Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Tomb Raider

Tomb Raider

Det nya Tomb Raider är en historia kantad av överlevnad och pauser vid lägereldar, men också matinéstämning och intensiva eldstrider. Elfving fick fem timmar med spelet och har avnjutit både hjortkött och varierad action...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Ur askan i elden, kan man säga. Ofta. Det är nämligen ett passande uttryck för gissningsvis 95 procent av den cirka tre timmar långa spelstund jag får med Lara Croft, som i bästa Nathan Drake-anda befinner sig i den ena vanskliga situationen efter den andra i det nya Tomb Raider.

När jag får greppa handkontrollen börjar det med en rad sekvenser vi redan sett i gameplay-trailers, men det känns ändå som en kittlande ny upplevelse - både tack vare återfödseln av den ikoniska huvudpersonen, och att Tomb Raider är en av de 2013-titlar jag ser som hetast.

Lara vaknar upp fången i en kokongliknande konstruktion, upphängd från ett ogästvänligt grottak. För att komma loss måste jag svinga mig mot en brinnande balke, vilket verkar vara både livsfarligt och enda medicinen åt repen kring Laras kropp. Några stön och ett duns senare är jag fri, och kan börja utforska grottan jag befinner mig i. Blåslagen och omtumlad stöter jag på min forna vän, upphängd på liknande sätt som jag var nyss, vilket inte direkt gör Lara mer uppsluppen.

Tomb Raider
Pistol- och automatvapenskyttet känns bra, men ännu mer tillfredställande är att använda pilbågen - vilket ju inte heller lockar till sig andra fiender.
Detta är en annons:

Efter en kamp mot vatten, eld och några omgivningsbaserade pussel når jag till slut dagsljus och en kamp för de mest grundläggande behoven för överlevnad blir prio ett. Lara gör upp eld. Lara hittar en pilbåge från en fallen fiende uppe i ett träd. Lara skjuter en hjort. Lara mumsar vilt. Lingonsylt och servetter lyser med sin frånvaro.

Det här inledande överlevnadspartiet är smutsigt, fysiskt och medryckande men när Lara väl har mat i magen glider Tomb Raider över till mer klassisk action och äventyr. Jag får ge mig på fler omgivningsbaserade pussel, där jag bland annat fyller en container med explosiva tunnor, vilket med en liten knuff spränger upp en ny väg för mig. Just explosioner, eld och ett klyftigt användande av facklor står ofta i fokus.

Apropå eld är lägereldarna ett viktigt inslag i Tomb Raider. Dessa fungerar i praktiken som en hållplats för uppgraderingar av Laras förmågor och föremål. Under menyerna Skills och Gear kan du bättra på allt från Laras närstridsförmågor till magasinstorlek på dina handeldvapen. Även pilbågen och din klätterhacka kan förstärkas om du väljer att lägga dina insamlade resurser på detta. Ett underhållande, rollspelsdoftande inslag.

Tomb Raider
Ser du den röda pricken i fet-fjärran? Dit ska du. Det blir mycket klättrande i Tomb Raider.
Detta är en annons:

Inom kort kommer jag till den oförtjänt ökända scenen där Lara för första gången får pröva på det här med att döda en människa. I en Quick Time Event-sekvens får jag knäppa en människorövande ruskprick och Lara mår riktigt risigt efter dådet. En naturlig reaktion, förstås, och en som inte direkt utforskats mycket i spelmediet.

Men, precis som Agent 007 konstaterade i Casino Royale går dödandet considerably lättare när man väl fått upp flåset, och bara några minuter senare utför Lara brutala närstridsattacker, smygmord och så kallade finishing moves. Den här utvecklingen, från att vara lite äckelmagad över ett slaktat rådjur till att sätta pilspetsar i näsborrarna på fiender, går nästan komiskt kvickt, men har förmodligen varit oundviklig för Crystal Dynamics.

Även om färden genom banorna är väldigt linjär finns det en del omkring Lara som tar oss utanför den snitslade vägen. Det går att samla Salvage - material för att uppgradera sina vapen - och miniuppgifter i stil med att förstöra banderoller lär också roa samlaren. Laras vänners loggar finns lite överallt i form av ljudinspelningar, och naturligtvis går det att hitta skatter som sedan kan roteras och anlayseras i närbild.

Tomb Raider
Eld och lågor finns lite överallt, vilket ju är rackarns praktiskt om du behöver tända din fackla.

Den som inte bara följer "gå hitåt"-symbolen som syns om man aktiverar Instinct-läget kan även stöta på grottor, fyllda med både glupska vargar och belöningar, som kan utforskas. De här avstickarna lockar fram äventyraren i mig och lovar riktigt gott inför det färdiga spelet. Det är ju trots allt det Tomb Raider handlar om, att i mörka, kalla grottor leta efter skatter som legat orörda i hundratals år.

När jag knallar vidare med Lara längs huvudspåret knäpper jag ytterligare några tvåbenta skurkar (plus ytterligare lite småvilt), stör mig en smula på att jag inte kan stänga av Intuition-läget, övar på närstrid och blir instängd i ett gasfyllt rum av en extra ettrig fiende.

Med många dramatiskt framställda klättersekvenser och zipline-turer luktar det allt starkare av Uncharted-spelen, men inte direkt på ett dåligt sätt. Visst känns det ofta som att spela en film, där man alltid vet att hjälten kommer att klara sig (det är bara att röra analogspaken åt rätt håll), men variationen är å andra sidan mycket god och jag är ständigt nyfiken på vad som ligger runt knuten.

Tomb Raider
Kameravinklarna blir ofta filmiskt dramatiska i Tomb Raider, som i dessa åkturer mellan hustak.

Jag får till och med mäta krafter med ett slags miniboss, utrustad med överdimensionerad sköld och superhjälm, som kräver en del kvicka skutt åt sidan för att bemästra. Spelsessionen avslutas med en klätterövning uppför ett svindelframkallande radiotorn och en del rattande på en radio för att få efterlängtad kontakt.

Jag gillar det jag har fått testa av Tomb Raider. Det är ett snyggt regisserat äventyr där jag både får svettas i pulshöjande eldstrider och i lugnare stunder fundera över om jag ska göra min pilbåge stadigare eller göra ishackan tåligare. Denna nya inkarnation är kanske inte det fans av tidigare Tomb Raider-spel älskat. Men att göra något nytt var väl å andra sidan tanken.

Tomb RaiderTomb RaiderTomb RaiderTomb Raider

Relaterade texter

Tomb Raider: Definitive EditionScore

Tomb Raider: Definitive Edition

RECENSION. Skrivet av Oliver Thulin

Den "definitiva" utgåvan av fjolårets actionäventyr Tomb Raider erbjuder snyggare grafik och inte mycker mer. Oliver har tagit reda på om ett ansiktslyft rättfärdigar ett återbesök för fullpris...

Tomb RaiderScore

Tomb Raider

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Crystal Dynamics har skruvat tillbaka klockan för ikoniska Lara Croft och startat om Tomb Raider-serien totalt. Elfving har spänt pilbågen, laddat hagelbrakaren och tagit del av en Uncharted-doftande upplevelse...



Loading next content