Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Zaito:
FI är inte heller ett bra parti, så jag tycker att du borde överväga ditt beslut.


Jag håller med om det, men jag tycker definitivt att SD och KD är sämre.

Citerar antonfusk:
Nog för att man kan vara negativt inställd till hemsidor som har en klar agenda, men kom igen nu.


Nej, ni får komma igen. Man ska inte behöva klicka sig in till en sån sida för att diskutera. Kopiera det som skrivits eller länka direkt till en video i så fall.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Nej, ni får komma igen. Man ska inte behöva klicka sig in till en sån sida för att diskutera. Kopiera det som skrivits eller länka direkt till en video i så fall.

lol. Skulle varit kul och veta hur länge du skulle "överleva" i flashbacks politiska forum trådar med den inställningen

http://www.flashback.org/f305
  • 0
Citerar Havsöring:
ol. Skulle varit kul och veta hur länge du skulle "överleva" i flashbacks politiska forum trådar med den inställningen


Där invandrare heter kulturberikare? Jag klarar mig rätt bra utan packet på flashback tack.
  • 0
Citerar Havsöring:
Citerar Costae Cavea:Nej, ni får komma igen. Man ska inte behöva klicka sig in till en sån sida för att diskutera. Kopiera det som skrivits eller länka direkt till en video i så fall.
lol. Skulle varit kul och veta hur länge du skulle "överleva" i flashbacks politiska forum trådar med den inställningen

http://www.flashback.org/f305

Det är därför man inte hänger med drägget som där finns. Samma visa, tråd efter tråd, "Det är svartingarnas fel". Överraskar föga att de två populäraste partierna i forumdelen är Sd (57,31%) och Svp (13,70%).
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Citerar Zaito:FI är inte heller ett bra parti, så jag tycker att du borde överväga ditt beslut.

Jag håller med om det, men jag tycker definitivt att SD och KD är sämre.

Det är en märklig men vanlig inställning att rösta på ett parti som man upplever som en annan partis mest högljudda motståndare. Det är därför Fi och Mp kunnat växa sig stora på bekostnad av ett vanligtvis statsbärande parti som S. Likaså kan du räkna med att om extremisterna på vänsterkanten får inflytande så kommer det att knaka i fogarna på högerkanten. SvP hoppas exempelvis på ett sådant scenario där de kan ta över stora valboskap från SD.

Fi är så extrema och radikala i sin ideologi, i sina förslag och i sitt valmanifest att de skulle inte ha möjlighet att frodas någonstans i världen förutom i just Sverige på 2010-talet. Likt Mp har de utsett "vita heterosexuella medelålders män" till allt ont i samhället som ska bekämpas med kvoteringar, straffskatter och annat galet.

SD i sin tur liknar Socialdemokraterna så som det såg ut runt 1989 när S fattade det s k Luciabeslutet. Anser ni att S 1989 var ett främlingsfientligt parti som ställde vi mot dem?

Så vad vill jag säga med det här? Jo att den politik SD försöker sjösätta var politiskt korrekt 1989, och är fortfarande det om vi jämför med exempelvis våra nordiska grannländer. Det är Sverige som sticker ut som ett extremt undantag där man blundar på invandringens negativa konsekvenser, där man inte kan diskutera kostnader, tak för möjlig mottagning etc. Sverige tar emot ca: 4 ggr mer än Norge, Danmark och Finland tillsammans.
Sara Skyttedal (KD) tog upp ämnet http://www.dn.se/debatt/vi-maste-borja-diskutera-grans-for-antale
t-flyktingar/
och väckte ett ramaskri. Hur har det blivit så här att vi har extremt tung utgiftspost som inte får ifrågasättas och diskuteras?

Tillagt 2014-09-05 16:54:
Citerar Costae Cavea:
Citerar Havsöring:ol. Skulle varit kul och veta hur länge du skulle "överleva" i flashbacks politiska forum trådar med den inställningen

Där invandrare heter kulturberikare? Jag klarar mig rätt bra utan packet på flashback tack.

Det finns många duktiga skribenter på Flashback som skriver sakligt utan att använda rasistiska uttryck.

