Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Berätta om din "åhnejsekund"!


En rolig tråd jag hittade på ett annat forum!

Engelskan har ett uttryck som heter "ohnosecond". Det är den lilla sekund då du inser att du gjort något oåterkalleligt fel. På direktöversatt svenska blir det alltså en "åhnejsekund".

Exempel:

• Du stänger ett dokument och får frågan om att spara. Av misstag trycker du på "Spara inte" och inser omedelbart att du förlorat fera timmars arbete.

• Du skickar ett syndigt meddelande till din käraste på MSN samtidigt som du upptäcker att du råkat skriva det i fönstret där du pratar med din pappa.

• Du formaterat om minneskortet i digitalkameran samtidigt som du kommer på att du inte importerat alla bilder.

• Du råkar väla "Svara till alla" när du ska skicka ett personligt (lite väl personligt) svar till en kompis.

(Det behöver förstås inte handla om datorrelaterade händelser. Det kan vara att du låser in bilnycklarna i bilen när du befinner dig i vildmarken på fiskeutflykt.)

Alla, och jag menar alla, har vi någon gång upplevt en åhnejsekund. Jag vill höra din historia.

Shoot, berätta om din "åhnejsekund"!
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Bra ide, jag ska återkomma med något..om det händer.
Life experience is an important ingredient. Curiosity. Nerves. Dare to make a fool of itself, be naked. Constantly exposing themselves to danger and artistic: Never say now I'm ready.
  • 0
  • Vey
  • Vey
Jag skulle då skicka ett lite .. privat sms till min polare vars namn är på H, men kom till min kontakt "Hem" och råkade skicka sms:et och var ytterst nära att avbryta det, men hann inte. Efter ca 5 sekunder ringde telefonen, min lillasyster svarade och fick meddelandet uppläst för sig ..
David after dentist .
  • 0
Citerar Vey:
Jag skulle då skicka ett lite .. privat sms till min polare vars namn är på H, men kom till min kontakt "Hem" och råkade skicka sms:et och var ytterst nära att avbryta det, men hann inte. Efter ca 5 sekunder ringde telefonen, min lillasyster svarade och fick meddelandet uppläst för sig ..


Haha, som svar på det:
En typisk "åhnejsekund" .
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Citerar Vey:
Efter ca 5 sekunder ringde telefonen, min lillasyster svarade och fick meddelandet uppläst för sig ..


Blir det så om man skickar SMS till en fast telefon?
"The genius of the hole: no matter how much time you spend climbing out, you can still fall back down in an instant."
  • 0
Citerar Denari:
Blir det så om man skickar SMS till en fast telefon?

Siemens gör fasta telefoner med SMS-tjänst. Jag är säker på att många andra också gör det.

Edit:
Googlade lite och såg att många bärbara telefoner kan skicka och ta emot SMS .
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
  • Vey
  • Vey
Citerar Denari:
Citerar Vey:
Efter ca 5 sekunder ringde telefonen, min lillasyster svarade och fick meddelandet uppläst för sig ..


Blir det så om man skickar SMS till en fast telefon?


Tydligen, ja. Det var första och sista gången jag gör det misstaget !
David after dentist .
  • 0
Hm, en gång skulle man löda ihop cyklar av tenn i skolan. Jag råkade komma åt en sladd med lödkolven, och det sprängdes upp i ansiktet på mig (inget allvarligt), och hela elen gick i salen så ingen kunde fortsätta med sina fina cyklar. o:
Låt oss ta ett universumbad
  • 0
I typ sjuan så satt jag vid skåpen några polare och snackade skit som vanligt, en tjej som då gick i min klass som jag verkligen inte tyckte (eller tycker) om kom på tal och jag sa typ; "Fy fan vad hon *namn* är dryg, verkligen skitjobbig". Precis då stängs skåpet bredvid det jag lutar mig mot, och där stod hon och sa; "URSÄKTA?"

