Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Horse_of_game:
Vet någon vart man kan kolla hur många som tackat nej till utbildningar tidigare år och så?

Det kan man inte, utan 6:e augusti kommer det slutgiltiga antagningsbeskedet där man tar in så många reserver som behövdes. Tackar folk nej efter det ringer de runt vad jag förstått, men är inte säker.
  • 0
Citerar Knasten:
Vilken reserv är du?


BI gruppen 34 tror jag, bII gruppen första och HP gruppen 19!

Citerar Minilena:
Det kan man inte, utan 6:e augusti kommer det slutgiltiga antagningsbeskedet där man tar in så många reserver som behövdes. Tackar folk nej efter det ringer de runt vad jag förstått, men är inte säker.


AH jo men så är det nog! Tack!
  • 0
Citerar kraz:
Jag letar också bostad, så hittar du något nördigt kollektiv så får du hojta till. Sjukt stressigt det här med att inte veta var man ska bo


Hittar inget själv... Ger upp snart...
One swallow does not make a summer
  • 0
Hepp. Får inget studiemedel pga. att jag avbröt en utbildning efter drygt tre månader i vintras, dels på grund av hälsoskäl men också för att det inte kändes helt rätt. Har således för få poäng. Fan vad irriterande. Ska ringa CSN idag och försöka få lite mer information. Hatar att ha att göra med myndigheter. Man känner sig så ynklig. Så jävla typiskt om det inte blir något i höst, när jag för en gång skull vågat ta steget. Nu är jag rädd att jag kommer fortsätta att stå och stampa här i arbetslösheten och den här jävla staden.
  • 0
Citerar Tallica:
Så jag är bara lite nyfiken hur det är att läsa i Linköping då jag kanske hamnar där istället


Kan skriva spaltmeter om det, har just avslutat fem års studier på LiU. Fråga på bara, här eller i PM. Kan börja med att säga hur supernöjd jag varit, både med studierna och Linköping som studiestad.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar antonfusk:
Hittar inget själv... Ger upp snart...


Första års elever som bor utanför Linköping ska ju få förtur på rum, har du ringt och kollat med studentbostäder? Annars ska man kunna få hjälp av faddrar och sådant i början.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Lennon:
Har således för få poäng.
Hur många poäng saknas? Om jag inte minns fel så kan du jobba in poängen som saknas och därefter få studiemedel när de poängen är inrapporterade.

Säg att du saknar fem poäng, om du börjar dina kurser som vanligt och tjänar in dessa poäng (utan ersättning förstås) så kommer du få studiemedel igen när de är inrapporterade. Har jag för mig.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Tallica:
Så jag är bara lite nyfiken hur det är att läsa i Linköping då jag kanske hamnar där istället


Staden är ganska trevlig, även om det finns vissa risker förenade med att bo i t.ex. Ryd (där de flesta hamnar i början) eller Skäggetorp. Valla (där teknologerna hänger) ligger nära Ryd men är istället några kilometer från centrum. Sedan är ju HU betydligt bättre än Valla, men man kan inte få allt.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Hur många poäng saknas? Om jag inte minns fel så kan du jobba in poängen som saknas och därefter få studiemedel när de poängen är inrapporterade.

Säg att du saknar fem poäng, om du börjar dina kurser som vanligt och tjänar in dessa poäng (utan ersättning förstås) så kommer du få studiemedel igen när de är inrapporterade. Har jag för mig.


Mmh, stod något sådant i brevet. Inte hur många poäng, dock. Men jag hoppas få svar på det imorgon när jag ringer och trakasserar deras telefonister.
  • 0
Citerar kraz:
Citerar antonfusk:Hittar inget själv... Ger upp snart...

Första års elever som bor utanför Linköping ska ju få förtur på rum, har du ringt och kollat med studentbostäder? Annars ska man kunna få hjälp av faddrar och sådant i början.


Fixat lägenhet nu! Hyr i andrahand av en kille, var en riktigt fin lägenhet.
One swallow does not make a summer
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar antonfusk:
Fixat lägenhet nu! Hyr i andrahand av en kille, var en riktigt fin lägenhet.


Härligt! Vart ligger den?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Citerar antonfusk:Fixat lägenhet nu! Hyr i andrahand av en kille, var en riktigt fin lägenhet.

Härligt! Vart ligger den?


Tannefors, 5km från campus Valla.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
Tannefors, 5km från campus Valla.


Funkar bra, har en vän som bott där under alla sina fem studieår. Man får bra grundträning när man cyklar varje dag!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Citerar antonfusk:Tannefors, 5km från campus Valla.

Funkar bra, har en vän som bott där under alla sina fem studieår. Man får bra grundträning när man cyklar varje dag!


Tänkte samma! Men har haft 4km till skolan i alla år, kan inte tänka mig att det ska vara några problem. Blir bara svårt att hitta i början.
One swallow does not make a summer
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar antonfusk:
Tannefors, 5km från campus Valla.


Okej, vad härligt! Lagom avstånd från skolan också skönt att det löste sig för dig. Jag ska eventuellt flytta till Hejdegården i september, det ligger inte så långt därifrån. Känns ganska skönt att inte bo mitt i studentområdet, kan faktiskt vara rätt skönt att kunna komma ifrån det när man känner för det.

Citerar antonfusk:
Tänkte samma! Men har haft 4km till skolan i alla år, kan inte tänka mig att det ska vara några problem. Blir bara svårt att hitta i början.


