Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Minilena:
Fick veta att csn:s motsvarigheter i Norge och Danmark inte räknar på senaste periodens meriter utan på hur många poäng man har tagit totalt under livet. Det...känns mer sympatiskt. Saknar tre poäng för csn i höst; drog in tre poäng det första jag gjorde efter studenten because löjliga små distanskurser är kul. Hade jag inte läst dem då utan tagit dem nu hade jag kunnat få studiestöd för hösten. Sämst.


Nu vet inte jag inte om jag tjatat om detta innan men som jag har förstått det så får du studiemedel igen efter att du läst upp de poängen som saknas. För din del med tre poäng så är du bara ett godkänt delmoment ifrån studiemedel, rent praktiskt bara två veckor.

Kom du igång med några studier?
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Vad är anledningen till att vissa av er får avslag från CSN?
"You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steel." - JC. Denton
  • 0
Citerar xBlarghx:
Vad är anledningen till att vissa av er får avslag från CSN?


De har inte läst/fått godkänt på de kurser som de sagt till csn att de ska ta under den gånga perioden.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Kom du igång med några studier?

Ursäkta om jag verkar tjata om saken, är bara lite för bitter på världen just nu. Går bara runt i cirklar och väntar på att få mail om antagning till random kurs där jag varit i kontakt med lärare som lät meddela att det finns platser över. Är ju inte behörig till det jag skulle läst i höst :/
  • 0
Citerar xBlarghx:
Vad är anledningen till att vissa av er får avslag från CSN?


Jag påbörjade en utbildningen på vuxenutbildningen i våras. Gick tre månader innan jag hoppade av. Dels av hälsoskäl, men också för att det inte kändes rätt. Jag trodde att CSN skulle godkänna det som hade hänt och mitt läkarintyg, som skäl nog för bristande studieresultat. Men icke. Så, jag måste läsa in dom poäng som saknas, eller vad man ska säga. När det är gjort, ja, då kan jag få studiemedel. Om jag inte fått det hela om bakfoten.
  • 0
Citerar Lennon:
läkarintyg

Vänta lite, ska de inte vara goodguys om man har läkarintyg för saker? O.o
  • 0
Citerar Minilena:
Vänta lite, ska de inte vara goodguys om man har läkarintyg för saker? O.o


Det var det jag trodde och hoppades på. Men dom ansåg inte att det som hade hänt var skäl nog för det bristande studieresultat. Vilket kanske är sant, men ändå. Det jag "åkt på" är kanske en sjukdom som många inte har så stor förståelse för och hur jobbig den är. Både psykiskt och fysiskt. Men men. Sånt är livet. Ska försöka hitta nån lallarkurs på distans för att läsa in poängen.
  • 0
Hur långt in i en kurs kan man ha gått för att senare inte behöva få avslag? Har ansökt om studiebidrag till två kurser, men planerar att bara fortsätta den jag känner passar mig bäst. Hos skolan har jag upp till tre veckor på mig att hoppa av "utan komplikationer", är det likadant med CSN? Vet att man behöver vissa antal poäng, gäller det för hela terminen på 30 hp eller för enstaka kurser på 7,5 hp?
  • 0
Spelar det någon roll om man ansöker om studiebidrag efter att utbildningen startat igen? Började andra året för en månad sen men har inte sökt om bidrag än.
"Who the hell do you think I am?"
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Spelar det någon roll om man ansöker om studiebidrag efter att utbildningen startat igen? Började andra året för en månad sen men har inte sökt om bidrag än.


Tror det står någonstans på CSNs hemsida att man måste ha lämnat in ansökan senast 14 september eller något, om det var så du menade.
  • 0
Citerar ZchmeKko:
Spelar det någon roll om man ansöker om studiebidrag efter att utbildningen startat igen?

Har för mig att det som gäller är att man kan få för max en månad retroaktivt, alltså bara från en månad sedan och framåt.

Citerar Historicity:
Hur långt in i en kurs kan man ha gått för att senare inte behöva få avslag?

Du måste klara en viss procent (66% första perioden du söker, 75% resterande om jag inte missminner mig) av de poäng du har sökt för. Det är skit samma för csn vilka kurser du faktiskt läser, så länge du klarar kurser motsvarande tidigare nämnda procenten av poängen du har sökt för.
  • 0
Citerar Minilena:
Du måste klara en viss procent (66% första perioden du söker, 75% resterande om jag inte missminner mig) av de poäng du har sökt för. Det är skit samma för csn vilka kurser du faktiskt läser, så länge du klarar kurser motsvarande tidigare nämnda procenten av poängen du har sökt för.


Yepp, precis. Till exempel så kan du misslyckas med en kurs (tenta) första året på din utbildning. Om du sedan klarar omtentan i augusti sommaren efter andra året kommer poängen räknas till ditt andra år, inte ditt första.
Do you have any good old ham?
  • 0
Började tillf ekan läsa personalprogrammet i Umeå. Känner mig inte hemma i klassen och avståndet hem (100 mil) Så tänkte söka några kurser närmare hemma till våren. Kan man söka kurser och program trots att man läser heltid? Om jag nu ska hoppa av.
  • 0
Citerar Lennon:
Kan man läsa in 100 lätta gymnasiepoäng på distans?


