Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Live-view klarar man sig bra utan.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Tihtala Isil:
Live-view klarar man sig bra utan.

Men video-funktionen kan vara rätt skoj.
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Men video-funktionen kan vara rätt skoj.


Mjo, sant. Men jag använde nästan aldrig videofunktionen på min förra kamera. Fast visst, kul att ha möjligheten.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar virre:
Funderar på att köpa en Nikon D3000

Vänta tills D3100 kommer istället, vilket borde vara om några veckor bara. :3
Den kan panga video i 1080p och är förhoppningsvis inte lika usel som D3000 vad gäller allmän bildkvalité.

[EDIT] Kikade lite och t.ex. NetOnNet får in den i lager 24 september.
Heinz Ketchup
  • 0
  • Phip
  • Phip
Är det någon som vet var man kan hitta billiga filmkameror som är bra för nybörjare?
"In this world, nothing is certain but death and taxes."
  • 0
  • V
  • V
Har fått min Canon EOS 550D nu och gillar den starkt. Fast jag är bara nybörjare med den hör fotogrejen. Så ska jag börja med att ta ett foto rakt ner på mina Converse eller en svartvit bild där jag ser ledsen ut?
YAWP!
  • 0
Citerar V:
Har fått min Canon EOS 550D nu och gillar den starkt. Fast jag är bara nybörjare med den hör fotogrejen. Så ska jag börja med att ta ett foto rakt ner på mina Converse eller en svartvit bild där jag ser ledsen ut?


Haha, vrid hjulet till M och börja sedan leka med slutartid och bländaröppning.
  • 0
Citerar V:
Så ska jag börja med att ta ett foto rakt ner på mina Converse eller en svartvit bild där jag ser ledsen ut?


Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Yaaay! :3

http://feber.se/foto/art/186996/och_vi_har_en_vinnare/

It'sa me.
Nu blev man ju sugen på att skicka in bidrag varje vecka..

Åh, den bilden är mäktig! Har sett den tidigare!

Vad kan du vinna?
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Vad kan du vinna?

Vet inte.
De har inte sagt vad vinnaren får ännu, bara att det kommer vara nåt najs.

Citerar Das Erdbeerkuchen:
Åh, den bilden är mäktig! Har sett den tidigare!

Wiie! Många tack.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
De har inte sagt vad vinnaren får ännu, bara att det kommer vara nåt najs.

½ år med reklam-fri feber.se!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Vad säger ni om min nya leksak?

Minolta XD7
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Citerar Att Heta Fredrik:
Vad säger ni om min nya leksak?

Minolta XD7


Det ser riktigt trevligt ut! Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle

Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt!

http://www.ukcamera.com/collect/images/leicar4front.jpg
  • 0
Citerar Torpeden:
Tror vi i den digitala generationen kan lära sig ett och annat genom att köra analogt. Den största fördelen är väl egentligen att man blir tvungen att lägga mycket omsorg på varje bild, då man bara har typ 25 bilder på varje rulle


Jo, jag håller med. Ska bli riktigt intressant att fota analogt! Extra trevligt nu när jag har tillgång till skolans mörkrum.

Citerar Torpeden:
Har själv övertagit morfars gamla fotoväska, som innehöll en Leica R4 samt ett antal objektiv, mycket trevligt!


Den ser fin ut! Leica är ju aldrig fel.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
  • V
  • V
Citerar Att Heta Fredrik:
Jo, jag håller med. Ska bli riktigt intressant att fota analogt! Extra trevligt nu när jag har tillgång till skolans mörkrum.


Fotade analogt en termin när jag hade foto A, och det gick förvånansvärt bra faktiskt, det är en rätt skön känsla när man har gjort allting själv.
YAWP!
  • 0
Själva fotandet med analogt tycker jag är överskattat och inte en nödvändighet idag.

Det som är spännande är framkallningen av filmen och att göra fotokopior, att få se bilden växa fram och exponera efter behov - riktigt roligt!
  • 0
Citerar Iqaros:
Själva fotandet med analogt tycker jag är överskattat och inte en nödvändighet idag.


Självklart är det inte en nödvändighet, men det är ett roligt och framförallt billigt sätt att lära sig fotografins fundamentala grunder på egen hand.

Mörkrum dock, de blir jag bara deprimerad av. Kan dock bero på ett visst misslyckande i ett visst projektarbete...
  • 0
Har tänkt köpa ny kamera men kan inte bestämma mig vilken. Har kollat på Nikon d5000, d3000 och d90. Hjälp mig välja! Har en d60 nu.
  • 0
D3000 bör du inte köpa, den är nästan identisk i funktioner jämfört med din D60. Dvs du bör sikta på D5000 och uppåt. Alternativt den nya D3100.

Vilken du bör välja beror lite på vilka funktioner du prioriterar. Känner du dig nöjd med din D60 gällande handhavande och ergonomi? Då tror jag du skulle gilla D3100 eller D5000, då t ex menyerna i dessa är lite enklare uppbyggda, samtidigt som man får "gräva sig djupare" in i dem för att komma åt avancerade funktioner.

D90 är en erkänt väldigt bra kamera och går nog att få för ett riktigt bra pris nu när D7000 (efterföljaren) kommit ut. D90 kommer att passa dig om du vill kunna ställa in avancerade funktioner snabbare, t ex finns direktknappar för ISO, vitbalans, AF-läge, och den har dubbla inmatninsrattar (stort + imo!). Det är även en mer professionell kamera överlag än D3100 och D5000.

Om du gillar att filma video ska du nog köra på D3100, som har bäst videofunktion av de tre. D90 och D5000 har också video, men den är inte lika avancerad som den på D3100.

Så kort sagt:

Handhavande/ergonomi: D90 > D5000/D3100
Video: D3100 > D5000/D90
Bildkvalitet: D3100 = D5000 = D90 (du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad)

Hoppas det hjälpte
  • 0
Tack så mycket! Nu har jag fått lite klarhet i kameradjungeln.
Jag tror att jag kommer att köra på en D90, känner inte att video är viktigt, och vill gärna ha en mer avancerad kamera nu. D90 har ju även inbyggd autofokus vilket jag tycker är bra.
  • 0
  • V
  • V
Någon som har tips angående fotografering av konserter? Jag får för långa slutartider...
YAWP!
  • 0
Citerar V:
Någon som har tips angående fotografering av konserter? Jag får för långa slutartider...


Största möjliga bländare. Högt ISO. Sen är det bara att köra! Går även att dra ner slutartiden och sen ljusa upp i photoshop.

Brukar även fungera att köra långa slutartider och slå en blixt. Kan bli schyssta effekter!
Ischlo Pischlo!
  • 0
  • V
  • V
Citerar Tihtala Isil:
Största möjliga bländare. Högt ISO. Sen är det bara att köra! Går även att dra ner slutartiden och sen ljusa upp i photoshop.

Brukar även fungera att köra långa slutartider och slå en blixt. Kan bli schyssta effekter!


Får testa, man tackar!
YAWP!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!