Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Vilken Gud Tror Ni På ???


Citerar tv-spelare:
Eran frälsning grundar sig i huvudsak på en händelse med våran frälsning grundar erkännande av Allah (swt), att vi enbart ska käna "honom" genom att främst lovprisa "honom" och käna/ hjälpa "hans" skapelse.


Jesus sa: "Jag är sanningen, vägen och livet.".

Dvs att man når frälsning genom att tro på honom. Sen att han dog för oss för att visa sin kärlek tycker jag är ett tecken på att Gud verkligen älskar sin skapelse och vill komma i gemenskap med den. Islams Gud kräver massa, visst kristendomens Gud kräver väl en del också men "han" gjorde samtidigt något, bokstavligen. Om man nu vill tro på det.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar hjalle:
Lyckligtvis har jag aldrig påstått något sådant, så du behöver inte oroa dig.


Va bra.

Citerar John_Peter:
Jesus sa: "Jag är sanningen, vägen och livet.".

Dvs att man når frälsning genom att tro på honom. Sen att han dog för oss för att visa sin kärlek tycker jag är ett tecken på att Gud verkligen älskar sin skapelse och vill komma i gemenskap med den. Islams Gud kräver massa, visst kristendomens Gud kräver väl en del också men "han" gjorde samtidigt något, bokstavligen. Om man nu vill tro på det.


Visst är Jesus (fred vare med honom) sanningen och ingen muslim värdig sin tro kan påstå något annat. Det är grunden till vår tro. LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMEDEN RESULULLAH. Jag antar att du inte förstår den. Inget illa menat men du hade förstått varför om du gjorde det.

Muhammed (fred vare med honom och hans hushåll) är Allah (swt) sista profet och att erkänna honom är att erkänna ALLA tidigare profeter inklusive Jesus (fred vare med honom). Vi erkänner honom som samma som oss. En skapelse. Medan ni ser honom som en del av skaparen.

Allah (swt) behöver ingen partner, ingen son. "Han" har ingen partner och har ingen son. Det "han" givit oss är i första hand existens från honom. Vi är från Allah (swt) och vi har den statusen att alla änglar skulle visa sin ödmjukhet inför Adam (fred vare med honom). Det är våran status, det är det vi fått av Allah (swt).
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Citerar tv-spelare:
Jag antar att du inte förstår den. Inget illa menat men du hade förstått varför om du gjorde det.


Du vet att jag kan säga precis tvärtemot? Även om det inte skulle förändra något, ord mot ord.


Citerar tv-spelare:
Muhammed (fred vare med honom och hans hushåll) är Allah (swt) sista profet och att erkänna honom är att erkänna ALLA tidigare profeter inklusive Jesus (fred vare med honom).


Jesus sa att det skulle komma många falska profeter efter honom, mohammed var en av dom.


Citerar tv-spelare:
Allah (swt) behöver ingen partner, ingen son. "Han" har ingen partner och har ingen son. Det "han" givit oss är i första hand existens från honom. Vi är från Allah (swt) och vi har den statusen att alla änglar skulle visa sin ödmjukhet inför Adam (fred vare med honom). Det är våran status, det är det vi fått av Allah (swt).


Allah behöver då inte heller någon tillbedjan, varför tillber du han då?
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar tv-spelare:
Så fort man kan tänka sig hur Gud är så är det inte Gud. Allah/Gud är så ofantbart stort och värdig all pris att man inte ens kan föreställa sig det.


Hur vet man att han finns då? Jag vet att han är för stor för oss att föreställa oss, men utan bevis på hans existens kan jag tyvärr inte tro på honom.

Citerar tv-spelare:
Lucifer var ingen ängel utan en varelse som kallas Djinn


EDIT:
Lucifer i den kristna tron var en av guds närmaste änglar, vilket gör honom till en seraf (de brinnande) som endast svarade under gud men när gud krävde att han skulle svara under människorna också så vägrade han. De är dock inga Demoner (Kristendomens motsvarighet till Djinner, enligt wiki iaf) Jag är inte särskilt påläst på Islam, kan bara grunderna.

