Project 8

Kan nytt kontrollsätt och ny spelmotor injicera lite liv i en av världens mest uttjatade spelserier? Och hur kommer spelare världen över att reagera på att styra analogt?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Innan det första Tony Hawk Pro Skater kom ut på marknaden var jakten på gamla hederliga poäng reserverat för underliga typer som hängde i spelkulturens utmarker. Men plötsligt började gemene man nöta in långa trickkombinationer och lära sig banor utantill. En enda gång har jag stått på en bräda i verkligheten. Ändå kunde jag, när spelberoendet var som störst, gå på stan och fundera över vilka möjligheter omgivningen hade för olika trick. Efter några lysande spel började det gå utför med spelserien. Den rena spelglädjen drygades ut med pubertal humor och onödigt historieberättande. När Neversoft utvecklar ett nytt skateboardspel till Playstation 3 och Xbox 360 verkar de ha insett sina gamla misstag och vill gå tillbaka till rötterna - samtidigt som de utvecklar serien med nyheter.

Inte ens när jag var som bäst på Tony Hawk-spelen kände jag att jag hade full uppsikt över tricken jag satte. Halva hjärnkapaciteten gick åt att variera tricken för att maximera poängen och resten gick åt att hålla rätt på balansmätaren. Det fanns ingen tid att njuta av hur snyggt utförandet blev när all koncentration gick åt att göra nya trick och hålla balansen. Detta försöker Neversoft råda bot på genom en ny funktion. När ett trick genomförs kan man trycka på en knapp för att zooma in på brädan. På samma gång saktas tempot ned betydligt. Under denna långsammare, ganska effektfulla sekvens styr spelaren benen på sin karaktär med de analoga spakarna. Varje spak representerar ett ben på åkaren, med vilka man hanterar brädan. Naturligtvis tar Neversoft en stor risk med det nya systemet. Dels riskerar man att en del av flytet som är spelseriens signum försvinner. Det kan även vara svårt att övertyga en Tony Hawk-spelare av den gamla skolan att en analog kontrollmetod är rätt väg att gå. Digital styrning har tidigare varit det enda sättet att få full kontroll över brädan.

Ny generation hårdvara betyder för utvecklarna att en helt ny spelmotor kan skapas från grunden för att blända spelaren. Tony Hawk’s Project 8 är därför betydligt snyggare än de tidigare spelen, med en brasklapp reserverad för de nedbantade versioner som släpps till PSP, Playstation 2 och Xbox. Speciellt effekterna och animationerna när brädan och benen är nära i bild gör intryck. Project 8 handlar om att imponera på Höken själv, som är på jakt efter de åtta skickligaste amatörerna i världen. Spelaren skall göra intryck på andra åkare, lokalinvånare och Tony för att vinna respekt och avancera.

När slagsmålsspel debatteras brukar diskussionen ofta handla om skicklighet. Företrädare för de olika rivaliserande spelserierna gör uttalanden som handlar om att slumpartat tryckande på knappar aldrig lönar sig i just deras favoritspel. Kanske att de till viss del har rätt. En sak är i alla fall säker. Om den berömda apan byter ut sin skrivmaskin mot en handkontroll för att i all oändlighet spela Tony Hawk så skulle den aldrig närma sig en så hög poäng som en skicklig spelare kan dra ihop.

Detta är en annons:

Det finns egentligen inte någon utmanare i den virtuella skateboardgenren. Tony Hawks skateboardspel intog tronen 1999 och har vägrat att stiga ner sedan dess. Jag tror att serien i längden tjänar på en rejäl förändring. Det är kul att Neversoft vågat vika av från den neråtgående spiralen av krystad tokrolig humor. Förhoppningsvis kommer Tony Hawk’s Project 8 att ge mig den där perfekta kicken när allting flyter på i perfekt harmoni. Jag ser fram emot att ännu en gång få bevisa att snabbast fingrar alltid är kung.

Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8
Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8Tony Hawk's Project 8

Relaterade texter

Tony Hawk's Project 8

Tony Hawk's Project 8

FÖRHANDSTITT. Skrivet av Love Bolin

Kan nytt kontrollsätt och ny spelmotor injicera lite liv i en av världens mest uttjatade spelserier? Och hur kommer spelare världen över att reagera på att styra analogt?



Loading next content