Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

MGMT


Vafalls?! Ingen tråd om denna underbara duo?

Är trött, Wikipedia får göra jobbet denna gång...

---

MGMT är en amerikansk elektropopgrupp från Brooklyn i New York. Bandets slog igenom med skivan Oracular Spectacular som fick strålande betyg i svensk och utländsk press.

Bandet består av duon Andrew Vanwyngarden och Ben Goldwasser som träffades första gången på Wesleyan Univerity i Middletown i Connecticut 2002. De planerade egentligen inte att starta ett band till en början. I stället visade de varandra musik de gillade. Så småningom började de med ett så kallat elektroniskt konstexperiment och började uppträda på skolans campus. Några som snabbt fick upp ögonen för MGMT var en grupp ungdomar från New York. De startade indiebolaget Cantora Records, bara för att kunna släppa bandets första EP "Time to Pretend". Två av låtarna, "Kids" och låten med samma namn som EPn "Time to Pretend", kom sedan med på debutalbumet Oracular Spectacular. MGMTs musik är influerad av bland andra David Bowie, Suicide, T-Rex och Fleetwood Mac. Denna blandning ger utslag i psykedeliskliknande, kaotisk gitarrelektro.


- Wikipedia

---

Fem smakprov

Kids

Electric Feel

The Youth

Pieces of What

Of Moons, Birds & Monsters

Diskutera!
DIE SONNE SCHEINT
  • 0
Underbart band. De kommer till Popaganda i sommar, vilket betyder att jag kommer vara där.

Citerar Brute:
Electronic Feel

Electric Feel heter den. Min favoritlåt förövrigt.
Klappa fina katten?
  • 0
Gillar nog Weekend Wars.

Citerar Mästerkatten:
De kommer till Popaganda i sommar, vilket betyder att jag kommer vara där.


Lucky!
  • 0
Sönderlyssnade jah.
Att deras låtar är med i varenda snowboardvideo som kommit ut det senaste året förtar lite av den där härliga independentkänslan, förut var det bara vi popkidz som tog del av det här. Nu är det liksom alla. =(

Dock gillar jag fortfarande, ska troligen gå på popaganda och se dem i augusti.
Mi style is di bom digi bom di deng di deng digidigi uu uuu
  • 0
Citerar Mästerkatten:
Electric Feel heter den.


Fix'd.
DIE SONNE SCHEINT
  • 0
Mycket bra band, ja.
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Electric Feel är bra. Har inte hört mycket mer, men de kanske är värda att lyssna lite mer på.
I feel like a million bucks!
  • 0
Har lyssnat mycket på MGMT på sistone, de tillhör mina favoriter i electo-världen. Kids är sjukt bra.
  • 0
Citerar Crank:
Har lyssnat mycket på MGMT på sistone, de tillhör mina favoriter i electo-världen. Kids är sjukt bra.


Tack vare en av dina tidigare bloggar(Några favoritskivor), så började jag nu lyssna på Oracular Spectacular.

Har inte hört alla låtar än så länge, men jag har heller inte hört något dåligt än.
I feel like a million bucks!
  • 0
Citerar Brute:
Of Moons, Birds & Monsters


Är ju helt underbar. Jag gillar att de inte håller sig på en rak linje utan de vågar göra olika sorters verk, även om genren skulle variera starkt.
DIE SONNE SCHEINT
  • 0
Citerar Meizter:
Tack vare en av dina tidigare bloggar(Några favoritskivor), så började jag nu lyssna på Oracular Spectacular.




Citerar Brute:
Är ju helt underbar.


Ja, den är härligt indie.
  • 0
Ja de här grabbarna är riktigt bra
  • 0
Jag trodde det var de där nissarna som har gjort "En slemmig torsk i en brödrost".

Chi fick jag.
Voglio Super Mario Galaxy, adesso!
  • 0
Nån mer än jag som av alla bra låtar på debuten håller Time to Pretend som bäst?
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Citerar Mange Maräng:
Nån mer än jag som av alla bra låtar på debuten håller Time to Pretend som bäst?


Näst bäst.
  • 0
Citerar Mattias:
Jag trodde det var de där nissarna som har gjort "En slemmig torsk i en brödrost".

Chi fick jag.

KSMB, ju. >: (
Friends stoning friends stoning friends stoning friends stoning friends stoning friends.
  • 0
Citerar Crank:
Näst bäst.


Fair enough, fast det är nog The Handshake
Though heavily outnumbered, our hero manages to take control over the turntables. Once more the groovy sounds of disco music is heard in the lil' big city!
  • 0
Ett helt okej band, gillar speciellt Kids.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Mange Maräng:
Nån mer än jag som av alla bra låtar på debuten håller Time to Pretend som bäst?


Ja, faktiskt. Fast den är tätt följd av många andra.
I feel like a million bucks!
  • 0
Det var någon låt med dom som justice gjorde om.
Eller så var det tvärt om.
Bra var den iallafall.

Tillagt 2009-04-26 16:29:
aha det var electric feel med justice

Orginalet är skönt också
Fuchs du stal gäss, ge dem tillbaka!
  • 0
Upptäckte dem för någon månad sedan, efter det har jag lyssnat sönder dem. Totalt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Upptäckte dem för någon månad sedan, efter det har jag lyssnat sönder dem. Totalt.


Samma sak hände mig med Daft Punk.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Det är sällan jag lyckas gilla alla låtar i ett album.

Oracular Spectacular är ett grymt album!
DIE SONNE SCHEINT
  • 0
Time to pretend och Youth, är två av deras bästa låtar hitilts.
Deras videor är så himla unika, till skillnad från andra musikvideor.
Dom är bättre än alla band i världen.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Meizter:
Tack vare en av dina tidigare bloggar(Några favoritskivor), så började jag nu lyssna på Oracular Spectacular.


*Räcker upp handen as well.*

Crank fångade mig också. xD Hans spelllista är underbar och det var så jag upptäckte MGMT.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!