Tillagt 2014-09-05 17:05:
Citerar Zaito:
Men nu ger jag upp, jag börjar tvivla på att jag kommer att få reda på varför folk väljer SD, eller vad SD har gjort, eller vad SD-väljare tycker är dåligt med SD. Så det får bli ett annat parti än dem som jag lägger min röst på i år!


Nu tror jag inte för fem öre på att du någon gång ens övervägt SD men jag vill utveckla lite iaf vad SDs sympatisörer vill uppnå. På kort sikt är det givetvis att göra ett starkt val. Ett starkt SD skickar beskedet att många svenskar motsätter sig nuvarande invandringspolitik och vad Sverige har blivit. Det är svårt att rasiststämpla nära en miljon svenskar vilket gör att vi måste börja prata om den förbjudna frågan och förhoppningsvis komma fram till kompromisser. Sen om SD får en vågmästarställning har man stora möjligheter att påverka mycket. Företrädare för SD har också hintat om att det förs samtal bakom kulisserna med andra partier men att partilinjen och beröringsskräcken gör att lite offentliggörs.
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Sverige tar emot ca: 4 ggr mer än Norge, Danmark och Finland tillsammans.

Det är så man känner sig stolt över att vara svensk.

Synd att det religiöst fanatiska Sd vill förstöra bilden av Sverige.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Knight of Cydonia:
Det är Sverige som sticker ut som ett extremt undantag där man blundar på invandringens negativa konsekvenser,

Några ytterligare bevis på det är att SD i dagarna blivit förbjudna att annonsera i tidningar, eftersom faktan är för "kontroversiell".

http://www.friatider.se/sd-annons-visade-fakta-stoppades-nd

Vad är faktan? Att Sveriges invandring är otroligt mycket högre än våra grannländers. Tidningarna gillar inte att informationen är så lättöverskådlig och väljer alltså att stoppa annonsen. Sverige i ett nötskal.

Även här om dagen fick Åkesson möjlighet att ta upp hur integrationsministern Ullenhag såg på invandringen för blott 10 år sen, och ordvalsarna var helt klart annorlunda. Både han och programledaren försöker aggressivt avbryta honom när han läser upp de 10 år gamla citaten och statistiken som tydligen är för visande. 8:10 in i klippet.

http://avpixlat.info/2014/09/04/akesson-och-ullenhag-i-ny-duell/
  • 0
Citerar Ree:
Några ytterligare bevis på det är att SD i dagarna blivit förbjudna att annonsera i tidningar, eftersom faktan är för "kontroversiell".

https://pbs.twimg.com/media/Bwt87MiIQAA5evs.jpg

Dessa annonser?
  • 0
  • Ree
  • Ree
^
Citerar Dörden:
Det är därför man inte hänger med drägget som där finns.

Klagar på Flashback. Beter sig värre än Flashbackare.
  • 0
Citerar Dörden:
https://pbs.twimg.com/media/Bwt87MiIQAA5evs.jpg

Jag gillar den där lilla cirkeln.

Kaos
Våldtäkter
MÅNGKULTUR
Fattigdom
Mord
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Nej, ni får komma igen. Man ska inte behöva klicka sig in till en sån sida för att diskutera. Kopiera det som skrivits eller länka direkt till en video i så fall.


Jösses vad löjlig du är. Om man nu är så enormt känslig att man inte ens klarar av att titta på deras hemsida så kan man väl åtminstone strunta i att göra förhastade bedömningar om vad personen länkar till. Det är skillnad på att tvinga dig att klicka på länken och att du kommenterar länkandet utan att ens klicka på länken.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Jösses vad löjlig du är. Om man nu är så enormt känslig att man inte ens klarar av att titta på deras hemsida så kan man väl åtminstone strunta i att göra förhastade bedömningar om vad personen länkar till. Det är skillnad på att tvinga dig att klicka på länken och att du kommenterar länkandet utan att ens klicka på länken.


Nu vet jag inte hur det fungerar med dessa Fria Tider och dylikt, men en del hemsidor gör ju vinst på antal besökare. Så det kan ju ligga någonting ideologiskt bakom.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Nu vet jag inte hur det fungerar med dessa Fria Tider och dylikt, men en del hemsidor gör ju vinst på antal besökare. Så det kan ju ligga någonting ideologiskt bakom.