Men då de kallas för Serafer (de brinnande) så antar jag att de är skapta ur eld med fri vilja likt djinnerna.

Citerar tv-spelare:
Jesus (fred vare med honom) räknas inte som Gud men kristna anser att Gud kan delas in i delar var av Jesus är en del av Gud.


Jaha på så sätt.
Sticks and stones may break my bones...but I doubt it.
  • 0
Citerar John_Peter:
Du vet att jag kan säga precis tvärtemot? Även om det inte skulle förändra något, ord mot ord.


Ja. Kom ihåg dock att vi inte förkastar er älskade Jesus (as) utan omfamnar honom med kärlek, respekt, tillgivenhet och lydnad. Det är även våran plikt att skydda kristna såväl som andra människor. Inte för att det är vanligt nu förtiden tyvärr.

Citerar John_Peter:
Jesus sa att det skulle komma många falska profeter efter honom, mohammed var en av dom.


Mer fel kan det knappast bli. Det står i Bibeln om jag inte misstar mig att det ska komma en ande av sanning som lovprisar Jesus (as) och hans moder. Dennna ande av sanning är profet Mohammed (saw) som var känd innan det blev tillkännagivet att han var profet att han var sanningsenlig. Vid tillkännagivandet att han var profet så lovprisar han även Jesus (as) och lovprisar även den person som inte får ett ända ord av pris i eran heliga bok och denna person är ljungfru Maria (fred vare med henne). Koranen tillängnar en hel Sura till denna fantastiska kvinna och försvarar henne mot alla falska anklagelser.

Citerar John_Peter:
Allah behöver då inte heller någon tillbedjan, varför tillber du han då?


Allah (swt) behöver inte mig och det är dagens sanning. "Han" har dock givit mig sitt påbud att be till endast "honom". Och det är det jag tänker göra.

Citerar AllEwO:
Hur vet man att han finns då? Jag vet att han är för stor för oss att föreställa oss, men utan bevis på hans existens kan jag tyvärr inte tro på honom.


Bevisen ser du varje dag du öppnar dina ögon. Om du inte öppnar dina ögon kan du fortfarande höra bevisen. Om du inte kan höra kan du forfarande lukta bevisen. Om du inte kan lukta bevisen så kan du fortfarande känna bevisen både i vaken och sovande tillstånd. Om du inte längre är vid livet så har du beviset där i form av två änglar som kommer förhöra dig om ditt liv och på väntan till domesdagen så får du ditt svar snart nog.

Citerar AllEwO:
Lucifer i den kristna tron var en av guds tidigare ärkeänglar som endast svarade under gud men när gud krävde att han skulle svara under människorna också så vägrade han. Jag är inte särskilt påläst på Islam, kan bara grunderna.


Islam är mycket tydlig i sin definition av änglar och djinner. Om han varit en ängel eller ärkeängel så hade han inte haft vilja att ifrågasätta sig Allah (swt). Han var djinn vilka är gjorda av eld. Är kristnas definition av änglar att de är gjorda av eld? Nej.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar tv-spelare:
Så fort man kan tänka sig hur Gud är så är det inte Gud. Allah/Gud är så ofantbart stort och värdig all pris att man inte ens kan föreställa sig det.


Så han står över våran logik? Men om gud skapade människan så är vi alla en del av gud, I så fall förstår vi gud när vi förstår oss själva. Eller?
  • 0
Citerar tv-spelare:
Mer fel kan det knappast bli. Det står i Bibeln om jag inte misstar mig att det ska komma en ande av sanning som lovprisar Jesus (as) och hans moder. Dennna ande av sanning är profet Mohammed (saw) som var känd innan det blev tillkännagivet att han var profet att han var sanningsenlig. Vid tillkännagivandet att han var profet så lovprisar han även Jesus (as) och lovprisar även den person som inte får ett ända ord av pris i eran heliga bok och denna person är ljungfru Maria (fred vare med henne). Koranen tillängnar en hel Sura till denna fantastiska kvinna och försvarar henne mot alla falska anklagelser.


Jag gilla din första mening så jag snor den. Mer fel kan det inte bli.