Du kan i princip cykla efter samma väg hela vägen till universitetet, så att hitta kommer inte ta så lång tid.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar torbli79:
Citerar Tallica å jag är bara lite nyfiken hur det är att läsa i Linköping då jag kanske hamnar där istället

Kan skriva spaltmeter om det, har just avslutat fem års studier på LiU. Fråga på bara, här eller i PM. Kan börja med att säga hur supernöjd jag varit, både med studierna och Linköping som studiestad.


Grattis till den avslutade utbildningen! Vad läste du? Vilket område bodde du på?
Vet du om det är svårt att få tag på en etta via studentbostäder? Om jag nu ska till LiU blir det nästa år på hösten och då har jag samlat ihop cirka 800 köpoäng. Storleken har ingen större betydelse för mig, jag vill bara ha möjlighet att fixa mat i den lägenheten jag bor i
"I am not a merry man!" - Worf
  • 0
Citerar antonfusk:
Blir bara svårt att hitta i början.


Inte då, räcker med att hitta till Drottningbron sedan är det bara rakt fram tills du kommer till Valla-rondellen, och då är du i princip framme.

Citerar kraz:
Hejdegården


Le awesome område, har ett gäng med vänner och bekanta som bor där, riktigt nice!

Citerar Tallica:
Vad läste du?


Först tre års kandidat i biologi, sedan två års master (Applied Ethology & Animl Biology) med en twist av bevarandebiologi (har i princip en Behavioural Ecology-utbildning).

Citerar Tallica:
Vet du om det är svårt att få tag på en etta via studentbostäder?


Beror på hur tidigt/sent ute man är. Självklart lite svårare på hösten, men efter ett tag så brukar det inte vara några problem alls. Ingen riktig koll på poängen just nu, men något kommer du garanterat att hitta!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Fasiken är orolig som attan över studiestödet inför min kurs nu hela halvåret framåt. Gick den föregående delen nu i somras men klarade inte av alla delbetyg, studiemotivationen tog ett tag att finna då jag gick igenom en process (problem).

Får jag inte studiestöd vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kom även in på fortsättningen "villkorligt". Jag måste alltså visa att jag har den kunskap som krävs, hur och var detta sker har jag fortfarande ingen aning om. Samtidigt ska körkort tas...

Står även i bostadskö i Örebro, ströks av den utbildningen jag ville gå tackvare att jag klantade mig med förstahandsvalet. Kom in på den kurs jag har oro inför ovan, fick ingen chans till reserv eller dylikt heller på Örebro. Bara vänta ytterligare ett år suck.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar Perluck:
Fasiken är orolig som attan över studiestödet inför min kurs nu hela halvåret framåt

Hur många poäng har du klarat? Första perioden man söker måste man klara 66%, resterande perioder 75% om jag inte missminner mig. Tycker persoligen att de borde göra att man får ta ut den där 66-procentaren när man vill (klarade 120% min första termin...) meeen så är inte reglerna just nu.
  • 0
Citerar Minilena:
Hur många poäng har du klarat? Första perioden man söker måste man klara 66%, resterande perioder 75% om jag inte missminner mig. Tycker persoligen att de borde göra att man får ta ut den där 66-procentaren när man vill (klarade 120% min första termin...) meeen så är inte reglerna just nu.


Lägre än så tyvärr, endast 25%, närvarade hela kursen och gillade det men kunde inte göra de tre proven som krävdes, varav två hemtentor. Så jag ligger pyrt till.

Detta gör att studiestödet aldrig kommer att gå igenom men påverkar dessutom min planerade kandidatutbildning som jag vill gå nästa år. Sjukt tråkigt.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar Perluck:
Citerar Minilena:Hur många poäng har du klarat? Första perioden man söker måste man klara 66%, resterande perioder 75% om jag inte missminner mig. Tycker persoligen att de borde göra att man får ta ut den där 66-procentaren när man vill (klarade 120% min första termin...) meeen så är inte reglerna just nu.

Lägre än så tyvärr, endast 25%, närvarade hela kursen och gillade det men kunde inte göra de tre proven som krävdes, varav två hemtentor. Så jag ligger pyrt till.

Detta gör att studiestödet aldrig kommer att gå igenom men påverkar dessutom min planerade kandidatutbildning som jag vill gå nästa år. Sjukt tråkigt.


Så jävla bullt!
  • 0
Citerar Knasten:
Så jävla bullt!


? (Försöker komma på vad det betyder haha)
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar kraz:
Citerar Minilena:Woop woop! Vad, var, hur länge? Osv

Systemvetenskap i Linköping, 3 år till att börja med sen blir det säkert en master någonstans


Samma här
  • 0
Fick svar idag... som befarat får jag inget. Tydligen ska jag få ett brev där det står "hur jag ska göra". Just nu ser det väldigt mörkt ut, ska se om det finns någon möjlighet till att fixa betygen i tid. Hoppas bara att jag löser det då det onekligen vore surt om jag går utan stöd.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar Perluck:
Fick svar idag... som befarat får jag inget. Tydligen ska jag få ett brev där det står "hur jag ska göra". Just nu ser det väldigt mörkt ut, ska se om det finns någon möjlighet till att fixa betygen i tid. Hoppas bara att jag löser det då det onekligen vore surt om jag går utan stöd.


Ja, verkligen. Annars får du hitta ett extra jobb fort som fan!!!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!