...
Du vet väll varför Gamereactor har reklam både i sin tidning och på den här sajten eller?
  • 0
Citerar Havsöring:
...
Du vet väll varför Gamereactor har reklam både i sin tidning och på den här sajten eller?


Trodde det handlade om att någon inte ville klicka på en länk från FT? Aja, är trött och kan ha missuppfattat.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Hydra:Jösses vad löjlig du är. Om man nu är så enormt känslig att man inte ens klarar av att titta på deras hemsida så kan man väl åtminstone strunta i att göra förhastade bedömningar om vad personen länkar till. Det är skillnad på att tvinga dig att klicka på länken och att du kommenterar länkandet utan att ens klicka på länken.

Nu vet jag inte hur det fungerar med dessa Fria Tider och dylikt, men en del hemsidor gör ju vinst på antal besökare. Så det kan ju ligga någonting ideologiskt bakom.



Precis.
  • 0
http://expo.se/2014/var-tredje-sd-kandidat-med-tillgangligt-facebo
okkonto-bryter-mot-nolltoleransen_6623.html


33% av SDs politiker som delar sina Facebook-'gillningar' publikt (13% av alla deras registrerade politiker) bryter mot SDs så kallade "nolltolerans".

Björn Söder (SDs partisekreterare) har gått ut och sagt att "Det kan handla om att man 'gillar' nazistiska partier, extremistiska tidskrifter och grupper med kränkande budskap" som exempel på vad som inte anses vara acceptabelt enligt nolltoleransen, och har alltså tydliggjort att ett en tumme upp eller delning på Facebook är ett ställningstagande för gruppen man 'gillar'.

Expo har endast granskat de sidor/grupper som SD själva har sagt är ett brott mot deras "nolltolerans". Svenskarnas Parti, Fria Tider, Nordisk Ungdom, Philippe Vardon, med mera ingår i SDs officiella definiton av rasism/nazism/etc.**

Oavsett vad man tycker om nolltoleransen, så är det SD som har satt upp reglerna för partiets medlemmar, som nu 13% av dem inte följer.

Så om det var någon som trodde att SD var seriösa med sin "nolltolerans mot rasism och extremism" så kanske detta får er att ändra er uppfattning.


**Dock så hittar jag inte någon källa på vad som enligt Expo är SDs lista över exstremistiska sidor. Hittade avståndstagande ifrån Fria Tider och Svenskarnas Parti, bland annat, men inte en komplett lista samlad på ett ställe.

---

Eftersom att det har varit prat om att inte stödja vissa sidor (mha sidvisningar) här i tråden så har jag kopierat all text ifrån artikeln här, så att ni som är oroliga för det också kan läsa:

http://pastebin.com/raw.php?i=jyYJgkm3

Om ni av någon anledning inte vill stödja Pastebin, så får ni väl säga till...
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Zaito:
**Dock så hittar jag inte någon källa på vad som enligt Expo är SDs lista över exstremistiska sidor. Hittade avståndstagande ifrån Fria Tider och Svenskarnas Parti, bland annat, men inte en komplett lista samlad på ett ställe.

Fast det hela undersökningen faller på är att det verkar vara Expos åsikter för vad som anses "rasistiskt" som gäller, inte SDs. Fria Tider är knappast rasistisk. Inte heller Nya Tider, en fysisk tidning.

Man tar inte heller upp hur stor del av dessa 13% (notera vinklingen med "33%" också) som gillar t.ex. Fria Tider, Sveriges 60:e mest populära hemsida just nu, vilket bara gör pannkaka av det hela.

Case closed.
  • 0
De säger ju att det är SD själva som har gått ut med den där listan, så då är det ifrågasättbart varifrån de fick den, absolut. Det var ju exakt det jag skrev i den delen av inlägget om du citerade?

Så jag skrev ett mail till Expo och frågade om det nu, och återkommer när jag får svar. Det är väldigt viktigt för hela artikelns trovärdighet, trots allt.

Om någon har lust här så kan ni väl skriva ett mail till exempelvis Björn Söder och fråga om specifika exempel på vad deras påstådda "nolltolerans" innebär så skulle det också vara trevligt.

Citerar Ree:
det verkar vara Expos åsikter för vad som anses "rasistiskt" som gäller, inte SDs.


Varför hoppar du direkt till slutsatsen om att Expo ljuger och hittar på att SD har sagt nej till de där sidorna?