OSHIIII-

Har en hel bunt såna, ett klantarsle som jag är, återkommer senare när några fler personer har sagt några
  • 0
Jag har inga "åhnejsekunder". Jag har "SHITFUCKNEJ. NEJ. NEJNEJNEJNEJNEJNEJNEJFANFANFANFANFANNEJNEJNEJNEJNEJNEJ" när jag väl glömt att spara ett dokument/paintbild (och det händer ofta).
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
  • Al3x
  • Al3x
Ja, man har ju haft en del sådana stunder. En händelse som jag kommer på nu såhär på rak arm var en gång när jag och några klasskompisar var ute i korridoren en rast och snackade lite. Jag minns inte riktigt hur det var, men jag berättade ett skämt om den lite utstötta/blyga killen i klassen, lite halvtaskigt har jag för mig. När jag väl berättat skämtet (minns inte hur det löd, men hursomhelst) så blir jag förvånad över att ingen skrattar. Då tittar jag bakom mig, och precis bakom mig, kanske en halvmeter ifrån, står denna kille som jag skojade om lutad mot korridorsväggen. Han sa förstås inget men jag är helt säker på att han hörde allt, han hade tydligen stått där hela tiden, men han är väldigt blyg och tillbakadragen så.

Snacka om att jag skämdes och kände mig dum efteråt, blev lite lustig stämning sedan.
Los Vatos Locos
  • 0
Citerar Al3x:
[Text]

Bad du om ursäkt sedan?

Personligen har jag väl enbart haft en negativ åhnejsekund, det vill säga upptäckt felet innan det hänt. Det var en gång på högstadiet i en datasal då en kompis skulle skämta med en annan kompis och därav råkade komma mot strömbrytaren på en dator. Ut ur datorn sprutade gul gas, och sedan luktade det brända bullar så det stod vilda till. Dataadministratören misstänkte däremot inget, utan trodde att det hela berodde på att datorn hade fått något fel.
Det kan man ju veta, att när högfärden är inne stugan, så står olyckan redan och lurar ute i förstun.
  • 0
Hah, sen var det ju en gång på en övning med Försvarsutbildarna också, när vi låg ute i skogen, påväg tillbaka till förläggningen (tält) så var vi trötta, hungriga och kalla som fan, vi hade gått och gått tills vi var ca. 50 meter från där vi skulle få vila då, helt plötsligt lyser det upp som fan och ett högt jävla tjut går av, en larmmina med andra ord, då jävlar var det bara att börja springa...
  • 0
hehe, rolig tråd
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Igår var jag ute med ett gäng polare och åkte slalom, och efter att han åkt den svarta backen ett par gånger tyckte jag att det verkar som en kul idé att köra störtlopp nerför hela. När jag nästan var nere och i full fart precis hade åkt över en liten kulle så ser jag att ett gäng snowboardåkare hade byggt ett hopp bakom kullen, och i den farten fanns det ingen som helst chans att stoppa. Sekunden jag såg hoppet skulle man väl kunna kalla en "åhnejsekund", sekunden efter det körde jag in skidspetsarna rakt in i hoppet, sedan flög jag framlänges ett antal meter för att landa på ansiktet. Det gjorde ont.
Vik hädan, troll.
  • 0
Haha, härligt att se att det inte bara är jag som råkat ut för dessa "åhnejsekunder".

Min värsta "åhnejsekund" hittills var när jag var på plantsättningsjobb en sommar för några år sedan. Jag störde mig väldigt mycket på en person där (som jag jobbade med) som jag tyckte var väldigt lat, och gjorde lite arbete. När det blev fikarast senare passade jag på att berätta vad jag tyckte om denna person för alla andra (han hade då ännu inte kommit till fikaplatsen). Jag fick inget medhåll någonstans, alla såg snarare smått skrämda ut. Så jag fortsatte att berätta för att förhoppningsvis få medhåll. Sedan kom jag på det. Min feta åhnejsekund infann sig. Vår chef som var på fikaplatsen kallade denna "lata" grabb för sin "son" .

Jag skämdes och visste inte alls vad jag skulle säga. Blev väldigt stel stämning efter det!
Sällan hostar hackspetten.
  • 0
Citerar Lotus:
Igår var jag ute med ett gäng polare och åkte slalom, och efter att han åkt den svarta backen ett par gånger tyckte jag att det verkar som en kul idé att köra störtlopp nerför hela. När jag nästan var nere och i full fart precis hade åkt över en liten kulle så ser jag att ett gäng snowboardåkare hade byggt ett hopp bakom kullen, och i den farten fanns det ingen som helst chans att stoppa. Sekunden jag såg hoppet skulle man väl kunna kalla en "åhnejsekund", sekunden efter det körde jag in skidspetsarna rakt in i hoppet, sedan flög jag framlänges ett antal meter för att landa på ansiktet. Det gjorde ont.