Mohammed var ingen helig ande. Den heliga anden kom över lärjungarna som missionerade ut i världen och spred evangeliet. Och varför var Maria mer fantastisk än någon annan människa? Gud/Jesus ser alla människor som lika, varför ska någon människa få mer pris än en annan? Om maria är så fantastisk, hur kommer det sig att det inte är 2 suror tillägnade åt henne?
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar tv-spelare:
Islam är mycket tydlig i sin definition av änglar och djinner. Om han varit en ängel eller ärkeängel så hade han inte haft vilja att ifrågasätta sig Allah (swt). Han var djinn vilka är gjorda av eld. Är kristnas definition av änglar att de är gjorda av eld? Nej.


Läs mitt inlägg igen, editerade det.
Sticks and stones may break my bones...but I doubt it.
  • 0
Citerar tv-spelare:
Är kristnas definition av änglar att de är gjorda av eld? Nej.


Nej för de kristna är de Gudomliga varlserna inte gjorda av materialistiska ting...
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar Andy:
Så han står över våran logik? Men om gud skapade människan så är vi alla en del av gud, I så fall förstår vi gud när vi förstår oss själva. Eller?


Mycket klogt skrivet. Han är över vår logik vad gäller storhet men inte vad gäller existens. När vi känner oss själva så kan vi indirekt förstå Allah (swt) men det börjar bli farligt om man påstår att vi är direkt från honom och Allah är som oss. "Han" är inte alls som oss men ändå har "han" gjort oss någorlunda lika varav citatet "Vi är skapade av Guds avbild". Vi är Allah (swt) ställföreträdare här på jorden så det är vårat uppdrag att vara så lik Allah (swt) som möjligt genom att vara goda och på så sätt kunna komma nära "honom".

Citerar John_Peter:
Nej för de kristna är de Gudomliga varlserna inte gjorda av materialistiska ting...


Gudomliga skulle jag aldrig kalla det men andliga. Djinner är inte andliga men änglar är det. Änglar kan dock visa sig inför ex. profeter så som Mohammed (saw) och ljungfru Maria (fred vare med henne) m.m.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Citerar tv-spelare:
Gudomliga skulle jag aldrig kalla det men andliga. Djinner är inte andliga men änglar är det. Änglar kan dock visa sig inför ex. profeter så som Mohammed (saw) och ljungfru Maria (fred vare med henne) m.m.


Fortfarande lite smålöjligt att de är gjorda av materialistiska ting.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar John_Peter:
Fortfarande lite smålöjligt att de är gjorda av materialistiska ting.


Det ska du inte komma till mig och säga (om det är nu det du gör) utan ta det med gud.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Du är Guds ställföreträdare, du får svara på det;)
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar John_Peter:
Du är Guds ställföreträdare, du får svara på det;)


Hahaha, jo men även du är Guds ställföreträdare. Det är inte bara muslimer i Islam som är ställföreträdare utan hela männskligheten.

Det som är bra med de flesta människor är att vi förstår detta i någon form då de flesta av oss försöker vara goda och undvika det onda.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Även om det inte har med ämnet att göra skulle jag vilja passa på att ställa en fråga till er kristna och kanske även muslimer om ni nu gillar GT. Har ni inte lite svårt för att Gud begick massmord på, såvitt jag vet oskyldiga, egyptiska barn? Det skär ju sig lite med hela uppfattningen om Guds godhet osv. Jag har länge funderat över detta och skulle uppskatta svar.
  • 0
Citerar hjalle:
Även om det inte har med ämnet att göra skulle jag vilja passa på att ställa en fråga till er kristna och kanske även muslimer om ni nu gillar GT. Har ni inte lite svårt för att Gud begick massmord på, såvitt jag vet oskyldiga, egyptiska barn? Det skär ju sig lite med hela uppfattningen om Guds godhet osv.


Jo om man formulerar det så. Kommer inte ihåg hela kapitlet så jag borde inte svara på den frågan.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Citerar tv-spelare:
Jo om man formulerar det så.