Citerar Ree:
Fria Tider är knappast rasistisk. Inte heller Nya Tider, en fysisk tidning.


Angående Fria Tider, så var det faktiskt en av sidorna som jag lyckades hitta någon inom SD toppen fördöma (det är inte så svårt att hitta, om man har läst Expo-artikeln som jag länkade till i mitt förra inlägg):

http://i.imgur.com/WOhA9hO.jpg

Citerar Mattias Karlsson:
Fria Tider styrs av neofascistiska krafter vars övergripande syfte är att på ett subtilt sätt normalisera icke-demokratiskt radikalkonservatism och antisemitism


Vet inte om det duger att SD-toppen kallar en sida för fascistisk och nazistisk, dock. Du verkar ha åsikter som skiljer sig ifrån SD här.

Och ditt popularitetsargument är bizzart. Fria Tider är inte rasistisk på grund av att den är populär, är det vad du försöker säga?

Citerar Ree:
notera vinklingen med "33%" också


Den noterar ju Expo själva. De nämner alla sina siffror. 2004 kandidater. 1102 med facebook-konto. 819 som delar sina gillningar så att andra kan se dem. Av den sista siffran så är det 33% som 'gillar' saker som, enligt Expo, SDs ledning har klassat som ideologiskt avvikande dvs går emot "nolltoleransen". Detta motsvarar 13% av alla partiets registrerade kandidater. De skriver ju in specifikationerna i rubriken också (om än lite kompakt). Tycker inte att det är så missvisande om de går in på detaljer som beskriver det, direkt. De döljer ju inte på något vis hur de har räknat. (Som tillexempel DN gjorde i den där ökända artikeln om att Sverige tjänar bra på invandring, som sedan visade sig bara fokusera på en väldigt liten och specifik del av alla pengar involverade)

Citerar Ree:
Case closed.


Detta ser ut som ett patetiskt försök att få in sista ordet genom att deklarera konversationen som avslutad.
  • 0
Nytt inlägg om SD ifrån Cornucopia.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/09/sverigedemokraterna-sakna
r.html


"Sverigedemokraterna saknar utrikespolitik - och därmed försvarspolitik"

Citerar Lars:
Diverse idioter påstår att man ska rösta på Sverigedemokraterna för deras försvarspolitik, men i praktiken saknar de försvarspolitik, då de saknar utrikespolitik. Tvärt om stöder många namngivna Sverigedemokrater Ryssland, det sitter rent av en ryss i partistyrelsen, och många av den sk SD-svansen i kommentarsfältet är sk Putinkuddbitare som hyllar Rysslands agerande i och mot Ukraina. Då partiet verkar anse att Sverige ska närma sig Ryssland är partiets försvarspolitik helt meningslös och ett slöseri med pengar.

(Pastebin)

Jag kan rekommendera hela inlägget och dessutom den övriga bloggen. Rätt mycket bra skit där, och också en hel del som kan användas som argument för SDs politik om man är ute efter det.

Ligger bra i linje med det inlägg om att SD försvårar för försvaret som jag länkade till för ett tag sedan (som dessutom Cornucopia nämner):

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/05/gastinlagg-sd-forsva
rar-for-forsvaret.html?m=1


Citerar Wiseman:
SD bygger alltså sin säkerhetspolitik och utrikespolitik på en försvarsallians som inte finns, och som inte tycks varken önskvärd eller möjlig bland de tilltänkta samarbetsstaterna.


(Pastebin)
  • 0
Enligt Löfvén i dagens debat så är det bara en väldig liten del av SD väljarna som är rasister/nazister. Vilket inte är så förvånande enligt mig!
  • 0
Citerar Havsöring:
Enligt Löfvén i dagens debat så är det bara en väldig liten del av SD väljarna som är rasister/nazister. Vilket inte är så förvånande enligt mig!


Vad annat skulle han säga? Man kan anklaga ett parti för rasism, men inte de väljare han försöker nå ut till.
  • 0
Men det är klart, bara för att partimedlemmarna är rasister och nazister så betyder det knappast att alla deras väljare är det. De för ett väldigt populistiskt budskap som gått hem många gånger i historien.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Men det är klart, bara för att partimedlemmarna är rasister och nazister så betyder det knappast att alla deras väljare är det. De för ett väldigt populistiskt budskap som gått hem många gånger i historien.