Läs på hermods. Larvigt lätt. Läste sista året på gymnasiet (800p) på distans, ville hellre sitta och plugga vid poolen/stranden i Thailand.
"If you don't say what you think then you kill your unborn self."
  • 0
Jag har planer på att börja studera till hösten. Jag gick Teknik med biologi som individuellt val vilket innebär att jag har en bred grund. Jag har dock verkligen ingen aning om vad jag vill studera till. Någon som har tips på hur det kan bli lättare att bestämma sig?
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar hebbe94:
Läs på hermods. Larvigt lätt. Läste sista året på gymnasiet (800p) på distans, ville hellre sitta och plugga vid poolen/stranden i Thailand.

Fick du CSN under tiden?

Citerar Illusiondude:
Någon som har tips på hur det kan bli lättare att bestämma sig?

Ta en IT-utbildning, då har du lätt att få (välbetalda) jobb. Finns oftast ett par på varje universitet. Att programmera är inte så hemskt svårt heller, däremot kräver Datavetenskap Matte 4 och Fysik 1. Tror inte på "media"utbildningen som har med reklam och TV-spel (3D-modellering) att göra. Låter som ett drömjobb, men det är svårt i branschen.

Läste om en på FB som snabbgjorde en utbildning inom "nätverk" typ, och fick jobb direkt. Inga distansutbildningar dock, arbetsgivare tycker inte om dom.

Blir du IT-konsult (typ programmerare, ej "webutvecklare") finns det möjlighet till snuskigt höga löner, men på sikt då. Lönen motsvarar hur mycket du kan, och en programmerare bör lära sig nya saker hela tiden.
  • 0
Citerar Ree:
Blir du IT-konsult (typ programmerare, ej "webutvecklare") finns det möjlighet till snuskigt höga löner, men på sikt då. Lönen motsvarar hur mycket du kan, och en programmerare bör lära sig nya saker hela tiden.


Grejen är den att jag gick inriktning design och har därför inga kunskaper inom programmering samt att jag valde bort Matte 4 eftersom jag inte hade planer på att läsa något med en alltför betydande del matematik.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Illusiondude:
Grejen är den att jag gick inriktning design och har därför inga kunskaper inom programmering samt att jag valde bort Matte 4 eftersom jag inte hade planer på att läsa något med en alltför betydande del matematik.

Ingen kan programmering innan man lär sig det, inte jag heller. Kan mig på datorer typ, och tror inte jag kommer ha några problem med det.

Matte 4 behöver du inte heller. Finns IT-utbildningar (läs: inte nödvändigtvis programmering) som bara kräver Matte 2. Kolla upp läget. Finns jobb iaf, nästan oavsett vilken utbildning du tar.
  • 0
Själv har man precis börjat på en kurs i Kalmar på LNU, Fartygsbefäl Klass VII och ska förhoppningsvis flytta över till programmet Sjökapten vid ett senare tillfälle. Känns underbart o börjat skolan igen efter 4 månaders arbetslöshet.
Sic Parvis Magna
  • 0
Citerar Ree:
typ, och fick jobb direkt. Inga distansutbildningar dock, arbetsgivare tycker inte om dom.

Blir du IT-konsult (typ programmerare, ej "webutvecklare") finns det möjlighet till snuskigt höga löner, men på sikt då. Lönen motsvarar hur mycket du kan, och en programmerare bör lära sig nya saker hela tiden.


Fast det finns det i många branscher, möjlighet till höga löner. Men det gäller oftast en mindre skara. Om alla skulle tjäna 50 000 kr/månad skulle liksom alla var miljonärer vid pensionen.
Nu ser det inte riktigt ut så. Alla IT-konsulter tjänar inte multum och den sektorn påverkas också av arbetslöshet.
Yrken som stabilt sett har haft och kommer ha brist över lång tid med god lön är vårdyrken (ej sköterska då) och vissa ingenjörsutbildningar.

Om man lägger stor vikt på lön är fackförbunden bästa källan då de har siffror på medianlöner (mycket bättre än snittlöner).
Generellt sett gäller dock, att högre lön kräver större ansvar av den yrkesverksamma.
Och vi som är unga idag kommer troligen få arbeta tills vi är 70 år. Kan vara värt att komma ihåg att en god arbetsmiljö är också viktigt, inte bara lönen.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Är intresserad av högskoleingenjör i datateknik. Vettigt?
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Illusiondude:
Vettigt?
Tycker IT är det enda vettiga på jobbmarknaden just nu. Enda frågan är om du orkar med 5 år, eller om du vill ha 2-3 (finns Yrkeshögskoleutbildningar på 2 år som ger jobb). Programmering/IT-konsult for the win. =)
  • 0
högskoleingenjör är på tre år. civilingenjör är på fem år. hoppas det hjälper
  • 0
Citerar Ree:
Tycker IT är det enda vettiga på jobbmarknaden just nu.


Hörde att läkare, civilingenjör osv är ganska eftertraktat också, men vad vet jag. Högskoleingenjör i datateknik är på 3 år också.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Ree:
Tycker IT är det enda vettiga på jobbmarknaden just nu. Enda frågan är om du orkar med 5 år, eller om du vill ha 2-3 (finns Yrkeshögskoleutbildningar på 2 år som ger jobb). Programmering/IT-konsult for the win. =)


Examinationen jag i så fall skulle välja är högskoleingenjör i programmering (tre år). Orkar inte/är inte tillräckligt kompetent för att spendera fem år på en civilingenjörsutbildning.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!