Något liknande hände mig för ett par år sedan, dock var jag medveten om att ett hopp befann sig framför mig. Hoppet såg inte alls farligt ut och jag planerade att imponera med en schysst grab och bli slalombackens hjälte. Men när jag i full fart såg hoppet på nära håll insåg jag att det var mycket (MYCKET) större än jag förväntat mig, samt att det bestod av is. Ögonblicket av "åhnej" infann sig och snart kände jag hur jag landade på en isfläck med rumpan före. Jag rullade ner för resten av backen.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort
  • 0
  • ses
  • ses
Likt en dåligt avsnitt av Mr Bean lyckades jag på en marknad välta en porslinvas, tjugo blickar riktades mot mig och jag frågade nervöst hur mycket jag skulle betala. Hade ägaren ifråga inte varit så snäll hade jag och min familj kunnat lega på gatan vid det här laget.
Reach out and touch faith!
  • 0
Haha, har haft några på GR. Skriv en jävligt lång blogg och kollar bort en sekund. När jag kollar upp igen så visar det sig att jag har raderat hela bloggen! Blev redigt sur och det är därför jag inte bloggar här längre.
Nigga Stole My Yoshi!
  • 0
Det värsta är väl när jag och några kompisar skulle gå och bada tar på sig badbyxorna hemma och är påväg ut "glöm inte mobilen" ropar morsan.. 'springer och hämtar den och lägger den i ficka, sen när vi är vid stranden slänger jag ifrån mig min handduk och sliter av mig tröjan springer mot klippkanten och slänger mig ut för att dyka... Så fort jag är i luften kommer jag på det! FAN HELVETETS J#VLA FITTH¤RA Min mobil!!

Resultatet blev att jag försökte ta tag i den voltade runt o gjorde ett fett magplask från 5 meter...
Spriten är kanske inte svaret, men det hjälper dig att glömma frågan!
  • 0
Den typiska. När man ska öppna och hämta böcker ur skåpet. Som vanligt är man lite vårdslös av sig, man pratar med grannen och styr händerna blint. Tabben var ju dock att låsnycklarna hade hamnat inuti skåpet, och precis efter jag hört hänglåsets klick-ljud och känner efter i fickorna efter nycklarna, så är fickan tom. Åh nej, åh herregud nej. FAN.

"åhnejsekund"
I don't envy you.
  • 0
Kul idé och tråd. Bra att du hittade den.

Det första jag kommer att tänka på just nu är när jag fick kärringstopp med mopeden nere vid kiosken. Inga problem alls, förutom det faktum att det måste ha sett ut som om jag körde rätt in i trottoarkanten, och det att massor av kaxiga barn stod och gapskrattade åt mig. Jag hade ju bara tänkt köpa en cola och åka hem igen. Lugnt och stilla utan att behöva träffa några andra.
Då tänkte jag åhnej.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Min "åhnejsekund" var en rätt liknande händelse som Made2Game-xD var med om.

Jag var och badade med ett gäng vänner på några klippor. Det var sommar, det varmt och det var härligt.
Efter några timmar där bestämmer vi oss för att byta om och bege oss hemåt. Jag sliter upp min shorts från min väska. I shortsen hade jag självklart min mobil, som gled ut och studsade i klippan en, två, tre gånger för att sedan med ett "plums" försvinna under vattenytan. Det var verkligen "åhnej", om inte värre.

Resten av dagen var hemsk. Mobil är ett måste i mitt liv.
Klappa fina katten?
  • 0
Jag fick också ett kärringstopp med min moped en gång. Dock så var detta i en stor korsning mitt under rusningstrafik och jag stod längst framme vid rödljuset. Då tänkte jag verkligen "åhnej!"
NJET
  • 0
Citerar Alexis:
Haha, har haft några på GR. Skriv en jävligt lång blogg och kollar bort en sekund. När jag kollar upp igen så visar det sig att jag har raderat hela bloggen! Blev redigt sur och det är därför jag inte bloggar här längre.


Om du råkade radera den, innan du postade, så fungerar Ctrl + Z.


En av mina "åhnej sekunder", utspelade sig i datorsalen, dagen innan vi hade inlämning. Jag hade totalt glömt bort det och jobbade oavbrutet i två timmar. Då lektionen slutar, ställer sig en klasskompis vid strömbrytaren i datorsalen.
Kompisen: Har du sparat?
Jag: Ehe... Nej.

Men han trodde att jag skämtade, så han tryckte givetvis på "off". Så hela arbetet försvan.
Tomorrow, there will be no heroes left to follow.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!