Såvitt jag förstår det så mördades en massa barn av Gud personligen. Hur man nu kan rättfärdiga det genom att formulera det annorlunda återstår att se.
  • 0
Citerar hjalle:
Såvitt jag förstår det så mördades en massa barn av Gud personligen. Hur man nu kan rättfärdiga det genom att formulera det annorlunda återstår att se.


Min kunskap är otillräcklig för att svara på din fråga. Jag har för mig dock att det var något med att den order Farao skulle utsätta på det hebreiska folket skulle bli som "backfire" på honom. Han beordrade att alla hebreiska förstfödda skulle dö, men de blev istället de egyptiska barnen som dog.

Jag är dock osäker på det och saknar kunskap att besvara din fråga som nämnt.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar John_Peter:
Min kunskap är otillräcklig för att svara på din fråga. Jag har för mig dock att det var något med att den order Farao skulle utsätta på det hebreiska folket skulle bli som "backfire" på honom. Han beordrade att alla hebreiska förstfödda skulle dö, men de blev istället de egyptiska barnen som dog.

Jag är dock osäker på det och saknar kunskap att besvara din fråga som nämnt.

Gud saknar inte sinne för ironi i alla fall, det är ett som är säkert!
  • 0
EDIT: Gone.
  • 0
"Kanske gud har tråkigt där i sin gungstol...lite synd får honom på humör."

Jag tror faktiskt det är så, han har ingen plan alls, han har bara skoj, han pekar på en tjej på stan och tänker "RAMLA, RAMLA OCH SKÄM UT DIG MOHAHA". Sen gör hon att hon ramlar och Gud får sig ett gott skratt.
Sticks and stones may break my bones...but I doubt it.
  • 0
Citerar Witch King:
När publicerades den?


Jag vet inte riktigt. Vi fick läsa den på vår biologi lektion, jag tror att det var april nummret faktiskt... men kolla upp det själv om du tycker det låter spännnde.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
  • 0
Alla som tror på gud kommer känna sig väldigt dumma förr eller senare.

Kan ju ha fel men det finns ingenting som pekar på att det skulle finnas någon gud, inte ett enda bevis eller ens någon antydan.

Sen beror det ju helt på hur man tolkar beskrivningen "gud". Är gud moder natur? Är han en gubbe som sitter uppe bland molnen?

För mig är det helt sjukt att mänskligheten anno 2008 fortfarande till stor del lever våra liv efter några tusentals år gamla skrifter utan att ens veta om det finns en enda gnutta sanning i det personen/personerna skrivit om.

Smarta människor som har ett logiskt tänkande ifrågasätter nog hellre alla dessa förmodade påhitt hellre än att bara acceptera det som fakta. De väntar hellre på att få mer fakta och att vetenskapen ska kunna klura ut det mesta i framtiden.

Det tror jag på. Inget annat.
ALL YOUR BASE ARE BELONG TO US
  • 0
Ganska onödig tråd med tanke på att kristendomen, judendomen och islam grundar sig på samma gud. Sedan finns det ju nästan bara kvar de egyptiska, grekiska och hinduiska gudarna som ingen tänker på ändå.
  • 0
Citerar Sensuella Sven:
Alla som tror på gud kommer känna sig väldigt dumma förr eller senare.

Kan ju ha fel men det finns ingenting som pekar på att det skulle finnas någon gud, inte ett enda bevis eller ens någon antydan.

Sen beror det ju helt på hur man tolkar beskrivningen "gud". Är gud moder natur? Är han en gubbe som sitter uppe bland molnen?

Smarta människor som har ett logiskt tänkande ifrågasätter nog hellre alla dessa förmodade påhitt hellre än att bara acceptera det som fakta. De väntar hellre på att få mer fakta och att vetenskapen ska kunna klura ut det mesta i framtiden.

Det tror jag på. Inget annat.


Instämmer helt. Det krävs en viss logikförmåga hos människor för att kunna se igenom bullshitten.
  • 0
Diskussionen har stängts av en moderator med motiveringen:
Eftersom det inte försigår någon diskussion överhuvudtaget utan bara droppas massa namn hela tiden kan vi lika gärna använda den här tråden till att diskutera kring Gud. /Nicke