Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Aliens: Colonial Marines

Aliens: Colonial Marines

Vår Alien-tokige och brittiske kollega Gillen har fått en rejäl titt på Gearbox kommande Aliens: Colonial Marines. Läs hans rapport om rymdäventyret...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Handen på hjärtat: Aliens kan vara min främsta favoritfilm genom alla tider... Det är helt klart femstjärnig underhållning, med hjärta. Mallen för varenda gruppbaserad film och en ritning över hur man skapar intressanta karaktärer med minsta möjliga tid på skärmen. Det är en av de ytterst få filmer som klarat upprepade återbesök under de senaste två decennierna. Min flickvän och jag blev kära medan vi SMS:ade repliker från den till varandra, och om jag någonsin startar en pub ska den gå i Alien-tema.

Det är, kort sagt, en sjukt bra film.

Aliens: Colonial Marines

Det är alltså med ett ovanligt skarpt kritikeröga jag observerar Aliens: Colonial Marines på ett event i London. Det är ett par rejäla marinsoldatstövlar att fylla, minst sagt. Vi vet inte riktigt vad som hänt under de sex år som spelet varit under produktion, men kärnan finns åtminstone kvar: En pluton marinsoldater kommer till LV-426 för att hitta och rädda sina kamrater. Så ser ramen för kampanjen ut, som också kommer få sällskap av ett flerspelarläge med samma omgivningar och förutsättningar.

Detta är en annons:

Vid eventet fick vi en femminuters genomgång av kampanjen ungefär en tredjedel in i själva spelet genom en presentation av Sega och Gearbox. Därefter fick vi tre omgångar av tio minuters eget spelande, mycket tidigare i storyn. Först en match av Marines vs Aliens Multiplayer Extermination mode med fem minuter på varje sida. Därefter två matcher i Escape Mode (vilket borde döpas om till "Run Marine, Run").

Det tar oändlig tid att komma in i rytmen av online-multiplayern, och därför svårt att ge något omdöme om den innan man tillbringat veckor, eller till och med månader på dessa digitala slagfält. Nu hann vi knappt börja skilja på vad som var upp och ned. Inte minst med tanke på hur Aliens kan kräla på väggarna. Som Xenomorph kan du genom att hålla in triggerknappen låta ditt monster ila fram längs både väggar och tak, och ditt mål är att ta dig så nära ditt utvalda mål att du kan hugga tag i eller spotta på denne, utan att själv få den syrarika halsbränna som orsakas av att få ett magasin tömt i ansiktet.

Aliens: Colonial Marines

Det krävs helt klart både teknik och samarbete mellan Aliens för att ha en chans mot marinsoldaterna, vilka har både förstapersonsperspektiv och klassiska vapen som Pulse Rifles, pistoler och gevär på sin sida.

Detta är en annons:

Vi får se tre olika typer av Xenos, var och en med sin egen speciella attackform. Vi ser också indikationer på att det kan finnas ännu fler, vilka nu hålls hemliga inför kampanjen. Som Marine är det viktigt att ha koll på kartan, där man hittar perfekta krypskyttepunkter för bakhåll. Ju smartare en Marine blir, desto lurigare måste Aliens vara för att kunna smyga sig på dem.

Aliens: Colonial Marines

I kampanjen får vi ta oss runt ett kusligt tyst Hadley's Hope, med okända blippar på rörelsemonitorn. Vi finner tidigt referenser till filmen, med en röstinspelning från Newts mamma, plus ett par välanvända vaktgevär.

Snart nog är vi översvämmade av varelser som forsar in till kommandocentralen från en spricka i taket. Dessa monster rör sig väldigt långsamt, det är nästan som att våra Aliens längtar efter att placera sig framför gevärsmynningen. Det känns väldigt konstigt då vi aldrig sett en Alien röra sig på skärmen i mer än ett par sekunder tidigare, då de snabba klippen i filmen aldrig gett något att basera dessa digitala versioner av de mardrömslika insektoiderna på.

Teorin att detta enbart är en enklare introduktion kommer till ytan då vi senare stöter på originalets Gigerversion av Aliens. I ett mörkt fuktigt rum rör sig detta hot som djävulen själv. Kroppen som piskar sig utom synhåll för våra ficklampor för att i nästa sekund skrikande attackera oss bakifrån... Det är här som vi för första gången känner den rätta skräcken medan vi desperat försöker lysa upp i skuggorna. Alltså finns det fortfarande hopp om spelet.

Aliens: Colonial Marines

Nere på planetens yta får vi karaktärernas innebördes relationer utformade i simpla repliker mellan käbblande soldater som knuffar runt varandra, mellan de mystiskt utplacerade vraken av brinnande rymdskepp. Gissningarna börjar snabbt hagla om vem som först kommer att gå åt och i vilken ordning. Hadley's Hope är den enda chansen till räddning, men vi har ingen aning om hur mycket av spelet som kommer att utspelas där.

Vi är förstås väldigt nyfikna på om Colonial Marines kommer att byta från den bekanta miljön, eller rentav få med element från Prometheus. Utvecklarna talar själva om sina samtal med Ridley Scott under skapandet av spelet, och en specifik (samt hemlig) sak i deras uttalande kan tolkas lite som man vill, men kanske hoppas vi för mycket...

Grafiskt sett så visar spelet ålderstecken redan innan det släppts. Den långdragna utvecklingstiden förklarar en del, men det ligger alltså tyvärr en bit efter det snyggaste vi fått se redan i år.

Ärligt talat... Vi vill att det här spelet ska vara totalt badass. Vem skulle inte vilja det? Vi hoppas verkligen att det lever upp till sitt ursprung när det släpps. Vi hoppas det innerligt.

HQ

Relaterade texter

Aliens: Colonial MarinesScore

Aliens: Colonial Marines

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Gearbox problemkantade Aliens-spel har äntligen släppts och det märks tydligt att det är teamet som slutförde Duke Nukem Forever som arbetat med projektet. Petter Hegevall undrar om utvecklarna någonsin sett någon av Alien-filmerna...

Aliens-spel borttagna från Steam

Aliens-spel borttagna från Steam

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Om du varit sugen på att köpa antingen Alien: Colonial Marines (varför man nu skulle vara det) eller 2010 års upplaga av Alien vs Predator på Steam, så har vi tyvärr...



Loading next content