Svenska
Gamereactor
förhandstittar
Unreal Tournament III

Unreal Tournament III

Hårda, arga, svettiga karlar som förvandlar likbleka fågelskrämmor till små bubblande högar med bränt kött är det som bjuds på i det kommande Unreal Tournament 2007, det är dags att ladda raketgeväret igen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är få spel som i dagsläget framkallar lika mycket överskottssaliv och längtan som Epics kommande massmordstitel, Unreal Tournament 2007. Ända sedan början har Unreal Tournament levererat en flerspelarupplevelse utöver det vanliga, oavsett om det har handlat om dödsmatcher, strider om flaggor eller uppdragsorienterade strider över stora ytor.

Där Unreal Tournament 2004 var en uppgraderad version av 2003 med lite nytt innehåll, har Epic nu beslutat för att bygga upp sitt skötebarn från grunden för att skapa något nytt. Medan vi självklart kommer att känna igen oss i det mesta, kommer massor av nyheter att infinna sig. Därmed har vissa drastiska åtgärder vidtagits. Något som har skapat stor uppståndelse är det faktum att det älskade Assault-läget har plockats bort, gjorts om och döpts om till Conquest. Istället för att man kämpar sig fram längs en hyfsat linjär bana presenteras spelaren nu med en enorm bana där såväl primära som sekundära uppdrag finns att utföra.

Varje bana har ett visst antal byggnader som lagen måste ta kommando över, för varje bas man intar eller förstör kommer man således närmare sin fiende. Tack vare att banorna kommer att vara större än vi någonsin har sett, ibland bestående av flera banor som är sömlöst sammanfogade, kan striderna föras på flera fronter, vilket betyder att man får en långt mer dynamisk upplevelse. Vid första anblick kan det liknas vid Onslaught-läget som finns tillgängligt idag, men djupet, banornas omfattning och dynamiken ska enligt uppgift vara överlägsen.

För de som har varit med ett tag lovar Epic att de inte kommer att förstöra den uppfattning de hittils har haft om spelserien. Såväl vapen som karaktärer och tricks kommer att finnas kvar, till största delen intakt, även om vissa nymodigheter har tillkommit. Arsenalen är fortfarande av högsta klass, precis som vi har vant oss vid. Än så länge finns inga klara specifikationer över de nya tillskotten, men bland annat verkar det som att vi kommer att få stifta bekantskap med kristall-kanonen från det första Unreal-spelet och ett nytt granatgevär. Vi väntar spänt på vidare nyheter.

Detta är en annons:

Fordonsmässigt har lite mer skett dock. Hela 18 stycken kommer att finnas med, och detta gäller allt från små svävare och lätta buggys som vi har sett tidigare, till de stenhårda Goliath-stridsvagnarna och hela nio nya skapelser. Bland det nya utbudet finner vi till exempel en fantastiskt hänsynslös robot på långa ben, som närmast för tankarna till Half-Life 2s Striders. Dessa enorma fordon har förmågan att spruta ut stora mängder av väldigt het dödslaser i sin omgivning och suget efter att få ta kommando över en i en stenhård fragmatch lockar ganska ordentligt.

Ett helt nytt fysikssystem har introducerats i Unreals universum, och möjligheterna denna ska vara näst intill oändliga. Dels ska dubbelhopp och sidsteppande kännas lite annorlunda tack vare tyngre gravitation, men fysiken ska påverka så mycket mer. Som till exempel de förstörbara banorna. Istället för att efterlämna en lite svärtad textur som skadeindikation, kommer nu istället delar av spelvärlden att hackas bort för varje raket som missar sitt mål. Vissa banor kommer att vara designade för att föra förstörelsen till ett helt nytt plan, där de bräckliga miljöerna ska vara en del av själva speltaktiken, vi hoppas självklart på att det innebär att man kan skjuta ner hela plattformar och öppna nya vägar genom banorna, men det är än så länge en dröm.

För att göra allt så användarvänligt som möjligt har Epic dessutom försett Unreal Tournament 2007 med massor av smarta funktioner för att hitta bra servrar på nätet. En lobby ska finnas där spelsugna ska kunna snacka ihop sig om vad som ska spelas, och klaner ska ges egna funktioner vad gäller turneringar och andra tillställningar. För den som hellre spelar ensam med bottar ska dessutom intelligensen hos dessa vara drastiskt förbättrad för att erbjudade ett mer utmanande spelupplägg.

Tekniskt sett spelar Epic för ögonblicket i en helt egen division. Enligt utsago ska ett enda vapen innehålla mer polygoner än hela banor hade i det förra spelet, och med tanke på att 2004 års upplaga fortfarande är riktigt snyggt, då kan man börja bli imponerad på riktigt. Karaktärer, fordon, effekter och banor ser helt makalöst snyggt ut, och för varje ny bild vi får se, samlas mer och mer saliv i mungipan, och längtan efter att få spela detta vackra actionspel samlas konstant upp inom oss alla. Effekterna är ett kapitel för sig, och aldrig förr har exploderande kött, interna kroppsvätskor, explosionskratrar, laserstrålar och partikeleffekter sett så otroligt läckert ut som det gör här.

Detta är en annons:

I korta ordalag är det svårt att INTE hyperventilera hysteriskt när man får se varje ny bild på Unreal Tournament 2007. De tekniska landvinningarna slutar absolut inte vid det faktum att det ser superläckert ut, utan sådana detaljer som att spelet ska ladda in banor supersnabbt tack vare en avancerad uppstart bidrar till upplevelsen, slipper man sitta och vänta i en minut på att börja skjuta raketer på fiender är det bara trevligt. Som dödsupplevelse ser det otroligt lovande ut, nya Conquest-läget känns mycket spännande med sina gigantiska banor och högvis med möjligheter och miljöer som går att förstöra gör dödsmatcherna högintressanta. Vi kan knappt vänta på att få lägga vantarna på spelbar kod, vilket inte borde dröja allt för länge.

Unreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament III
Unreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament IIIUnreal Tournament III

Relaterade texter

Unreal Tournament IIIScore

Unreal Tournament III

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Epic återvänder än en gång till sin arena för när Unreal Tournament III till slut anländer till Xbox 360...

Unreal Tournament IIIScore

Unreal Tournament III

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Vår actiontokiga chefredaktör har krossat argsinta norska kollegor i Playstation 3-versionen av Epics mästerliga Unreal Tournament III, och är mycket nöjd...



Loading next content