Nu är det väl väldigt långt ifrån alla partimedlemmar som är rasister och nazister. Eller sitter du också på ett hackat åsiktsregister? Att kalla partimedlemmar i SD för nazister är ett väldigt lågt grepp.

Det är ett enormt gap mellan SD och de andra partierna i invandringsfrågan. Något mellanläge finns inte då de övriga partierna hävdar att massinvandringen ska fortsätta oavsett vad det får för konsekvenser.
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Nu är det väl väldigt långt ifrån alla partimedlemmar som är rasister och nazister.


Precis, de hoppar ju av en efter en också. Öppna rasister och nazister får de inte vara längre, såklart.
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Citerar Costae Cavea:Men det är klart, bara för att partimedlemmarna är rasister och nazister så betyder det knappast att alla deras väljare är det. De för ett väldigt populistiskt budskap som gått hem många gånger i historien.

Nu är det väl väldigt långt ifrån alla partimedlemmar som är rasister och nazister. Eller sitter du också på ett hackat åsiktsregister? Att kalla partimedlemmar i SD för nazister är ett väldigt lågt grepp.

Det är ett enormt gap mellan SD och de andra partierna i invandringsfrågan. Något mellanläge finns inte då de övriga partierna hävdar att massinvandringen ska fortsätta oavsett vad det får för konsekvenser.


Nej men enligt avslöjande ovan så sitter alldeles för många av partimedlemmarna på just denna form av helt oacceptabla åsikter. Något som oroar mig, är det här människor vi vill ska styra Sverige? SD är tyvärr ett främlingsfientligt parti, med populistiska åsikter som drar till sig inte bara medlemmar, utan också en hel del röstare med antidemokratiska värderingar. Alla är inte så naturligtvis, en hel del ser ett legitimt problem i samhället, dock tror jag lösningen de tror på är helt fel, men det är en annan diskussion. Det är tråkigt för demokratin att dessa partier återigen får medvind i Europa, en farlig utveckling som kan öppna upp för än värre partier i framtiden. Att dom förespråkar en del protektionism (handel) är inte bra det heller.

Det var inte så längesedan Sverige var ett av dom ledande länderna inom pseudovetenskapen kring rasbiologi och dylika. När vi begick reella grymheter som tvångskastreringar, och på vad vi då såg som undermänniskor. SD, SVP och dess ökande inflytande skvallrar om att är vi inte försiktiga så kan vi röra oss tillbaka mot det här. Detta tänk som idag kanske är otänkbart kanske inte blir det i en framtid om dessa partier och deras mer radikala åsikter får fäste. Det går fort om man vänder bort blicken och hat mot vissa människor får normaliseras.

Dock ser jag SD som ett av de mildare partierna kontra de mer extrema i Sverige. I Europa står ju National Front som ett skräckexempel. Den här typen av partier är farliga, vi har historien att se tillbaka på. Nationalism, patriotism i dess mer extrema utsvängningar kombinerat med främlingsfientlighet, vars ideer får fäste hos en befolkning, leder till ökade spänningar mellan stater, det kan också leda till folkmord. Det är ingenting positivt för en kärnvapenbestyckad värld.

Det kommer att splittra Europa, något som flera av våra grannar vill. Ryssland sponsrar tex flera av dessa mer radikala fascistiska-grupperingar (trots att dom säger att dom avskyr ideologin), partierna reser regelbundet till Moskva som tydligen har blivit en förebild för dessa... av ganska uppenbara skäl egentligen. För dom är det som att få en buffé serverad. Speciellt i tider när dom är ytterst aggressiva, hotfulla och för krig mot sina grannar. Jag tycker Sverige ska vara ett exempel och välja bort dessa partier, det finns bättre alternativ. Jag ser inte ett i grunden nästintill kristdemokratiskt parti med populistiska åsikter att sänka invandringen som något bra för landet och en reell lösning på problemen med integration. Snarare ser jag mer skada på sikt, än vad dom någonsin kan gynna landet med. Speciellt nu med alla tabbar kring utbred rasism inom partiet och stort fusk med moms vilket inte klingar så bra i mina öron.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!