Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Alan Wake

Alan Wake

De lyckades överföra det finska svårmodet till en nedgången New-Yorksnut i Max Payne. Nu sätter Remedy sina deprimerade klor i den stackars romanförfattaren Alan Wake

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Finska Remedy har med Max Payne skapat ett av de mest suggestiva och fångande spel jag har avverkat under min karriär. Att de är tillbaka med Alan Wake som på förhand ser ut att kunna bli en härlig blandning mellan herr Paynes skitiga smärta och den själadödande spänningen i Silent Hill. Vi brukar försöka hålla våra betatester på en lagom nivå, men den här gången har jag helt enkelt svårt att behärska mig. Finskt svårmod och DirectX10-grafik blir helt enkelt för mycket på en gång.

Som ni kanske redan vet är Alan Wake en mycket framgångsrik författare. Allt är inte gull och rosenrött utan Alan drabbas av akut skrivkramp och rejäla sömnsvårigheter när flickvännen mystiskt försvinner. Ännu underligare är att hon försvann precis på samma sätt som en av Alans romankaraktärer försvinner i den bok han har så svårt att slutföra.

Den mentala pressen blir helt enkelt för stor för Alan och han tar sin tillflykt till den idylliska orten Bright Falls i Twin Peaks-land uppe vid den amerikanska nordvästkusten. Väl där blir det inte bättre, snarare tvärt om. Fler personer försvinner eller dör på samma kusliga sätt som tidigare kan Alan svära på att det händer på samma sätt som i en eller annan av hans böcker. Sen måste man ju bara älska namnet - Alan Wake - killen som inte kan somna. Kalla mig nördig, men det är som Max Payne, världsklass på det karaktärsnamnet.

Spelet är kusligt spännande, men inte på det där påtagliga skräckfilmsviset som Silent Hill-spelen. Det är inte tydligt om det är Alan Wakes egna sjuka hjärna som spelar ett spratt eller om det finns ockulta och mäktiga krafter i farten och vad har de i så fall att göra med en utbränd romanförfattare och hans böcker?

Detta är en annons:

I Max Payne lekte Remedy med några annorlunda berättartekniker. Ni kommer säkert ihåg delarna där Max drömde febrigt sjuka drömmar och vi fick äcklat fascinerade lösa labyrinter av blod och inälvor. I Alan Wake har man lagt upp spelet som 15 stycken avsnitt ur en TV-serie. Varje uppdrag är ett nytt avsnitt i serien och vi kan nog hoppas på några av spelvärldens mest nagelbitande cliffhangers. Utan att för den skull behöva vänta ett år mellan varje episod á la Half-Life 2. Nej, här är allt godis med från början.

Till PC är Alan Wake extra intressant eftersom det är ett av de första spelen att använda Microsofts nya DirectX-baserade grafik. Man ser direkt att det här är något annat än det vi är vana med tidigare. Remedy har lekt loss med de nya möjligheterna och spelet bjuder på några av de läckraste väder- och dygnseffekterna som jag sett i ett spel. Xbox 360-varianten är minst lika visuellt bedårande. Det är synd att spelet inte längre produceras till Playstation 3 då Microsoft är köpt de exklusiva rättigheterna till sina två plattformar. Ett öde jag tror fler spel kommer att gå till mötes då Microsofts utvecklingsplattformar gör det relativt enkelt att utveckla en PC och Xbox 360-version parallellt.

Oavsett det tekniska så är det här kanonsnyggt. Partikeleffekterna, fysiken och de volymrenderade ljuseffekterna är häpnadsväckande och kommer i vissa lägen att ge Crysis en match. Nu är det här ett mer lågmält spel där grafiskt godis används mer för att skapa en kusligt spännande stämning och inte för att realtidsrendera rymdexplosioner.

Som sagt var; jag ska försöka hålla mig på mattan, det här är ändå bara ett tidigt beta-test. Men, jag gillade verkligen, verkligen Max Payne-spelen och det här känns som om Remedy håller sig på samma högkvalitativa bana som då, förra gången det begav sig.

Detta är en annons:
Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake

Relaterade texter

Alan Wake: The WriterScore

Alan Wake: The Writer

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så var det dags för Remedy att knyta ihop säcken i den avslutande delen av Alan Wake. Gamereactor har hårdtestat den finske författarens splittrade psyke...

Alan Wake: The SignalScore

Alan Wake: The Signal

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Den finske författaren Alan Wake är återigen fast i sina mardrömmar i första expansionen The Signal...

0
Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha spelat Control-expansionen 'The Foundation' i Gamereactor Live tidigare denna veckka, tänkte vi idag gå tillbaka till en av studions klassiker, nämligen...

1
Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Alan Wake-fans blev milt sagt förskräckta när de noterade att det Twin Peaks-doftande äventyret plötsligt var borta från Xbox Store för snart tre år sedan, på grund av...



Loading next content